تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کاخ سفید به دنبال مذاکره با چهره تاثیرگذارتر از وزیر خارجه/ قرار گرفتن ظریف در فهرست تحریم‌های آمریکا چه معنایی دارد؟

در حالی که به قول برخی مقامات ایرانی، کف گیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ته دیگ خورده و دیگر تحریمی باقی نمانده که اعمال نکرده باشند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به طور رسمی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. سوال اینجاست که این تحریم چه تفاوتی در وضعیت ایران ایجاد خواهد کرد؟

قرار گرفتن ظریف در فهرست تحریم‌های آمریکا چه معنایی دارد؟

رویداد۲۴ وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از تحریم ظریف خبر داد.  مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشت: چندی پیش دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا رهبر ایران را تحریم کرد و امروز آمریکا ظریف که سردسته «توجیه‌کنندگان نظام ایران» است را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. او هم مانند بقیه اعضای نظام ایران در رفتارهای غیر مشروع آنها همدست است.

جالب اینجاست که صفحه وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی نیز این بیانیه را با ادبیاتی سخیف بازنشر کرده و از کلماتی غیر دیپلماتیک استفاده کرده است؛ به نحوی نمونه این جملات در کمتر متن توییت رسمی استفاده می‌شود. واکنش‌ها به این توییت و اقدام آمریکا جالب توجه است.

عمده سخنان فعالان سیاسی درباره تحریم ظریف بر این پایه استوار بود که این رفتار و ا‌دبیات دولتی که شعار مذاکره سر می‌دهد با عمل آن همخوانی ندارد. آنها معتقد بود رفتار آمریکا ناشی از  استیصال و درماندگی است.

فرناز فصیحی خبرنگار وال استریت ژورنال با اشاره به پروژه ضد ایرانی «ایران دیس اینفو» که وظیفه‌اش دروغ پراکنی علیه ایران بوده و توسط دولت آمریکا تامین مالی می‌شد و اخیرا به دلیل برخی ادعاهای دروغین علیه خبرنگاران ایرانی در رسانه‌های خارجی مورد تخطئه قرار گرفت و تامین مالی آن متوقف شد نوشت: به نظر می رسد پروژه ایران دیس اینفو این اکانت را هک کرده باشد.

نگار مرتضوی در واکتش به توییت فرناز فصیحی نوشت: فکر می‌کنم برخی از کارکنان ایران دیس اینفو بعد از بسته شدن آن پروژه در این اکانت مشغول به کار شده‌اند.

واکنش‌ها به توییت فارسی زبان آمریکا محدود نشده و خود خبر واکنش‌های زیادی در پی داشته است. تام کوتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی که در جریان توافق هسته‌ای برجام نامه‌ای با ۴۷ امضا علیه مذاکرات جمع کرد و در آن خطاب به مقامات ایرانی هشدار داد که رییس جمهوری بعدی آمریکا با خطی روی کاغد می‌تواند این توافق را بر هم بزند در واکنش به تحریم ظریف نوشت: متاسفم جواد ظریف! جان کری از این بعد مجبور است برای نهار خودش پیش تو بیاید. من مطمئنم که او این هزینه را خواهد کرد.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک اظهار نظر درباره وزیر خارجه ایران گفته ظریف سخنگوی اصلی رژیم ایران در جهان است.

مارکو روبیو دیگر سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز از تحریم علیه ظریف استقبال کرده و در بیانیه‌ای اقدام دولت ترامپ در تحریم او را مورد تحسین قرار داده و نوشت: این تحریم‌ها هر گونه دارایی ظریف در آمریکا را مسدود می‌کند چرا که او هم به عنوان وزیر دروغ‌های بین المللی می‌گوید و در عین حال کار او پروپاگاندا برای رهبر ایران است، بنابراین ظریف یک دیپلمات نیست.

او گفته نگران این است که دولت تعلیق تحریم‌هایی را که به پوتین ودیگر کشور‌های خارجی اجاز می‌دهد نه تنها به کمک به توسعه برنامه هسته‌ای ایران کمک کنند بلکه توافق ناقص هسته‌ای را زنده نگه دارند ادامه دهد.

رویترز در گزارشی نوشت: اگرچه آمریکا می‌گویند باب مذاکره با ایران باز است، اما آن‌ها ظریف را یک مهره کلیدی در این مساله نمی‌دانند. این رسانه با یکی از مقامات دولت آمریکا گفت‌وگو کرده و او گفته دولت ترامپ درهای مذاکره ایران و آمریکا را با تحریم ظریف نبسته بلکه آن‌ها اصولا ظریف را یک مهره کلیدی تصمیم ساز در این مذاکرات نمی‌دانند.

محمد جواد ظریف خود در واکنش به این تحریم‌ها گفته این تحریم هیج تاثیری بر من و خانواده من نخواهد داشت چرا که ما هیچ دارایی یا منافعی در خارج از کشور نداریم. از اینکه آن‌ها من را به عنوان یک تهدید بزرگ در دستور کارشان قرار داده‌اند بسیار تشکر می‌کنم.

پیش از این نیز مایک پمپئو مصاحبه‌های ظریف در نیویورک را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود این درست نیست که ظریف در سراسر آمریکا سفر کند و با همه مصاحبه کند.

او درخواست مصاحبه با صدا و سیمای ایران را مطرح کرده بود که با استقبال سخنگوی دولت ایران نیز مواجه شد. سخنگوی دولت از پمپئو دعوت کرد با مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی در آمریکا بنشیند و مصاحبه کند.



تحریم ظریف چه معنایی دارد؟



یک دیپلمات در سازمان ملل به وال استریت ژورنال گفته آمریکا موظف است با وجود تحریم‌ها به عنوان کشور میزبان سازمان ملل به ظریف ویزا بدهد. این اتفاق قبلا برای قذافی، کاسترو و چاوز نیز افتاده بود.

بلومبرگ درباره این تحریم نوشته این تحریم بسیار نمادین است چرا که تحریم ظریف مانع از سفر او به نیویورک و شرکت در رویداد‌های سازمان ملل نخواهد شد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، با قرار گرفتن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها، او از داشتن هرگونه حساب در بانک‌های آمریکایی منع شده و قادر نخواهد بود با طرف آمریکایی وارد تجارت شود.

در این بیانیه آمده در حالی که رژیم ایران مانع از دسترسی شهروندانش به شبکه‌های اجتماعی می‌شود، محمد جواد ظریف پروگاندای نظام و اطلاعات غلطش را در سراسر جهان از طریق این شبکه‌های منتشر می‌کند.

دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به اوفک ظریف را به عنوان یکی از مقامات ایرانی که با سپاه قدس ایران همکاری می‌کند تحت تحریم قرار داده است.

بر اساس این بیانیه هر کسی که با افراد قرار گرفته در فهرست تحریم‌های اوفک در ارتباط باشد نیز تحریم خواهد شد. از این گذشته هر موسسه مالی خارجی که آگاهانه مبادله قابل توجهی برای افراد تحریم شده یا از طرف آن‌ها داشته باشد تحت پیگرد قانونی آمریکا یا جریمه‌های آن‌ها قرار خواهد گرفت.

واکنش ظریف به این ادعا در توییترش بازتاب پیدا کرد. او نوشت: دلیل آمریکا برای قرار دادن نام من در فهرست تحریم‌ها این بوده که من سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهانم. آیا واقعیت این قدر دردناک است؟

او تاکید کرده خودش و خانواده‌اش هیچ دارایی‌ای در خارج از ایران ندارند و گفته ما می‌دانیم که درخواست گفت‌وگو و صلح یک تهدید وجودی برای گروه موسوم به گروه بی (متشکل از بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) است و از آنجایی که دلیل قرار گرفتن من در فهرست تحریم‌ها، حرف‌های من است، آیا هر فرد آمریکایی که بخواهد نوشته‌های من را بخواند یا مصاحبه‌های من را گوش دهد نیاز به مجوز اوفک دارد؟

او این سوالات را در حالی طرح کرده که اکانت‌های رسمی توییتر استیو منوچین وزیر خزانه داری، مایک پمپئو وزیر خارجه را مستقیم مورد خطاب قرار داده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان