تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

چین با خرید نفت ایران سیاست خارجی آمریکا تضعیف می‌کند؟

بانک مریل لینچ آمریکا پیش بینی می‌کند که چنانچه پکن در واکنش به آخرین تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر کالا‌های چینی دوباره خرید نفت خام از ایران را از سر بگیرد، قیمت هر بشکه نفت خام می‌تواند تا ۳۰ دلار کاهش پیدا کند.
چین با خرید نفت ایران سیاست خارجی آمریکا تضعیف می‌کند؟
رویداد۲۴ سی ان بی سی نوشت: بانک مریل لینچ آمریکا پیش بینی می‌کند که چنانچه پکن در واکنش به آخرین تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر کالا‌های چینی دوباره خرید نفت خام از ایران را از سر بگیرد، قیمت هر بشکه نفت خام می‌تواند تا ۳۰ دلار کاهش پیدا کند.

در ادامه این مطلب آمده است: بانک مریل لینچ طی آخرین گزارش خود در روز جمعه در مورد چشم انداز بازار‌های جهانی طی ماه‌های آینده می‌نویسد: «چنانچه چینی‌ها تصمیم بگیرند که بخشی از نفت خود را از ایران وارد کنند، قیمت نفت می‌تواند در یک روند نزولی قرار بگیرد». در این گزارش هشدار داده شده است که قیمت نفت می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش پیدا کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این هفته تهدید کرد که اوایل ماه آینده بر سیصد میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه ده درصدی وضع خواهد کرد. وزارت تجارت چین در واکنش به این خبر تهدید کرد که اقدامات تلافی جویانه‌ای را در نظر خواهد گرفت. بهای نفت در بازار‌های جهانی در واکنش به تصمیم ترامپ ۸ درصد کاهش پیدا کرد. این افت قیمت در چهار سال اخیر بی سابقه بوده است.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که نوسانات جهانی در بازار نفت افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا فروشنده‌ها و خریداران منتظر واکنش چین به تهدیدات اخیر ترامپ هستند. ممکن است پکن دوباره خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

بانک مریل لینچ در گزارش خود اشاره می‌کند: «تصمیم پکن برای خرید مجدد نفت از ایران می‌تواند سیاست خارجی آمریکا را تضعیف کند و هم زمان اثرات منفی تعرفه‌های ترامپ بر اقتصاد چین را کاهش دهد».

مطابق با آمار‌های منتشر شده توسط شرکت اس اند پی گلوبال پلاتس، میزان صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در ژوئن ۲۰۱۸ به ۸۷۵ هزار بشکه در ماه مه ۲۰۱۹ و در نهایت به کمتر از ۵۵۰ هزار بشکه در ماه ژوئن ۲۰۱۹ رسید. گفتنی است، چین تقریبا نیمی از نفت صادراتی ایران را خریداری کرده است.

اما تحلیلگران معتقدند که تصمیم پکن برای نقض تحریم‌های آمریکا و خرید نفت از ایران میتواند یک شمشیر دو لبه باشد. ادوارد بل، تحلیلگر مسائل اقتصادی در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت: «ایران بدون توجه به تحریم‌های آمریکا از افزایش صادرات خود استقبال خواهد کرد. اما در شرایط کنونی چین اختیار زیادی برای انتخاب کردن شرکای تجاری خود ندارد. توجه داشته باشید که تولید کننده‌های دیگر همچون عراق یا عربستان نیز می‌توانند حجم تجارت خود با پکن را افزایش دهند. آن‌ها حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از رشد سهم ایران از بازار نفت انجام خواهند داد».

روز دوشنبه، قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی بیشتر کاهش یافت و در حال حاضر معامله گران نفتی نگران افت تقاضا در آینده هستند. تحلیلگران بانک مریل لینچ پیش بینی می‌کنند که تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا می‌تواند میزان تقاضای جهانی برای نفت را بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

ادوارد بل در این ارتباط گفت: «امسال شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری در سطح دنیا بوده ایم. این موضوع می‌تواند میزان تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد».

به نظر می‌رسد که روند کنونی تا پایان سال ۲۰۱۹ یا حتی سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد، زیرا ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و بعید به نظر می‌رسد که ترامپ موضع سرسختانه خود در قبال چین را تغییر دهد. بنابراین، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا برای نفت خام ادامه پیدا خواهد کرد.

نفت خام برنت در اوایل روز دوشنبه با افت ۱.۵ درصدی به قیمت ۶۰.۹۴ دلار معامله شد. نفت خام وست تگزاس نیز با افت ۱.۵ درصدی به قیمت ۵۴.۸۱ دلار معامله شد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان