تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

صرافان منتظر آغاز رقابت در بازار عمده فروشی اسکناس/ آیا قیمت ارز واقعی می‌شود؟

قرار است از هفته آینده بازاری رقابتی برای فروش عمده اسکناس ارز بین صرافی‌ها آغاز به کار کند و هر روز نرخ کشف شده، بر روی تابلویی در ساختمانی واقع در محدوده چهارراه استانبول نمایش داده شود.

صرافان منتظر آغاز رقابت در بازار عمده فروشی اسکناس/ آیا قیمت ارز واقعی می‌شود؟

رویداد۲۴ بازار ارز ایران از هفته آینده، معاملات عمده اسکناس را با بازیگری ١٠٠ صراف شناسنامه دار به خود خواهد دید؛ واحدهای مجازی که قرار است عملیات بازارگردانی در بازار اسکناس ارز را به عهده گرفته و بخشی از معاملات اسکناس ارز را عهده دار شوند. در واقع بخشی مکمل برای سامانه نیما که اکنون بازاری شناخته شده برای خرید و فروش حواله ارزی است. 

بازار متشکل ارزی بخشی از سیاست ارزی بانک مرکزی برای ساماندهی بازار اسکناس ارز است تا بتواند در بازار اسکناس که کمتر از ده درصد سهم نیازهای ارزی را به خود اختصاص می دهد، مدیریت موثری انجام دهد؛ سهمی ده درصدی که تا پیش از این و  در عمل سایه آن بسیار بر سر تعیین قیمت ارز سنگینی کرده است. 

این همان بازار متشکل ارزی است که یکی از ایده های کنونی سیاستگذار ارزی برای ساماندهی بازار ارز است که بر مبنای آن، محلی برای معاملات عمده اسکناس ارز میان صرافی ها شکل گرفته و در قالب آن هر روز نرخ از کف همین بازار و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. 

آنگونه که محمود شکسته بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی اعلام کرده است، قرار است این بازار از هفته آینده و در آستانه عید سعید قربان فعال شده و ارایه خدمت نماید. در واقع یکی از ساختمان های متعلق به بانک مرکزی در نزدیکی چهارراه استانبول، به محل راه اندازی این بازار اختصاص داده شده و کار تجهیز آن هم به پایان رسیده است. 

بازار متشکل ارزی دقیقا چه هدفی را دنبال می کند؟ 

در واقع راه اندازی بازار متشکل ارزی مهمترین برنامه دولت برای مهار تلاطم های بازار ارز، کنار زدن بازار دبی امارات و سلیمانیه عراق در تعیین قیمت ارز و به حاشیه راندن معاملات کف خیابان بوده و با پتانسیل هایی که دارد می تواند به شفافیت در بازار اسکناس و سامان دهی بازار ارز کمک کند؛ قرار است کم کم دلالان از این بازار کنار زده  شوند و کار به شکل منسجم تری در معاملات ارز پیش برود.

آنگونه که کارشناسان می گویند؛ سال گذشته و در بحبوحه تلاطمات ارزی، بازارهایی همچون دبی و سلیمانیه عراق به عنوان مراجع مهم تعیین قیمت دلار و ارز در داخل کشور بوده و هنوز هم دلالان در آن نفس می کشند؛ اما اثرگذاری سابق را ندارند؛ در حالیکه به نظر می رسد با راه اندازی بازار متشکل ارزی بساط این قبیل سوداگری ها هم برچیده خواهد شد. هر چه باشد، بازیگران اصلی بازار متشکل را مجموعه های مهمی همچون بانک مرکزی، بانک ها و صرافی های دارای مجوز تشکیل می دهند و  به گفته سیاستگذاران، بعد از راه اندازی این بازار، عملا امکان کنترل صرافی های غیرمجاز  هم بعنوان معضل چندین و چند ساله بازار ارز به وجود خواهد آمد.

البته بر اساس سیاست های بانک مرکزی، در بازار متشکل ارزی فعلا امکانی برای خرید و فروش جزئی ارز از سوی افراد حقیقی وجود ندارد و قرار است در بازار متشکل ارزی معاملات اسکناس به صورت نقد انجام شود؛ به عبارت دیگر، صادرکنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش ارز، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

مقامات بانک مرکزی می گویند بازار متشکل ارزی کار خود را با دو یا سه ارز؛ دلار، یورو و درهم شروع خواهد کرد و قرار است به مرور زمان، تعداد این ارزها افزایش پیدا کند. 

سهامداران بازار متشکل ارزی

سهامداران اصلی بازار متشکل، شامل کانون صرافان، کانون بانک های دولتی، کانون بانک های خصوصی و فرابورس هستند؛ ضمن اینکه طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی نرخ‌ها در بازار متشکل ارزی بر اساس عرضه و تقاضا و نظر کارشناسی تعیین خواهد شد و در نهایت اگر عرضه ارز بیش از تقاضا و نیاز بازار باشد، بانک ها وارد شده و آن را خریداری می کنند. این مکانیزمی است که در نظر گرفته شده و هنوز در رابطه با اثرگذاری آن، قضاوت زود است؛ اگرچه با وسواسی که بانک مرکزی برای راه اندازی این بازار داشته به نظر می رسد درصد خطاها به حداقل تقلیل یابد. 

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت ارز
نظرات شما
پیشخوان