تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
گزارش صندوق بین المللی پول از اختلافات پکن و واشنگتن

بازنده جنگ تجاری آمریکا و چین کدام کشور است؟

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF) درباره اقتصاد چین توصیه شده است تا تنش‌های تجاری با آمریکا هر چه زودتر و بدون «تضعیف سیستم مالی بین المللی» حل شود چرا که در این میدان هر دو کشور بازنده خواهند بود.
بازنده جنگ تجاری آمریکا و چین کدام کشور است؟
رویداد۲۴ پیشتر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چین را به مداخله در بازار ارز متهم کرده بود و در مقابل صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی این ادعا را رد و اعلام کرد که ارزش یوان، واحد پول این کشور، کاملا منطبق با اصول اقتصادی است.

جین ژونگشیا، مدیر اجرایی جمهوری خلق چین در صندوق بین‌المللی پول، در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که جلوگیری از تنش‌ها “نه تنها به نفع چین و آمریکا بلکه برای جامعه بین‌المللی نیز لازم است.”

صندوق بین‌المللی پول دو اقتصاد بزرگ جهان را ترغیب می‌کند تا جنگ تجاری تشدید یافته را سریع و عادلانه حل کنند.

در گزارش جدیدی که توسط هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، مدیران این سازمان تصویب توافق تجاری “جامع” را پیشنهاد دادند که از “تضعیف سیستم مالی بین‌المللی” جلوگیری کند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی و به نقل از جین ژونگشیا، “چین و شرکای تجاری‌اش باید در جهت حل نزاع کنونی به طور سازنده‌ای همکاری داشته باشند تا در چارچوب قانونی و چندجانبه بتوانند سازمان تجارت جهانی (WTO) را با نیت خیر و رویکرد برد ـ برد اصلاح کنند.”

مدیران صندوق بین‌المللی پول تأکید دارند که چین از “گشادگی بیشتر اقتصاد و اصلاحات دیگر در جهت تقویت رقابت سود خواهد برد”. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۶.۶ درصد کاهش یافته و طبق پیش‌بینی‌ها امسال به طور متوسط به ۶.۲ درصد می‌رسد. این در حالی بود که برنامه انگیزشی این کشور نیز با تعرفه‌های آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی روبرو شد.

تنش های تجاری “به ناچار” اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار داده است ، “اما تأثیر آن قابل کنترل است”.

آمریکا بازنده بزرگ جنگ تجاری
نظریه‌پردازان اقتصادی معتقدند که تعرفه‌ها تأثیرات نامتناسبی بر رفاه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارند. به عنوان مثال، دو برابر شدن تعرفه‌ها به معنای از دست دادن دو برابر رفاه مصرف‌کننده خواهد بود. بنابراین، تعرفه ۲۵ درصدی برای یک سهم محدود از تجارت بسیار جدی‌تر از یک تعرفه متوسط ۳ درصدی است.

پیش از روی کار آمدن ترامپ میزان تعرفه بر کالاهای چینی حدودا دو درصد یعنی کمتر از تعرفه چین بر کالاهای آمریکایی بود. حتی در طول ریاست جمهوری او تغییر خاصی ایجاد نشده بود، اما تصویب تعرفه های ۲۵ درصدی بر حدود نیمی از محصولات چینی چشمگیر خواهد بود و این در حالی است که واردات از چین یک چهارم کل واردات آمریکا را تشکیل می‌دهد.

البته کشورهای زیادی هستند که تعرفه‌های بالایی را، حداکثر تا ۱۵ درصد، برای ورود کالاهای خارجی وضع کرده‌اند که تنها یک درصد کل وارداتشان را تشکیل می‌دهد.
علاوه بر این، تعرفه‌های آمریکا تنها بر واردات از چین متمرکز است، نه رقبای اروپایی، آمریکای لاتین یا آسیا. چنین اقدامی معادل وضع تعرفه برای کل واردات است و در عین حال تولیدکنندگان غیرچینی کمک هزینه‌ای را در قالب هزینه‌های بالای محصولات در آمریکا دریافت خواهند کرد. آنها می‌توانند قیمت محصولات خود را تا ۲۵ درصد افزایش دهند و همچنان در بازار رقابت کنند.

در مقابل، چین قیمت محصولات خود را کمتر نکرده‌ است و اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، قیمت محصولات در آمریکا همچنان بالا خواهد بود. این کشور پیشتر هم در اقدامی متقابل ۲۵ درصد تعرفه نسبت به واردات آمریکا وضع کرد، اما با این حال تاثیر چندانی بر اقتصادش نخواهد داشت چرا که واردات آمریکایی تنها یک دهم کل واردات چین را تشکیل می‌دهد و بیشتر محصولات وارداتی سویا است که چین به راحتی می‌تواند آن را با سویای برزیلی جایگزین کند.

اما در مقابل اقدام آمریکا در ممنوعیت شرکت هوآوی، چین ناچار خواهد شد تا هرچه بیشتر تلاش کند در زمینه تولید محصولات تکنولوژیک هم مستقل عمل کند.

تحلیلگران اقتصادی تاکید دارند که جنگ‌های تجاری دو جانبه در جهان به شکست دو طرف می انجامد. ترامپ با تعیین تعرفه علیه چین آتش اختلافات را شعله ور کرده است و احتمالاً کشورش بازنده بزرگ این بازی خواهد بود.

طبق گزارش مدیران صندوق بین‌المللی پول، در حالی که انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ کاهش رشد اندکی داشته باشد، همچنان درباره آینده این تنش‌های تجاری چیزی قطعی نیست.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان