تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

سه مصوبه مهم برای ترخیص سریع کالا

معاون گمرک با اشاره به تصویب پیشنهادات گمرک در ستاد تنظیم بازار گفت: کارگروه تعیین رسیدگی ارزش کالا تشکیل می‌شود.

سه مصوبه مهم برای ترخیص سریع کالا

رویداد۲۴ مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به جزئیات جلسه‌ای که با حضور دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک برگزار شده است، توضیح داد که در اولین مصوبه قرار بر این شد تا در مورد کالاهای ثبت سفارش شده ارزش آنها مدنظر قرار بگیرد. به طوری که ارزش مندرج در ثبت سفارش کالاهای اساسی (25 گروه کالایی )را در بر می‌گیرد که  از تاریخ 18 مرداد 1397 ثبت سفارش شده اند.بر این اساس این کالاهای با هر ارزشی که ثبت شده باشند مورد رسیدگی قرار گرفته و ترخیص می‌شوند.

وی به دومین مصوبه این جلسه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد اخیر گمرک مبنی بر تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی به تصویب رسیده است. به طوری که این کمیته با نمایندگانی از وزارت اقتصاد و دارایی (گمرک)، صمت، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی که باید در سطح مدیرکل باشند، تشکیل خواهد شد و ریاست آن بر عهده گمرک است. از این رو ارزش تعیین شده برای کالاها توسط کارگروه مورد پذیرش قرار گرفته و ملاک خواهد بود.

اما سومین مصوبه‌ای که ارونقی در مورد آن توضیح داد به موضوعی برمی‌گردد که تاکنون پرونده‌های بسیاری در مورد آن تشکیل شده است.

معاون فنی و امور گمرکی ایران توضیح داد که تلورانس وزنی که برای کلیه کالاها در هنگام ترخیص مدنظر قرار می‌گرفت، یک درصد بود اما اکنون و بر اساس مصوبه جدید برای کالاهای اساسی و آنهایی که با کشتی حمل می‌شوند تا یک و نیم درصد و برای سایر کالاها سه درصد خواهد بود که این موضوع مورد تصویب قرار گرفته است.
به گفته ارونقی، مصوبات امروز می‌تواند کمک بزرگی به تسهیل ترخیص کالاهای وارداتی باشد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان