تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

درد دل‌های زنان تعاونگر در تالار تلاش

در چهارمین روز از هفته تعاون، زنان تعاونگر از مشکلات بیمه‌ای، کمبود تسهیلات و رسمیت نشناختن تعاونی‌ها توسط دستگاه‌ها گلایه کردند.

درد دل‌های زنان تعاونگر در تالار تلاش

رویداد24 هفته تعاون به تعاونگران و تلاشگران این عرصه اختصاص یافته و در این هفته معاونت تعاون وزارت کار در نشست‌های مختلف که با حضور مسوولان بلندپایه کشور برگزار شد همواره از مطالبات این قشر از جامعه و برنامه‌های پیش‌بینی شده خود گفتند و در این مناسبت‌ها همواره از تعاون به عنوان چشمه جوشان اشتغال نام بردند.

امروز نوبت به تعاونگران زن رسید که از سراسر کشور در مجموعه تلاش تهران گرد هم جمع شدند و از مشکلات و موفقیت‌های خود سخن گفتند و برخی نیز برای بهبود شرایط پیشنهادهای خود را ارایه کردند.

براساس آمار ۱۰ هزار تعاونی زنان با ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور وجود دارد که ۱۱ درصد تعاونی فعال کشور را تشکیل می‌دهد.

در این مراسم تعاونگران زن از بانکداری ضعیف، نبود آموزش و پژوهش گلایه کردند و از مسوولان خواستند که ساز و کارهای استفاده از تسهیلات به تعاونگران زن آموزش داده شود.

همچنین یکی از تعاونگران زن پیشنهاد داد که سیستم بانکی و مجریان برگزارکننده مسابقات مختلف، ۱۰ درصد از جایزه‌ها را به صنایع دستی اختصاص دهند تا از این طریق بازار صنایع دستی و محصولات برخی از تعاونی‌های زنان رونق پیدا کند.

تعاونگران زن در این مراسم از نبود بازار داخلی برای محصولات تعاونی‌ها گلایه کردند و گفتند چنانچه بازار داخلی رواج پیدا نکند، نمی‌توانیم در بازارهای خارجی موفق باشیم.

تعدادی از تعاونگران زن از نبود آینده سخن گفتند و خواستار حل مشکلات بیمه‌ای بودند و برخی نیز گلایه می‌کردند که اصلا تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

البته، مسئولان بخش تعاون از جمله مدیر عامل اتاق تعاون ایران و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و همچنین مدیرعامل بیمه تعاون هر کدام وعده‌هایی به تعاونگران زن دادند.

در این زمینه،‌ «حجت الله مهدیان» مدیرعامل اتاق تعاون خبرهای خوبی به حاضران در این نشست داد.

وی از پرداخت ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با نرخ چهار درصد و همچنین پرداخت ۴۰۰ فقره تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی در قالب عقد مرابحه در مجموع به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان با نرخ سود تصویبی ۱۵ درصد به تعاونی‌های زنان خبر داد.

علاوه بر این، «مهدی حسین نژاد» مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری نیز از برنامه جدید این صندوق و تامین مالی مستقیم طرح‌های تعاونی خبر داد و که به واسطه آن زنان تعاونگر از تامین مالی ارزان برخوردار می‌شود.

وی همچنین در ادامه از پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بدون وثیقه ملکی خبر داد.

«یونس مظلومی» مدیرعامل بیمه تعاون دیگر شرکت کننده در این مراسم بود که اعلام کرد که آمادگی دارند تخفیف۲۰ درصد حق بیمه را برای زنان تعاونگر در همه زمینه‌ها داشته باشد و علاوه بر آن برای ۲۰۰ نفر دوره مدیریت ریسک رایگان برگزار کند.

در پایان این مراسم «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا گفت که یکی از راه‌های موفقیت در تعاونی‌ها روی آوردن به استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین است و دختران جوان می‌توانند وارد این حوزه‌ها شوند.
وی تاکید کرد که زنان می‌توانند در حوزه‌های بازیافت، بوم گردی و فناوری‌های نوین کارآفرینی کنند.

همچنین «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که زنان کارآفرین نسبت به سایر گروه‌های جامعه به موضوع تعاونی جامع‌تر توجه می‌کنند و تعاون را فقط به عنوان  یک بنگاه اقتصادی نمی‌شناسند، بلکه آن را یک فرهنگ اجتماعی برای جمع کردن سرمایه‌های خرد معرفی می‌کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان