تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
انصاری راد:

شورای نگهبان قانون را رعایت نکند، اصلاح طلبان در حسینیه رهبری تحصن می‌کنند

حجت السلام انصاری راد می‌گوید اگر قانون انتخابات اجرایی نشود، اصلاح طلبان باید دست به تحصن بزنند و خواهان رعایت و اجرایی قانون شوند و از این مطالبه را از رهبری درخواست کنند.

«اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود… حکومت باید حکومتِ آزادتر و دارای سعه صدر بیشتر نسبت به مردم را تضمین کند… اگر واقعاً شرایط تغییر نکند، بنده خودم رأی نخواهم داد و حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم». این بخشی از سخنان سید محمد خاتمی در دیدار با حزب پیشرو بود. سخنانی که برخی به شدت به آن تاختند. برخی معتقد بودند که خاتمی به دنبال تحریم انتخابات است و فرمان عدم شرکت در انتخابات را صادر کرده و برخی دیگر هم مانند حجاریان بر این عقیده بودند که خاتمی نباید خود را خرج هرگونه انتخاباتی کند و شرایط قانونی انتخابات باید فراهم شود. انصاری راد نیز یکی از همان افرادی است که تاکید زیادی بر اجرایی شدن قانون انتخابات دارد و می‌گوید اگر قانون انتخابات اجرایی نشد اصلاح طلبان در حسینیه رهبری دست به تحصن بزنند.

حجت السلام حسین انصاری راد نماینده اسبق مجلس شورای به جامعه ایرانی می‌گوید: کشور ما در شرایط بسیار حساس و خطرناکی قرار دارد که حتی من که از ابتدا تاکنون در متن امور سیاسی کشور قرار داشتم صراحتا می‌گویم شرایط فعلی قابل قیاس با گذشته نیست. به جریان‌های کشور می‌گویم مهم این است کشور به سلامت از این شرایط سخت عبور کند و به جای فکر کردن به مصالح جناحی به مصالح کشور و مردم فکر کنید. یکی از راه‌های عبور از این شرایط «انتخابات» است، اما انتخابات نه مانند انتخاباتی که در دوره هفتم شکل گرفت و شورای نگهبان دست به رد صلاحیت گسترده شخصیت‌های بزرگ و برجسته‌ زد.

از لیست امید برای مجلس فقط ۴ نفر از انها را می‌شناختم

انصاری راد ادامه داد: شخصا در انتخابات مجلس ۹۴ به ۳۰ نفر رای دادم که جز سه الی چهار نفر از آن‌ها هیچ شناختی از مابقی آنها نداشتم. آیا در مرکز کشور و کانون نخبگان و عقلاى بى غرض افراد دیگرى حضور نداشتند که ما نسبت به آن‌ها شناخت داشته باشیم و بخواهیم به آن‌ها راى بدهیم؟ من شخصا که در متن سیاست کشور حضور دارم حدود ٢۶ نفر از اعضاى لیست امید را نمى شناختم، چرا این اتفاق باید رخ دهد؟ همه این موارد به دلیل رد صلاحیت گسترده اى است که از سوى شوراى نگهبان شکل گرفت. ما حتى در شهر خودمان نیشابور هم به دنبال فردى بودیم که پرونده‌اى کاملا سفید داشته باشد تا از سوى شوراى نگهبان رد صلاحیت نشود. شرایطى که اکنون داریم به دلیل عدم حضور افراد با سابقه است که از سمت شوراى نگهبان رد صلاحیت شدند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه قانون انتخابات باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: قانون انتخابات ۴ بند مهم دارد که نکته اول این است که رسیدگى به صلاحیت‌ها صرفا بر اساس اسناد و مدارک مراکز معتبر قانونى باشد. بند دوم مى‌گوید این اسناد و مدارک باید به داوطلب نیز داده شود تا او نیز در جریان قرار بگیرد. بند سوم به این نکته اشاره دارد که داوطلب مى تواند به مراکز قانونى و حقوقى مراجعه و به وضعیت خود رسیدگى کند و نتیجه شکایت او باید به قوه مجریه ابلاغ شود و هیچگونه حق وتویى هم براى شوراى نگهبان نباید قائل بود. یکى از اعضاى بسیار معروف شوراى نگهبان گفته بود که مردم اگر گزینه خوب برای انتخابات بخواهند ما به آنعا معرفى می‌کنیم اگر هم بخواهند گزینه بدى را انتخاب کنند پس عقل ندارند.

نماینده پیشین مجلس صراحتا می‌گوید قطعا زمانى که آقاى خاتمى از حضور در انتخابات سخن مى گوید مسائلى مانند قانون انتخابات را مد نظر قرار داده است. ما اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنیم، اما معتقدیم شرایط قانونى آن باید فراهم شود. انتخابات یک اصل است و آقای خاتمی به درستی به این اصل اشاره کردند و اساس کشور ما بر پایه و نظر مردم است.

اصلاح طلبان یقه آقای روحانی را رها نکرده‌اند

انصاری راد در پاسخ به این سوال که انتظارات مردم از مجلس و دولت برآورده نشده است و در انتخابات آتی چگونه می‌توان مردم را راضی به حضور در پای صندوق‌های رای کرد، گفت: در یک زمانی امر بر این شد که از میان آقای روحانی و رئیسی از آقای روحانی که نزدیکی بیشتری به اصلاح طلبان دارند حمایت کنیم گرچه به برخی از وعده‌های خود نیز عمل نکردند. معتقدم آقای خاتمی و سایر اصلاح طلبان همچنان انتقادات خود نسبت به روحانی را دارند و یقه ایشان را به طور کامل رها نکرده‌اند. ما اگر بخواهیم انتخابات را تحریم کنیم به معنای این است که میدان را به راحتی در اختیار کسانی قرار دهیم که هیچ اعتقادی به انتخابات و رای مردم ندارند و واگذاری میدان به رقیب کار درستی نیست. اعتقاد من این است که بر قانون انتخابات تکیه کنیم.

قانون رعایت نشود دست به تحصن می‌زنیم

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برای من و سایر مسئولین بقای کشور بزرگترین و مهمترین خواسته ممکن است، بنابراین نباید کاری انجام دهیم که نظم کشور برهم بخورد. حرف ما ایجاد نظم و بستر قانونی برای انتخابات است. این را بگویم که اگر قانون انتخابات رعایت نشود ممکن است در حسینیه رهبری برای اجرای کامل قانون تحصن کنیم. در نهایت باید بگویم که اصلاح طلبان اگر دیدند شورای نگهبان تعهد و الزامی به اجرای قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها ندارد، در حسینیه رهبری متحصن شوند و از رهبر انقلاب بخواهند که قانون انتخابات اجرایی شود. البته این را هم بگویم که از ابتدا باید گفتگو، درخواست، مذاکره و … صورت بگیرد و تحصن در مرحله آخر باشد. نمی‌گویم که من لیدری این جریان را برعهده می‌گیرم، اما من به دنبال حجاریان، حزب اتحاد ملی، کارگزاران، مردم سالاری و همه شخصیت‌هایی که به دنبال همدلی و پیشرفت کشور هستند حرکت می‌کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان