تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیه قرآن یا آیه سازمان مجاهدین!/ اصولگرایان به خاطر یک آیه قرآن به حناچی حمله کردند

اصولگرایان تندرو از پیروز حناچی به خاطر قرائی یک آیه از قرآن انتقاد کرده‌اند و نوشته‌اند این ایه متعلق به سازمان مجاهدین خلق است بنابراین باید در استعلامات حناچی تجدید نظر کرد. این اظهارات بعد از اینکه روز گذشته سخنانی درباره بدهی بالای شهرداری مربوط به دوره قبل مطرح شد، گفته شده است.

واکنش فعالان فضای مجازی به آیه قرآنی که حناچی قرائت کرد

رویداد۲۴ پیروز حناچی از زمانی که عنان شهرداری تهران را به دست گرفته است، محافظه کاری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است؛ چه زمانی که معاونان خود را انتخاب می‌کند و چه در سخنرانی‌ها همیشه حواسش را جمع می‌کند تا حساسیتی ایجاد نکند؛ روز گذشته کمتر کسی به ذهنش خطور می‌کرد استفاده از یک آیه قرآن هم برای حناچی دردسرساز شود و باعث بحث و جدل در فضای مجازی شود.

حناچی در سخنرانی روز گذشته‌اش، وقتی اظهاراتش را جمعبندی می‌کرد، سخنانش را با آیه‌ای از سوره نسا به پایان برد. آیه‌ای که به نام آیه مجاهدان مشهور است. در بخشی از این آیه آمده است: «فضل الله المجاهدین باموالهم وانفسهم علی القاعدین درجة وکلا وعد الله الحسنی وفضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما»

مخالفان حناچی نوشته بودند او آیه‌ای مربوط به سازمان مجاهدین را خوانده و در صحبت‌هایش چند بار هم از کلمه «خلق» استفاده کرده است. با توجه به اینکه برادر او عضو سازمان مجاهدین است، همه اینها یک معنی می‌دهد. این افراد برای ضربه بیشتر به حناچی در نوشته‌هایشان از هشتگ کنایی «من به سازمان وفادارم» استفاده کرده بود.

به گزارش رویداد۲۴ زمانی که سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان و محمد حنیف نژاد چریک‌های مسلمان، سازمان مجاهدین انقلاب را تشکیل می‌دادند، همین آیه را به صورت خلاصه شده «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» در آرم سازمان خود قرار دادند. این آیه در دوره رهبری تقی شهرام از بالای لوگو حذف شد و پس از انقلاب ایران دوباره به آرم سازمان بازگردانده شد.

اکانت‌های اصلی اصولگرا مثل دکتر ببعی که رهبری طیفی از نیرو‌های رادیکال این جریان را در توییتر به عهده دارند، بلافاصله به همین آیه اشاره کرده بودند و نوشته بودند که «از پیروز حناچی انتظاری ندارند و مشکل از فرایند استعلام‌های وزارت کشور و وزارت اطلاعات است» و در نهایت در نتیجه‌گیری عجیبی حناچی را فردی وفادار به سازمان مجاهدین خوانده بودند!

حاج حیدر‏ از فعالان توییتر نوشت «پیروز حناچی امروز در سخنرانیش خیلی بی‌ربط به آیه فضل الله المجاهدین اشاره کرده است. آیه روی خبر سایت همشهری منتشر شد، اما بعداز چند دقیقه از خروجی سایت حذف شده؟ نکته جالب اینکه این آیه روی لوگوی گروهک منافقین نوشته شده و البته یادمون هست که برادر پیروز حناچی عضو سازمانه منافقی است!»

از میان رسانه‌های رسمی نیز اکانت توییتری باشگاه خبرنگاران جوان هم به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت «اشاره عجیب ‎حناچی به آیه حک شده در آرم گروهک منافقین! حناچی شهردار تهران در مراسم اهتزاز پرچم حضرت امام حسین (ع) آیه حک شده در آرم گروهک تروریستی مجاهدین خلق را قرائت کرد. کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام جنجالی انتقاد کردند»

اکانت توییتری باشگاه خبرنگاران چندی پیش نیز مهمترین منبعی بود که خبر مهاجرت صادق لاریجانی به نجف را رسانه‌ای کرده بود. با این حال اقدام اخیر این مجموعه که وابسته به صدا و سیماست، با واکنش انتقادی فعالان فضای مجازی رو به رو شد.

برخی فعالان سیاسی موضوع حمله بی دلیل به حناچی را به ماجرایبدهی‌های شهرداری گره زدند. حسین رزاق از توییت نویسان اصلاح طلب نوشته ‏ «قالیباف بار‌ها گفته بود بدهی ۵۰ هزار میلیاردی دوران او دروغ محض است، اما سند شهرداری تهران به امضای ‎حناچی نشان می‌دهد که میزان بدهی‌ها ۶۹هزار میلیارد تومان بوده است! وقتی باشگاه پرونده سازان جوان و امنیتی‌های توئیتر بسیج می‌شوند، یعنی دستور آمده رازی مگو فاش شده که نباید، پس جوسازی کنید!»

روز شنبه بعضی خبرگزاری‌ها، سندی را از قول محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران منتشر کرده بودند که میزان بدهی شهرداری تهران را در پایان دوره قالیباف، ۶۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. این رقم تفاوتی معناداری با رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان که پیش از این از سوی قالیباف اعلام شده بود، داشت.

تنها کاربران عادی توییتر نبودند که به خبر باشگاه خبرنگاران واکنش نشان دادند، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور هم در صفحه توییتر خود نوشت ‏و آیه «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ اجرا عظیما» از زیباترین آیات قرآن کریم است، چون گروهی پلید از ان بهره برداری می‌کنند ما بعد از انقلاب کمتر به ان استنادکردیم. درحالیکه حق یاران امام بود. آفرین به آقای حناچی که این آیه شریفه را به دامان ادبیات انقلاب برگرداند.

این مسئله البته بین خود اصولگرایان هم واکنش‌های متفاوتی داشت از جمله تقی دژاکام نویسنده روزنامه کیهان نوشت ‏یکی از کار‌هایی که باید انجام می‌شد و نشد این بوده که آیه «فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً» رو از قرآن حذف می‌کردیم که نکردیم! تا دیگه هیچ کس جرات نکنه «اشاره» اون هم «اشاره عجیب» به این آیه داشته باشه!

کاربر دیگری نوشته ‏ «آرمان مستضعفین» (سازمان رزمندگان پیشگام مستضعفین ایران) هم آیهٔ «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ…» را زیر نام نشریاتش کار می‌کرد. خوشبختانه «نظام» همچنان حواسش جمع است، وگرنه این حزب‌اللهی‌ها قرآن را هم به تیغ جرح‌ و تعدیل می‌سپردند.

کاربر دیگری هم نوشته «‏من از طرف عتبه عباسیه از برخی حزب‌های ایرانی عذرخواهی می‌کنم که روی ضریح حضرت عباس آیه‌ی «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما» درشت حکاکی شده است.»

واکنش فعالان فضای مجازی به آیه قرآنی که حناچی قرائت کرد

صادق نیکو روزنامه نگار اصولگرا که با اسم واقعی در فضای مجازی فعالیت می‌کند نیز نوشته «‏باشگاه خبرنگاران میگه آیه‌ای که شهردار تهران خونده مال منافقینه! خواهشا تو باشگاه خبرنگاران قرآن رو حذفیات مد نظرتون چاپ کنید که مسئولین بدونن از این به بعد چه آیه‌هایی مجوز داره.»

خیلی از کاربران از خود موضوع ابراز تعجب کرده بودند؛ چه اینکه تا به حال سابقه نداشته برای هجمه به مسئولان کسی به قرائت قران توسط او استناد کند. با این حال این اتفاق عجیب توسط اصولگرایان تندرو افتاد و سانسور قرآن به کرامات آنها اضافه شد. نکته مهمی که منتقدان از آن غافل بوده‌اند، این بود که آین آیه ساخته شده توسط سازمان مجاهدین نبوده [که اگر هم باشد، آیه متعلق به نسلی از سازمان مجاهدین است که مورد قبول جمهوری اسلامی است] بلکه آیه‌ای که بر پیامبر اسلام وحی شده است!

به گزارش رویداد۲۴ پیش از این نیز در ماجرای انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران، دردسرهای زیادی برای حناچی ایجاد شده بود و منتقدان او گفته بودند که چون برادرش پیمان حناچی عضو سازمان مجاهدین است، او نمی‌تواند در مشاغل حساس حضور داشته باشد. با این حال رویداد۲۴ در گزارشی به این موضوع پرداخت و همان زمان نوشت که اول نمی‌توان کسی را به خاطر جرم خویشاوندش گناهکار دانست و دوم اینکه موارد مشابه در این زمینه را بررسی کرد و نشان داد این اتفاق پیش از این بسیار سابقه داشته و فرزندان و نزدیکان بسیاری از اعضای ارشد نظام عضو سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی بوده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد در مواجهه با چنین انتقاداتی، اصلا نباید به سراغ این موضوع رفت که آیه را چه کسی و چه گروهی استفاده کرده، بلکه مهمتر از هر استدلالی، توجه به این نکته است که نمی‌توان آیات قرآن را گزینشی انتخاب کرد و آن را از به گروهی دیگر منسوب کرد.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
7
5
آخه عزیزم وقتی شما یک همچین آیه ای رو جایی بگی که سخنانت و اون نشست هیچ ربطی به این آیه نداره دیگران باید چه فکری کنن مثل صلوات که مستحبه ولی عده ای برای خراب کردن سخنرانی پیغمبر دائم تکرار می کردن اینجاصلوات مستحب نیست بلکه گناه هم هست مگرایشان حرکت امام حسین روجهادبدونن که کاملا معلومه اینطور نیست ضمنا قبل المجاهدین خلق هم کسی این آیه رودرموردعاشورابه کارنبرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
مربوط به نصب پرچم امام حسبن در محرم بوده. به نظرتون امام حسین مجاهد نیست و این آیه بی ربط به مراسم بوده؟
رضا
| United States of America |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
سلام.
آقایی که گفتید .آیه مربوط به نصب پرچم بوده و.....
در مورد عاشورا. از هیهات من الذله امام حسین
. از شجاعت و عدم قبول امان نامه علمدارش
از حجاب و صبر خواهرش
از غیرت و مردانگی یاران وفادارش و ایستادگیشان پای علم ولایتش.
همه و همه رو فراموش کرد رفت و چسبید به آیه مجاهدون و خلق خلق گفتن.
دیگه مار تو آستین پرورش نمیدیم.
بعد از چهل سال آزمون و خطا حنای افرادی مثل آقای حناچی دیگه پیش ملت ایران رنگی نداره.
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
7
5
کم از ای حناچی منافق حمایت کنید
مهرآيين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
7
6
این آیه جزء آیات قرآن کریم هستش ولی جناب حناچی برادرش منافق هستش و متاسفانه در آرم منافقین از این آیه استفاده شده ، ی کم فکر کن ،
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
حساب برادر را نباید به حساب برادر و حساب پسر را نباید به حساب پدر گذاشت کما اینکه پسر آ جنتی و آ گیلانی هم جزو منافقین بودند و کسی به پدرشان معترض نشد
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
4
1
چرا فرافکنی می کنید شهردار اشتباهی یا خیلی ریز حساسیت زدایی می کند نه قران جدید لازم است نه فرافکنی خود را نشان داد کاسه داغ تر از آش نشوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
2
3
این حناچی رو کلا زیاد جدی نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
5
1
واقعاٌ‌ملت عجیبی هستیم دست کمی از قوم بنی اسرائیل نداریم در بهانه گیری،‌چقدر علاف داریم!!
راوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
2
1
جنجال های قلابی بر سر مشکلات قلابی
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
2
2
درست هست که این آیه مثل تمام آیه ها از بهترین آیات قرآن هستن اما منافقین از این آیه استفاده ابزاری میکردن شماها فکر میکنید منافقین به این آیه اعتقاد داشتن؟ خیر اما درست یا غلط با این شائبه که حناچی برادرش عضو منافقین هست قرائت این آیه توسط ایشون اذهان را معطوف به علقه ایشون به آن طرز تفکر میکنه و اگر هم نباشه با حمایت معصومه ابتکار که از مسببین حمله به سفارت آمریکا و پیامدش این همه درگیری با آمریکا بوده حالا ا....زاده اش داره آمریکا عشق و حال میکنه نشان از سازوکار تشکیلاتی داره
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
3
2
من کاری به این ندارم که این حناچی چی گفته یا نگفته یا مثلاً برادرش منافق هست یا نیست
؛ زبان بدن این آدم چیز دیکری را می گوید می گوید این آدم صادق نیست نمی گویم منافق است یا غیر منافق، این را آینده ثابت خواهد کرد که این آدم نفوذی است و مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.
عرض این هموطن ترک زبانتان را به یاد داشته باشید تا چیزی را که در خشت خام می بیند در آیینه آینده ببینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
نفوذی یعنی چی؟ کسانی که بین اصولگراها آمدند و خوردند و بردند و بخشیدند بالاخره نفوذی بودند یا اصولگرا؟ از جمله قالیباف که هر کس خواست بحث سواستفاده های ایشان رو مطرح کنه تخریبش کردند. مثل نحفی که توی دام نهادهای معلوم الحال افتاد.
لازمه که اصولگراها مرزبندی خودشان رو یا عناصر فاسد و تبهکار جناحشون روشن کنند
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
4
چهل ساله داریم دست پخت امثال
قطب زاده رو میخوریم!!باید کشته
میشد تارازها برملا نشه لعنت بر
انگلیس
myn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
2
این تیتر خودش مورد داره. دادن عنوان مجاهدین به این فرقه رسمیت بخشی مذهبی و ایمانی به آنان است. آنان را باید منافقین نامید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
2
0
حناچی که اصلاحطلب نیست. قبلا سپاهی بوده. ترا خدا دیگه قرآن رو بازیچه قرار ندید.چه ربطی داره فلان آیه مال یه گروه خاص باشه. مگه میشه؟ اگه اینجوره تا قرآن رو هم آیه آیه ش رو شخصی و گروهی و حزبی کنیم
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
0
اصلاح طلبان و لیبرال ها، بعضا منافقانه حرف میزنند و برخی هاشون که جراتشون بیشتره و پشتشون گرم تره، مواضع ضد دینی و ضد انقلابی را صریح تر میگند. مثلا روحانی که رئیسشونه، یادمه گفته بود : حتی میشه از امام زمان هم انتقاد کرد...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
0
واقعا متاسفم بعضی ها می خواهند قرآن را نیز به دو بخش خودی وغیر خودی تقسیم کنند.تورا خدا قرآن را از ما نگیرید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان