تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تحریم یا فرش قرمز!/ واکنش‌ها به دعوت کاخ سفید از ظریف چه بود؟

روز گذشته نشریه اینترنتی نیویورکر مدعی شد رند پائول سناتور آمریکایی ایالت کنتاکی در جریان سفر ظریف به نیویورک او را دعوت کرده برای مذاکره به کاخ سفید برود. دیداری که صورت نگرفت.
واکنش‌ها به دعوت کاخ سفید از ظریف چه بود؟
رویداد۲۴ روز گذشته نشریه اینترنتی نیویورکر مدعی شد رند پائول سناتور آمریکایی ایالت کنتاکی در جریان سفر ظریف به نیویورک او را دعوت کرده برای مذاکره به کاخ سفید برود. این رسانه مدعی شده پاسخ ظریف این بوده که به تنها نمی‌تواند درباره این دیدار تصمیم بگیرد و باید با تهران مشورت کند، اما نگرانی اصلی وزیر خارجه ایران به ادعای نیویورکر، محدود شدن این دیدار به چند عکس بوده است.
 
در گزارش نیویورکر گفته شده ظریف به سناتور کنتاکی گفته باید تایید تهران را برای چنین دیدار داشته باشد و از طرفی ابراز نگرانی کرده که نکند این دیدار تنها فرصتی برای عکس باشد تا مذاکرات سازنده درباره تنش‌های منطقه.
 
به گزارش رویداد۲۴ فاکس نیوز رسانه دسته راستی و محبوب ترامپ در گزارشی ضمن بازنشر خبر نیویورکر نوشته پائول سناتور مخالف مداخله‌گرایی است که با ظریف درباره تنش ایران و آمریکا مذاکره کرده است. بر اساس گزارش نیویورکر دیپلمات ایرانی گفته ایده او درباره چگونگی پایان دادن به بن بست توافق هسته‌ای این است که ایران محدودیت‌های برنامه هسته‌ای‌اش را بیشتر کند و برخی ترس‌های ترامپ در قبال اقدامات نظام ایران را کاهش دهد.
 
به گزارش نیویورکر، ظریف گفته ایران می‌تواند پروتکل الحاقی در رابطه با توافق هسته‌ای را تصویب کند و بپذیرد که بازرسان به هرجایی در ایران که بخواهند دسترسی داشته باشند.
 
فاکس نیوز با اشاره به این ادعا‌ها در باره اظهارات ظریف نوشته این داستان تنها یک روز قبل از اینکه ظریف اعلام کند ایران قصد دارد گام سوم کاهش تعهدات برجامی‌اش را بردارد منتشر شده است.
 
ظریف روز گذشته اعلام کرد: سومین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی اجرایی خواهد شد. ما معتقدیم اگر توافق قرار است به طور کامل توسط طرف‌های دیگر اجرا نشود ما نیز همین رویه را در پیش می‌گیریم و البته همه اقدامات ما در چارچوب برجام است.
 
آژانس خبری فرانسه نیز درباره دعوت کاخ سفید از جواد ظریف نوشت: ترامپ بار‌ها ابراز تمایل کرده که با مقامات ایرانی گفتگو کند با این حال او ایران را فاسد، خطرناک و تهدیدی برای منافع آمریکا می‌داند.
 
بر اساس گزارش این رسانه فرانسوی، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های لغو شده در برجام را برگردانده و همین هفته گذشته ظریف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. همه این اقدامات برای مجبور کردن ایران به مذاکره انجام شده است.
 
پایگاه خبری گلف نیوز که یک رسانه امارتی است نیز درباره دعوت از ظریف برای دیدار با ترامپ نوشت: ترس از جنگ خلیج فارس با خروج آمریکا از برجام بالا گرفته است.
 
مقامات وزارت خارجه تاکنون هیچ واکنشی به دعوت رسمی کاخ سفید از یک مقام ایرانی برای دیدار با رییس جمهور آمریکا نشان نداده‌اند. از میان مقامات رده بالا تنها علی شمخانی نسبت به دعوت ظریف واکنش نشان داده و گفته تحریم ظریف ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار «فشار حداکثری» در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند.
 
آخرین تماس مستقیم مقامات ایران با کاخ سفید به تماس تلفنی باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا با حسن روحانی در جریان سفر او به نیویورک در خلال مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد. این تماس تلفنی بازتاب گسترده‌ای در جهان پیدا کرد، اما در نهایت به باز شدن باب مذاکرات سطح بالا میان مقامات اول کشور‌های ایران و آمریکا ختم نشد. باراک اوباما در زمان ریاست جمهوری خود چندین نامه خطاب به رهبر ایران نوشته بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مصطفی قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
1
0
بی مایگی تا چه حد.دعوت به کاخ سفید رو باید خودش و به تنهایی رد میکرد نه اینکه بگه باید با تهران مشورت کنم.این جوابش یعنی من راضیم بزار ببینیم تو تهران چی میگن.این طرز رفتار فقط از کسایی سر میزنه که خود فروخته و نادونن. مایه ننگی
نظرات شما
پیشخوان