تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
ایجاد نظام توسعه ای راهی برای تحقق بومی سازی؛

رفع موانع تولید قطعات خودرویی با حمایت از کار آفرینان

تحقق بومی سازی صنعت خودرو با تولیدقطعات خودرویی در داخل کشور به یکی از دغدغه های امروز صنعت خودرو تبدیل شده است. بیشتر کارشناسان این صنعت معتقدند این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه نقشه راهی مطمئن و دقیق برای این صنعت ترسیم شود.

رویداد۲۴ حدود ۵ سال پیش سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو درافق ۱۴۰۴ که در آن راهکار‌های دست یابی ایران به اهداف مورد نظر در افق ۲۰ ساله توسعه در صنعت قطعه و خودروسازی اشاره شده بود، تدوین و به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسیده و سپس ابلاغ شد. اما امروز این سند و اهداف مندرج در آن شاید دیگر کمتر به کار این صنعت بیاید.

اکثر کارشناسان این صنعت معتقدند سند چشم انداز ۲۰ ساله در سال ۹۳ با توجه به شرایط آن زمان که صنعت خودرو در تولید عملکرد بسیار مناسبی داشت تدوین شده، اما با توجه به شرایط امروز این سند به باز طراحی نیاز دارد و دیگر آن سند راهبردی نیست.

شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرایط را برای این صنعت به گونه‌ای رقم زده است که به نظر می‌رسد اکنون اقتصاد و صنعت کشور در شرایطی قرار گرفته است که نه تنها نمی‌شود که به توسعه فکر کرد که در ابتدا باید برای زنده ماندن و سر پا نگه داشتن آن چاره و تدبیری اندیشید. بومی سازی قطعات و صنعت خودرو یکی از راهکار‌هایی بود که مسوولان در بخش صنعت خودرو به آن توجه ویژه‌ای داشته اند.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی به خبرنگار خودروکار می‌گوید: بومی سازی تولیدات قطعات خودرو باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت باید برای تحقق این امر، زمینه سازی‌های لازم را اتخاذ کند.

وی ادامه می‌دهد: دولت باید نقشه راهی برای تحقق بومی سازی صنعت خودرو داشته باشد، با توجه به اینکه ما در ۴۰ سال گذشته در تحریم بوده‌ایم باید با حداکثر توان قطعاتی را در داخل کشور تولید کنیم.

این کارشناس مسایل اقتصادی اضافه می‌کند: صنعت قطعه‌سازی خودرو در کشور امروز با وجود فشار‌ها و مشکلات مختلف حوزه تولید با تنگنا‌های جدی روبه‌رو بوده که حمایت از کارآفرینان و اتخاذ سیاست‌های راهبردی می‌تواند به رفع موانع پرداخت.

او تصریح می‌کند: در حال حاضر باید شرایط لازم را برای تامین قطعات خودروساز‌ها فراهم کنیم چرا که افراد شاغل زیادی نیز در صنعت قطعه‌سازی در زنجیره قطعه‌سازان، خودروساز‌ها و خدمات پس از فروش نهادینه شده است.

به گفته این کارشناس چشم انداز سیاسی و اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که بهترین راه این است که روی توانمندی‌های داخلی سرمایه گذاری شود و در کنار آن در ضعف‌هایی که به این زودی نمی‌توانیم آن‌ها را بپوشانیم بحث واردات را انجام دهیم بنابر این این کار نیاز به یک نظام توسعه‌ای در کشور دارد که نیازمند توجه ویژه مسوولین است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان