تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

چرا استقلال بانک مرکزی از دولت در ایران به این راحتی نیست؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در همه کشور‌ها تنها عامل بالا رفتن بی‌حساب و کتاب نرخ تورم و بهره، بانک‌های مرکزی هستند، چون هم چاپ اسکناس و هم خلق پول بیش از قدرت جذب اقتصاد، توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.
چرا استقلال بانک مرکزی از دولت در ایران به این راحتی نیست؟
رویداد۲۴ این روز‌ها در مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح نظام بانکی مطرح است، طرحی که انتظار می‌رود با تصویب آن بخشی از مشکلات سیستم بانکی در کشور رفع شود. بر اساس بخشی از این طرح، نحوه انتخاب رئیس بانک مرکزی تغییر می‌کند.

در گذشته به پیشنهاد رئیس جمهور و تایید هیات اجرایی رئیس بانک مرکزی انتخاب می‌شد، اما اکنون به واسطه این طرح، اشخاصی به پیشنهاد اعضای هیات اجرایی و حداقل با سه رای به رئیس جمهور معرفی می‌شوند و در نهایت رئیس بانک مرکزی توسط رئیس جمهور از میان این افراد انتخاب می‌شود.

فارغ از تغییر نحوه انتخاب رئیس بانک مرکزی این سوال هنوز پاسخ داده نشده است که چرا بانک مرکزی از دولت مستقل نیست و چرا استقلال بانک مرکزی که بسیاری از اقتصاددانان آن را دوای درد مشکلات نظام بانکی می‌دانند به رسمیت شناخته نمی‌شود؟

در بسیاری از کشور‌های پیشرو بانک مرکزی مستقل از دولت است تا دولت‌ها برای جبران کسری بودجه دست به انتشار پول بدون پشتوانه نزنند و کشورشان را دچار تورم افسارگسیخته نکنند. ضمن اینکه با استقلال بانک مرکزی از دولت‌ها شائبه دستکاری در آمار نیز پیش نمی‌آید.

اماچرا هنوز بانک مرکزی در ایران از دولت مستقل نیست؟ در همین زمینه علی اصغر سمیعی زفرقندی تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره استقلال بانک مرکزی از دولت، گفت: استقلال بانک‌های مرکزی از دولت‌ها امری مبارک است، به شرط اینکه بانک مرکزی تحت نظارت شدید همه قوای سه گانه باشد، بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال آن وارد شود و مردم هم توسط رسانه‌ها بتوانند به عملیات آن اشراف داشته و در مواقع لازم بتوانند از عملکرد آن انتقاد کنند.

وی افزود: در همه کشور‌ها تنها عامل بالا رفتن بی حساب و کتاب نرخ تورم و بهره، بانک‌های مرکزی هستند، چون هم چاپ اسکناس و هم خلق پول بیش از قدرت جذب اقتصاد، توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: نرخ تورم فقط در کشور‌هایی به شدت بالا می‌رود که دولت‌ها دائم در حال استقراض از بانک مرکزی هستند، دولت‌ها هم در مواقع کسر بودجه راحت‌ترین کار را که استقراض از بانک مرکزی است، انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:، ولی ظاهراً اگر بانک مرکزی مستقل باشد، شاید این کار به این سادگی برای دولت‌ها انجام پذیر نباشد. همچنین نظارت دستگاه‌های دولتی، رسانه‌ها و مردم، باعث پیشگیری از فساد می‌شود و بسیار ضروری است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان