تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

پیش بینی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی سبب کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد گفت: اقدامات بانک مرکزی در جهت افزایش ارزش پول ملی زمانی جواب خواهد داد که نقدینگی را در حدود ۱۵ درصد کنترل کنیم.

پیش بینی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی

رویداد۲۴ طهماسب مظاهری با اشاره به تغییر مدیریت ریاست بانک مرکزی در یک سال قبل، گفت: نقطه عطف تغییر این بوده که دولت و شورای اقتصاد به بانک مرکزی اجازه دادند بر اساس نظرات کارشناس و مصلحت تصمیم بگیرد و دولت نیز نظرات خود را مطرح کند، اما تحمیلی به بانک مرکزی نکند تا بانک مجبور به انجام کاری نشود.

وی بیان کرد: در سیاست‌های ارزی جهت گیری بانک مرکزی به سمت تک نرخی و حذف ارز‌های ترجیحی است که همراه خودشان رانت ایجاد می‌کند و بانک مرکزی این کار را با آرامش انجام می‌دهد. ارز ترجیحی یکی از نقاط فساد نظام ارزی کشور بود و به مرور در حال کاهش است و در حد دو کالای اساسی محدود شده است و کنترل بر توزیع آن‌ها وجود دارد و قرار است تا آخر سال ارز ترجیحی از بین برود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره اقدامات بانک مرکزی در جهت تقویت ارزش پولی ملی بیان کرد: بانک مرکزی اقدامات مهم و در عین حال آرامی در جهت تک نرخی کردن ارز برداشته است و در این راستا ارز نیما حذف شد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به کسانی که ارز نیما اختصاص می‌دادند، بابت هر دلار حدود سه هزار تومان سود دریافت می‌کرد و از سمت دیگر، چون ارز نیما با ارز آزاد سه هزار تومان فاصله داشت، صادر کنندگان آمادگی نداشتند، ارز خود را با ارز آزاد به بانک مرکزی بفروشند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: اقدام میمون دیگری که در چند ماه اخیر رخ داد، توجه به این موضوع بود که حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز با روشی تدریجی صورت بگیرد و این سبب کاهش قیمت نرخ ارز می‌شود و رانت و ویژه خواری را از بین می‌برد.

امیدوار هستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما نیز حذف شود و به سمت ارز تک نرخی برویم. وقتی این دو ارز حذف شود، ارز آزاد نیز به صورت طبیعی کاهش پیدا می‌کند که تا کنون نیز شاهد این اتفاق بوده ایم.

مظاهری مکمل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی را کنترل رشد نقدینگی دانست و عنوان داشت: اقدامات بانک مرکزی در جهت افزایش ارزش پول ملی زمانی جواب خواهد داد که نقدینگی را در حدود ۱۵ درصد کنترل کنیم و این موضوع سبب کنترل نرخ ارز خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان