تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

۲میلیون بیکارکشور قبلا شاغل بوده‌اند/ سه عامل اصلی بیکارشدن شاغلان

یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بیکاران، در گذشته شاغل بوده‌اند و ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار نیز در جستجوی شغل اول خود هستند.

۲میلیون بیکارکشور قبلا شاغل بوده‌اند/ سه عامل اصلی بیکارشدن شاغلان

رویداد۲۴ نتایج طرح آمارگیری نیروی کار کشور نشان می‌دهد که از حدود ۳.۳ میلیون نفر بیکار کشور در سال ۱۳۹۷ ، حدود ۱.۹ میلیون نفر از بیکاران قبلا شاغل بوده اند که مردان نزدیک به ۱.۶ میلیون نفر از این افراد را تشکیل می‌دهند.

به عبارتی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از بیکاران در صورت ورود به بازار کار و پیدا کردن شغل، برای نخستن بار شاغل می شوند.

اما درباره جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیکاری که در گذشته شاغل بودند، عوامل مختلفی منجر به خروج این افراد از بازار کار و به عبارتی بیکاری آنها شده که چند عامل بیشترین تاثیر را در بیکاری شاغلان داشته است.

بر اساس این گزارش، از بین عواملی که موجب ترک شغل و بیکاری شاغلان شده است، در طی پنج سال گذشته سه عامل نسبت به سایر موارد نقش و تاثیر بیشتری داشته است.

در بین عوامل بیکاری شاغلان، «موقتی بودن کار» با ۲۲.۶ درصد بیشترین سهم را در بیکاری داشته است و مهمترین عامل ترک شغل محسوب می‌شود.

از حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیکارِ قبلا شاغل، حدود ۴۵۱ هزار و ۵۶۰ نفر به دلیل موقتی بودن کار، شغل خود را از دست داده داده اند.

همچنین «پائین بودن درآمد» با سهم ۱۶.۸ درصدی، دومین عامل بیکار شدن شاغلان در پنج سال گذشته بوده است و حدود ۲۹۴ هزار و ۲۰۰ نفر ناشی از ناکافی بودن درآمد، مجبور به خروج از محل کار خود شده اند.

اما سومین عامل بیکاری «اخراج یا تعدیل نیرو» با سهمی ۱۶.۶ درصدی قرار دارد که حدود ۲۵۳ هزار نفر به علت آن بیکار شده اند. 

نکته قابل توجه آن است که در سال ۱۳۹۶ نیز سه عامل مذکور ، عوامل اصلی ترک شغل بیکارانِ قبلاً شاغل بوده است. 

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان