تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

شاغلانی که معتاد شدند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد معتادان پیش از اعتیاد شغل داشته‌اند، نقش مهارت آموزی به معتادان برای ماندگاری درمان آنان را تشریح کرد.
شاغلانی که معتاد شدند
رویداد۲۴  سعید منتظر المهدی با اشاره به تاثیر آمادگی ذهنی و روحی افراد در درمان اعتیاد گفت: در فرایند باز اجتماعی شدن معتادان فرایند درمانی نیز وجود دارد که در فرایند مذکور مشخص می‌شود فرد چه مقدار دارو باید دریافت کند، اما نکته مهم این است که ذهن و مغز فرد معتاد دارای ثبات باشد، البته این کار زمان بر است، به طوریکه فرد باید روان درمانی، روان کاوی و روان شناسی شود. همه این کار‌ها باید انجام شود تا فرد آمادگی پیدا کند و جسمش را به سمت پاک شدن ببرد.

وی با بیان اینکه تمام این کار‌ها زمان بر است، اظهار کرد: بدیهی است که فرد بلافاصله بعد از آنکه وارد کمپ درمان می‌شود، نمی‌تواند وارد فرایند مهارت آموزی شود. وقتی آمادگی ذهنی و روانی فراهم شد سپس نوبت به مهارت آموزی می‌رسد. بسیاری از معتادان هستند که پیش از ورود به تله اعتیاد مهارت‌هایی را بلدند، به طوریکه بیش از ۶۰ درصد معتادانی که دستگیر می‌شوند قبلا شغل داشته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس همان مهارت‌ها در مراکز درمان اعتیاد از جمله مرکز سروش مهر برای آن‌ها شغلی ایجاد می‌کنند تا فرد روی پای خودش بایستند و احساس کند که می‌تواند درآمدی داشته باشد. این فرایند به بازاجتماعی شدن فرد کمک می‌کند. بعد از این ۶ ماه نیز باید فرایندی را ایجاد کنیم که ارتباط بین معتادان درمان شده یا با مراکز درمانی برقرار بماند یا اینکه آن‌ها را به مراکزی مرتبط معرفی کنیم که بتوانند برای این افراد کار ایجاد کنند.

به گفته منتظر المهدی، خیرینی هستند که در این حوزه‌ها در حال کمک هستند تا این افراد روزانه مشغول به کار شوند.

وی در خصوص آخرین وضعیت مرکز مهر سروش نیز گفت: مرکز سروش نسبت به مراکز دیگر درمان اعتیاد پیشگام‌تر و جلوتر است و فکر می‌کنم اقدامات خوبی در آن انجام شده است. درست است که شاید با وضعیت ایده آل خیلی فاصله داریم، اما وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کردن کار سختی است و بخشی از آن انجام شده است. به نظر می‌رسد در حوزه درمان باید رسیدگی بیشتری شود. روش‌های آن‌ها درست است، اما امکانات باید افزایش یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگ کننده است و ما باید از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌های مرتبط بخواهیم تا خدمات را فراهم کنند، اما با توجه به امکانات موجود وضعیت سروش قابل قبول است، اما باید تلاش کنیم تا مابقی موارد هم ایجاد شود تا کار راحت‌تر شود. اگر حمایت اجتماعی در کنار حمایت خانواده قرار بگیرد، ماندگاری فرد نیز افزایش می‌یابد.

منتظر المهدی افزود: اگر بتوانیم ارتباط بین منبع خانواده با فرد را برقرار کنیم برنده هستیم در غیر این صورت کار سخت می‌شود. فلسفه اعتیاد این است که وقتی فرد ارتباط کمی با خانواده دارد، فرصت گفتگو در خانواده کم است و بچه‌ها رها هستند، آسیب اعتیاد نیز شروع می‌شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان