تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

جلالی‌زاده:عارف در صورت عدم ائتلاف شانس پیروزی ندارد

چشم برهم زنی وقت انتخابات مجلس رسیده، اما به نظر نمی‌رسد که جریانات سیاسی کشور تا قبل از هفته‌های منتهی به انتخابات آمادگی لازم را پیدا کنند. برنامه‌ریزی و تشخیص تاکتیک‌های درست البته برای اصلاح طلبان سخت‌تر است.
جلالی‌زاده:عارف در صورت عدم ائتلاف شانس پیروزی ندارد
رویداد۲۴ این جریان سیاسی تازه بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیدا‌های خود است، که می‌تواند راهبرد درست را انتخاب کرده و وارد عمل شود. علی‌الحساب، اما نظرات مختلفی در این جریان وجود دارد و اتفاق نظری حاصل نشده است. برخی به مشارکت مشروط اعتقاد دارند و می‌گویند که در صورت رد صلاحیت گسترده باید از خیر مشارکت در این انتخابات گذشت.

برخی دیگر، اما خالی کردن میدان را به زیان دانسته و اصرار دارند که در هر شرایطی مشارکت بهتر از عدم مشارکت است. تکلیف گروه اول معلوم است، اما گروه دوم، قاعدتا یک انتخاب دشوار دیگر هم پیش‌رو خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که آن دسته از اصلاح طلبان عبور کرده از فیلتر شورای نگهبان بار دیگر به ائتلاف با اعتدالیون فکر و تهیه لیستی مشابه لیست امید فکر می‌کنند یا ترجیح خواهند داد که کیفیت را فدای کمیت نکرده و لیستی محدود، اما خالص ارائه کنند. محمود صادقی نماینده تهران می‌گوید که در صورت رد صلاحیت نیرو‌های اصلاح طلب راهبرد ارائه لیستی مشابه لیست امید محتمل است، اما محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مثل همیشه اصرار دارد که اصلاح طلبان بار دیگر ائتلاف نخواهند کرد.

عارف اخیرا در گفت‌وگویی با روزنامه شرق ائتلاف در سال ۹۶ را اشتباه دانسته و از عدم تعامل دولت با اصلاح طلبان گلایه کرده است. اینکه عارف از ائتلاف دل خوشی ندارد در مصاحبه‌های قبلی او نیز مشخص شده بود. بار‌ها گفت که دیگر ائتلافی در کار نیست و بعضا این سخن را تکذیب کرد. او در تازه‌ترین اظهار نظر خود، اما تاکید کرد که «در این چهار سال ما دست ائتلاف و همکاری را دراز کردیم و دوستان آن را قطع کردند. دوستانی که حتی با پشتوانه امید به مجلس راه پیدا کرده بودند. ما در همکاری با اصول‌گرایان در مجلس مشکلی نداشتیم و با کسانی که با لیست امید به مجلس راه پیدا کردند به مشکل خوردیم.»

تاکید محمدرضا عارف بر عدم ائتلاف، اما این سوال را به ذهن می‌رساند که در صورت عدم حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی در انتخابات پیش‌رو واقعا چه راهبری به صلاح است؟ ائتلاف یا عدم ائتلاف؟ فارغ از سرنوشت سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان در صورت مشارکت بدون شرط در انتخابات باید دید که در صورت ائتلاف عارف و طیف نزدیک به او شانسی برای پیروزی خواهند داشت؟ جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که «خیر».

گفت: «آنچه که در انتخابات‌ها قابل توجه بوده موضع‌گیری دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا است. احزاب دیگر مثل اعتدال و توسعه که ناشی از خلا حضور اصلاح طلبان در دوره احمدی نژاد است و شرایط آن زمان باعث شد برخی اصلاح طلبان جذب این حزب شوند؛ اهمیت کمتری دارد.»

وی افزود: «بعد از اتمام دوران احمدی نژاد و حضور مجدد اصلاح طلبان در صحنه سیاسی کشور، اصلاح طلبان به خاطر حضور آقای هاشمی و تلاش برای وحدت سعی کردند که اشتباه قبلی را تکرار نکرده و سر یک کاندیدا اجماع کنند، از همین رو عارف به نفع روحانی کنار رفت. این اقدام، اما متاسفانه با فرصت‌طلبی حزب اعتدال و توسعه همراه شد و آن‌ها با این فکر که نتیجه به دست آمده حاصل استقبال مردم از آنان بوده، فرصت‌طلبی کردند».

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «انتخابات دور دوم روحانی ثابت کرد که پیروزی او حاصل تلاش اصلاح طلبان و در سال ۹۶ حاصل فداکاری آقای جهانگیری بوده است» گفت: «انتخابات آتی قطعا سرنوشت ساز است و هر دو جریان سعی می‌کنند که در آن پیروز باشند، اما دخالت شورای نگهبان نیز بسیار تعیین کننده است. شورای نگهبان سعی می‌کند که کاندیدا‌های اصطلاح طلبان را رد صلاحیت کند و عده‌ای هم تلاش می‌کنند با ایجاد اختلاف در درون این جبهه مانع از به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان شوند. به نظر من درصورتی که این عده موفق شوند حتما اعتدال و توسعه موفق می‌شود که عده‌ای را به مجلس بفرستد».

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه «در جامعه ما افراد قبل از شناختن اصطلاحات و پرداختن به محتوا و به لفاظی می‌پردازند» گفت: «تا زمانی که معنا و مفهوم انتخابات را نشناسیم و برای مردم مشخص نکنیم که انتخابات یعنی چه نمی‌توان عملکرد درستی داشت. به نظر من مردم هنوز نمی‌دانند انتخابات یعنی چه و تصور می‌کند حتما باید به یک نفر رای بدهند، چه همفکر آن‌ها باشد و چه نباشد! این درحالی است که انتخابات تا زمانی که بر اساس اراده قاطع انتخاب کننده نباشد و انتخاب شونده‌ها هم بدون مانع امکان حضور نیابند، انتخابات نیست».

وی در پاسخ به اینکه اگر اصلاح طلبان یا حداقل بخشی از این جریان تصمیم بگیرد که علی‌رغم ردصلاحیت چهره‌های شاخص خود در انتخابات شرکت کند، باید ائتلاف کند یا خیر؟ گفت: «اگر کاندیدا‌های اصلاح طلبان تایید صلاحیت شوند جایی برای اعتدال و توسعه و دیگران نیست. اما اگر شاهد رد صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان باشیم و آنان نیز درسرد شوند تصور می‌کنم که پیروز میدان اصولگرایان خواهند بود».

جلالی زاده در پاسخ به اینکه عارف درصورت عدم ائتلاف چقدر شانس پیروزی دارد، گفت: «شانسی ندارد. من معتقدم که اگر قرار باشد نیرو‌های شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند. برگ برنده با اصولگرایان خواهد بود. زیرا اصولگرایان در مناطق قومی و قبیله‌ای و با توجه به امکانات و پشتیبانی‌هایی که از آن برخوردار هستند قادر به کسب رای هستند. اعتدال و توسعه نیز در شرایطی که اصلاح‌طلبان شاخص حضور نداشته باشند می‌توانند موفقیت‌هایی به دست آوردند لذا اصلاح‌طلبانی که مشارکت کرده و ائتلاف هم نکنند بازنده خواهند بود».
 
منبع: آزادی
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علیرضا نیکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
0
حزب اصلاح طلب ایران برای ۲۹۰ کرسی مجلس باید نامزد داشته باشد
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
0
این عارف چقدر رو داره ..اصلا کسی اونو آدم به حساب نمیاره امکان نداره دیگه به مجلس بره ...این بشر حتی یک کلمه از آزادی دفاع نکرد از روزنانه دفاع نکرد از حق ملت دفاع نکرد انگار لاله بنده خدا
نظرات شما
پیشخوان