تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸

صدمات موازی‌کاری سلبریتی‌ها در حوزه ساماندهی حیوانات شهری

دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات با انتقاد از ورود بی‌ضابطه هنرمندان به موضوعات تخصصی حوزه محیط زیست، گفت: سلبریتی‌های علاقه‌مند به موضوع حیوانات شهری با فعالان مدنی و کارشناسان این حوزه همراه شوند.

صدمات موازی‌کاری سلبریتی‌ها در حوزه ساماندهی حیوانات شهری

رویداد۲۴ فرزاد علیزاده دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران در یادداشتی از موازی کاری و ورود سلبریتی‌ها و هنرمندان به موضوع ساماندهی حیوانات شهری انتقاد کرد و گفت: بهتر است این افراد برای حضور موثرتر در این حوزه با کارشناسانان و فعالان مدنی همراه شوند.

متن این نامه به شرح زیر است:

هنوز چند روز از خبر خوب و گام موثر نظارت بر مدیریت حیوانات شهری توسط اداره کل محیط زیست شهرداری استان تهران نگذشته و ورود تشکل‌ها و نظارت این فعالین حقوق حیوانات بر کل پروژه اجرایی نشده که خبر می‌رسد، روز گذشته گروهی از هنرمندان به همراه دامپزشک یکی از کلینیک‌های دامپزشکی تهران به قصد مصادره جریان و گرفتن پروژه مدیریت حیوانات شهری در جلسه‌ای با رئیس دفتر شهردار تهران در این خصوص دیدار کرده‌اند.

باید پرسید اصولا چرا سلبریتی‌ها یا چهره‌های هنری که هیچ دانش و تخصصی در زمینه مدیریت حیوانات شهری ندارند، بدون در نظر گرفتن جنبه‌های علمی و کارشناسی این موضوع، به چنین نشست و گفت‌وگوهایی با مقامات و مراجع رسمی مبادرت می‌کنند؟ به‌ویژه اینکه ورود و حضور این بخش از جامعه در مسائلی از این دست، پیگیری و مطالبات مردمی و جامعه مدنی را مختل یا خنثی می‌سازد و با این ورود ناموثر موضوع پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود (همانگونه که قبلا بارها شاهد بوده ایم).

اگر سلبریتی‌های کشورمان از سر دلسوزی و یا همراهی و همگامی با نهادهای مدنی و افکار عمومی در این راه قدم می‌گذارند، توصیه می‌شود یا با بدنه جامعه مدنی همراه و همگام شوند، یا در کنار کارشناسان و متخصصین مدیریت حیوانات شهری قرار بگیرند تا از اظهار نظرهای غیر کارشناسی و یا اقدامات هیجانی و ناسنجیده(که متاسفانه در جامعه ما بسیار رایج است) پیشگیری شود.

اگرهم در این آب گل آلود قصد گرفتن پروژه‌های مدیریت حیوانات شهری دارند، بهتر است تا در کنار دیگر پیمانکاران در مناقصه مربوطه شرکت کرده و جریان قانونی و اداری مربوطه را طی کنند.

تا جایی که بنده اطلاع دارم از سوی مدیران شهرداری مقرر شده است تا تدوین دستورالعمل جدید و ایجاد ساز و کار نظارتی بر کل پروژه توسط سازمان‌های مردم نهاد(عامل چهارم) کار متوقف و هیچ عملیات اجرائی در این خصوص انجام نگیرد.

بنابراین ضمن تایید این حرکت خداپسندانه و قابل تقدیر هنرمندان و سلبریتی‌ها، از آنها می‌پرسم که آیا بهتر نیست به جای موازی کاری با تشکل‌هایی که از پشتوانه غنی تخصص و دانش مرتبط برخوردارند، و طی سال‌ها مطالعه و فعالیت و کار میدانی و صدها جلسه و همایش و نشست گروهی به یک دیدگاه و رویکرد واحد رسیده‌اند، به حوزه‌ای که هیچ تخصصی در آن ندارند ورود نکرده و کار را به کاردان بسپارند؟

لازم به تاکید و یادآوری است که همه می‌دانیم و می‌بینیم که بخشی از سلبریتی‌ها و هنرمندان در تمام کشورها همواره چه به صورت انفرادی و چه دسته جمعی در موقعیت‌های مشابه در حد آنچه که در توان و در حد بضاعت علمی‌شان هست، انجام می‌دهند. از جمله اعانه جمع کردن، پرداختن به مسایل مربوط به خیریه، پذیرش فرزند خوانده از مناطق جنگ‌زده، حمایت از پناه‌جویان، اعلام همبستگی با آسیب دیدگان بلایای طبیعی و .... اما هرگز نمی بینیم که فلان هنرپیشه یا خواننده مستقیما وارد عرصه‌ای شود که کار فعالین و نهادهای مدنی است و او هیچ دانش و تخصصی در آن زمینه ندارد.

به عنوان مثال لئوناردو دی کاپریو بازیگر معروف امریکایی، به خاطر پیگیری و دغدغه های محیط زیستی‌اش از طرف سازمان ملل به عنوان سفیر صلح درحوزه تغییرات آب و هوایی تعیین شد و با همکاری چند تیم کارشناس و متخصص، یک مستند نیز از پیامدهای تغییرات آب و هوایی در اقصی نقاط سیاره تهیه کرد و اسپانسر این مستند بود. اما حضور این هنرپیشه در مساله تغییرات آب و هوایی جهان فقط جنبه نمادین داشته و اصلا به معنای برخورداری از دانش علمی یا تخصص دی کاپریو در رشته اکولوژی نیست!

این در حالی است که پیش از این در کشورمان بدون توجه به این رویکردهای جهانی سابقه ورود هنرمندان و سلبریتی‌ را در پروژه‌های محیط زیستی و حیات وحش شاهد بود‌ه‌ایم، که منجر به بروز مشکلات عدیده و بوجود آمدن دیوار بزرگی از بی‌اعتمادی مردم نسبت به سلبریتی‌ها شد.

حال با توجه به توضیحات فوق، آیا بهتر نیست شهرداری تهران که با سعه صدر نقش به سزایی در هماهنگ کردن تشکل‌های مردم نهاد از طریق برگزاری جلسات متعدد داشته، این گروه از دوستان را نیز به این جریان متصل کنند؟

با توجه به این توضیحات، ضمن تقدیر از همدلی هنرمندان عزیز کشورمان، از ایشان دعوت می‌کنیم به کمپین بزرگی که توسط جمع کثیری از نیروهای متخصص در حوزه حیات وحش و حیوانات شهری تشکیل شده است بپیوندند و به جای موازی کاری مطالبات مردمی را در پوشش این ستاد پیگیری کنند.

ستاد مردمی نجات از حقوق حیوانات هم اکنون بیش از 1500 نفر عضو متشکل از سازمان‌های غیر دولتی، افراد حقیقی، و حقوقی، شخصیت های علمی، کارشناسان فعال در حوزه حقوق حیوانات، حیات وحش و حیوانات شهری و شهروندان تشکیل شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان