تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسن روحانی:

برای آبادانی کشور با هرکسی ملاقات می‌کنم/ تعهدات برجامی خود را کاهش دادیم

رئیس‌جمهور گفت:دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیری کوتاهی نمی‌کند. معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد.

رویداد۲۴ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی، اظهار کرد: روستایی بودن قبل انقلاب کمی با خودکم بینی توأم بود. طرف با شرمساری می گفت روستایی و دهاتی هستم. شهر نشینی و مرکزنشینی به عنوان افتخار بود، اصلا در تهران متولد شدن افتخار بود.

وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن ما ایجاد کرد یکسان بودن مردم شهرنشین و روستانشین بود، حتی اینکه کسی بگوید من روستایی هستم نوعی تقدس هم یافته است.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهاجرت از اینجا شروع می شود که طرف فکر می‌کند در شهر جایگاه اجتماعی‌اش بالاتر است، اما امروز ابدا این تفکر در جامعه ما وجود ندارد. امروز تمام مردم احساس می کنند شهر و رستا، شرق و غرب، شمال و جنوب از نظر جایگاه و منزلت اجتماعی برابر هستند. همه ما نسبت به آبادانی و توسعه روستاها یک وظیفه سنگین احساس می‌کنیم.

وی ادامه داد: فردی که در شهر بود از فضای بهداشت و کسب و کار و رفاه بیشتری برخوردار و او که در روستا بود از این امکانات محروم بود. شاید یادمان رفته الان برق و آب به وفور به همه جا رسیده است، اما آن ها که در روستا بزرگ شدند خاطرشان هست که وقتی می گفتند در این روستا دو سال دیگه برق می آید چه قدر نشاط ایجاد می شد.

رئیس جمهور افزود: جاده آسفالتی نه، بلکه جاده معمولی یک آرزوی بزرگ بود. روستاهایی بود که حدود چهل تا پنجاه سال پیش در یک فصل هایی امکان نداشت تردد در آن‌ها صورت بگیرد و در یک فصل‌هایی فقط ماشین‌های شاسی بلند رفت و آمد می کرد. گاز که اصلا در روستا نبود. نفت سفید که به روستا می رسید شبیه معجزه بود. مرکز بهداشتی، درمانی و حضور پزشک هم همین طور بود. سالی یک بار پزشک به روستا می رفت و روستا و شرایط زندگی اش از شهر جدا بود،  این در حالیست که در شهرها یک رفاه نسبی حاکم بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی این مسیر را برای ما هموار کرد. مقداری هم تکنولوژی این مسیر را هموار کرده است، الان کل دنیا را می گویند دهکده جهانی. شما در این انتخابات‌ها می بینید که اولین علامت پیروزی را روستاها اعلام می کنند. اولین رای‌ها برای روستاهای بسیار کوچک است همان رای می شود معیار تا رای تهران شمرده شود، این نکته مهمی است.

روحانی گفت: ارتباطات مردم چنان به هم نزدیک شده است که آگاهی مردم روستای ما امروز به اندازه شهر و گاهی بالاتر است. امروز در دانشگاه ها هم همین‌طور است بسیاری از نخبگان، اساتید و طلاب و مراجع بزرگ ما روستایی بودند.

وی با اشاره به وضعیت روستاها در ابتدای پیروزی انقلاب گفت: کمبودها در روستاها زیاد و مشکلات مردم بسیار بود و باید خدمات بسیاری به روستاها می دادیم. جهاد سازندگی بسیاری از خدمات را انجام می داد. نیروهای انقلاب هم همه جا بودند و خدمت رسانی می کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: من بسیار افتخار می کنم که در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از دستاوردهای ما توسعه روستاها بوده است. قبلا این کار می شده اما توسعه در دولت یازدهم سرعت بیشتری گرفت. 14 هزار روستا تا قبل دولت یازدهم و در این شش سال بیش از ۱۴ هزار روستا گازکشی شده است. در آمار استان‌ها استحکام خانه های روستایی و رشدها کاملا مشخص بوده است.

وی با طرح این پرسش که " چرا باید روستا را احیا کنیم؟" گفت: پاسخ اولیه اش مشخص است، آن ها هم دارای حقوق برابر هستند، اما پاسخ بعدی این است که اگر روستا آباد نشود شهرها را نابود کردیم. روستا آباد نشود مهاجرت و حاشیه‌نشینی ایجاد می شود.

بر اساس این گزارش،‌ روحانی با بیان این که در شرایط فشار دشمن راهی جز توسعه کشور، رونق تولید  و همکاری بیشتر نداریم، اظهار کرد: دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیری کوتاهی نمی‌کند. معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که اگر به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل منافع ملی ما است.

وی ادامه داد: یک سال است که شدیدترین تحریم‌ها را بر ما وارد کردند ما هم در برابر تحریم ها ایستادیم. تعهدات خود را هم کاهش دادیم، اما بین مراحل کاهش تعهد دو ماه وقت گذاشته‌ایم تا فرصت دیپلماسی داشته باشیم. خواست ملت ما عزت، استقلال و همزمان کاهش زحمت و فشار و افزایش رفاه است. اگر بنا باشد با فشار به مردم کشور را اداره کنیم که هر کسی بلد است کشور را اداره کند. ما می‌ایستیم تا به اهداف و منافع و امنیت کشور به عظمت برسیم، جایی باید ایستاد که منافع وجود دارد. ما برای دفاع از منافع ملی و استقلال کشور می‌ایستیم، خسته نمی‌شویم و از هر ابزاری برای حل مسائل استفاده می‌کنیم.

ادامه دارد...

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
احسن ولی جناب روحانی خیلی فرصت سوزی کردی
نظرات شما
پیشخوان