تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

کاهش رفت و آمدها در سبزه‌میدان/کاهش تقاضا باعث افت قیمت دلار شد

اگرچه بانک مرکزی هر روز نرخ‌های مد نظر خود را برای انواع ارز در دو قالب رسمی و صرافی‌های بانکی اعلام می‌کند، اما فعالان بازار معتقدند کاهش جذابیت خرید ارز، نرخ را کاهش داده است.

کاهش رفت و آمدها در سبزه‌میدان/کاهش تقاضا باعث افت قیمت دلار شد

رویداد۲۴  بانک مرکزی در ابتدای هر روز، دو گروه قیمتی را برای ارز اعلام می‌کند که شامل نرخ رسمی انواع ارز در بانک‌ها و نیز صرافی‌های بانکی است که اولی حواله‌های مرتبط با ارز دولتی را تعیین نرخ کرده و دومی مصارف غیرنیمایی و غیردولتی را ملاک عمل قرار می‌دهد؛ به این معنا که قیمت دلار در انواع نرخ‌های دولتی که به نرخ رسمی ارز هم معروف است، بالغ بر یک سال و نیم است که ۴۲۰۰ تومان اعلام شده و نرخ دوم که مرتبط با صرافی‌های بانکی و ملاک عمل خرید و فروش‌های غیرنیمایی است، در کانال‌های ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی از ابتدای ماه جاری در نوسان بوده است.

بررسی‌های میدانی ما از بازار ارز، از افت تقاضا برای خرید دلار و یورو حکایت دارد و آن‌گونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، نرخ‌ها تابع عرضه و تقاضا بوده و دخالت کمتری از بانک مرکزی این روز‌ها به چشم می‌خورد.

یکی از صرافان می‌گوید: رفت‌وآمد‌ها در چهارراه استانبول و سبزه‌میدان کم شده و فقط متقاضیان ارز که نیاز‌های واقعی دارند، وارد بازار می‌شوند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که تقاضا‌های سوداگرایانه از بازار خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تغییر رفتار مردم در بازار ارز، نرخ در حال کاهش است و عملاً این بانک مرکزی نیست که با عرضه یا جمع‌آوری ارز، بازار را کنترل می‌کند بلکه رفتار مصرف‌کنندگان است که موجب می‌شود که صرافان در مقابل مکانیزم عرضه و تقاضا، سر تعظیم فرود آورند.

این فعال بازار ارز گفت: ماندگاری نرخ دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی طی هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که تقاضا برای ارز کاهش یافته و همین امر منجر به آن شده که صرافی‌ها نرخ‌های متعادلی را اعلام کنند که بعضاً در برخی ساعات روز حتی کمتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی در صرافی‌های بانکی است.

البته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز طی روز‌های گذشته بار‌ها اعلام کرده که حتی یک دلار هم برای تنظیم بازار ارز از سوی بانک مرکزی در بازار تزریق نمی‌شود و این مکانیزم عرضه و تقاضا و البته سیاستگذاری‌های بانک مرکزی است که نرخ را هر روز استخراج می‌کند.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید که مکانیزم‌های عرضه و تقاضا چقدر می‌تواند طی ماه‌های آینده بر رفتار‌های سوداگرایانه در بازار ارز، غالب شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان