تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
جوادی‌آملی:

چرا برخی برای تحریم ظریف کف می‌زنند؟/ برجام عزت کشور را حفظ کرد

جوادی آملی گفت: موفقیت برجام نیز رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود. حال می‌خواهیم نامش را «صلح»، «مذاکر» یا «برجام» بگذاریم.
چرا برخی برای تحریم ظریف کف می‌زنند؟ / برجام عزت کشور را حفظ کرد
رویداد۲۴ در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه، محمد جواد ظریف از سوی وزرات خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. تحریم ظریف با موجی از واکنش‌های مثبت و گاهی منفی همراه بود. برخی ظریف را سخنگوی سیاست خارجی ایران و مورد حمایت رهبری دانستند و در مقابل تندرو‌ها این تحریم را حاصل مذاکره او با آمریکا و امضای برجام دانستند.

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در واکنش به تحریم ظریف گفت: شرایط و اتفاقاتی که برای کشوری با یک انقلاب بزرگ، فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار و اندیشه‌ای بسیار وسیع و فراگیر به وجود آمده، در طول ۴۰ سال گذشته پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی را به همراه داشته است؛ گرچه آسیب‌ها و لطمات فراوانی هم به کشور زده است. درباره ظریف نیز تاریخ و آینده باید قضاوت کند که توانسته در چنین زمانی چه نقش موثر و عظیمی برای کشور و انقلاب داشته باشد.

این جهل جاهلان بود که سنگ‌ها را در جامعه و انقلاب ما انداخت

جوادی آملی در ادامه به واکنش‌های منفی به تحریم ظریف گفت: این افراد تحریم‌ها را صرفا یکسری کاغذ‌هایی می‌دانستند که پاره کردنی است؛ لذا این امر باعث شد که چند سنگ جهالت در کشور ما انداخته شود و به بیانی دیگر این جهل جاهلان بود که سنگ‌ها را در جامعه و انقلاب ما انداخت. در این مرحله عاقلان باید جمع می‌شدند و همفکری می‌کردند و با مشورت و رایزنی‌های جهانی، سنگ‌ها و موانعی را که در راه کشور ایجاد شده بود، کنار می‌زدند و این اتفاق به دست خردمندان و عاقلان که بر مبنای عقلانیت و بر اساس تدبیر حرکت می‌کردند، رقم خورد.

وی با بیان اینکه در بحث برجام نیز جایگاه عزت‌مندانه کشور حفظ شد، گفت: تلاش ارزشمند و قهرمانانه‌ای که تیم دیپلماسی کشور به رهبری ظریف داشتند هم نهایتا به رفع ظلم و جهالت‌هایی منجر شد که بخشی از آن به تفکر درون کشور و بخشی به خارج بازمی‌گشت. همانطور که در پایان ۸سال دفاع مقدس آن صلح برای ما پیروزی و ظفرمندی بود، موفقیت برجام نیز رفع تحریم‌ها و نجات از ابر سیاه جنگ بود. حال می‌خواهیم نامش را «صلح»، «مذاکره» یا «برجام» بگذاریم.

جوادی آملی در ادامه با ابراز تعجب از اینکه چرا عده‌ای در کشور ناآگاهی و نابخردی به خرج می‌دهند، گفت: باید معلوم شود که چگونه است آن‌ها از طرفی تحریم برخی شخصیت‌ها را برنمی‌تابند، ولی برای برخی دیگر از تحریم‌ها کف می‌زنند؟ این‌ها همان‌هایی بوده که همیشه در این فضا حضور دارند و به قول جناب حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان، تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد»؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم افرادی که تحت عنوان غشّ در جامعه اغتشاش و نگرانی ایجاد می‌کنند و باعث کدورت و تیرگی برای نظام و شخصیت‌های انقلابی می‌شوند را متوجه کنیم.
منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان