تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

به یاد دختر آبی که می‌خواست استقلال و آزادی را ببیند

خودسوزی و مرگ سحر خدایاری معروف به دختر آبی در مقابل دادسرای تهران واکنش‌های زیادی را در پی داشت. عمده واکنش‌ها به این موضوع آن بود که قوانین مردسالارانه و عدم حمایت از زنان باعث می‌شود معترضان وقتی چاره‌ای پیدا نمی‌کنند برای نشان دادن اعتراض خود دست به هر اقدامی بزنند.
از خودسوزی دختر آبی تا خودشعله‌ورسازی زنان در نقاط مختلف کشور/ به آتش کشیدن بدن، نماد اعتراض و خشم زنان در ایران
رویداد۲۴ شادی مکی: هفته گذشته دختری به نام سحر خدایاری معروف به دختر آبی در مقابل دادسرای تهران خودسوزی کرد و روز گذشته به دلیل سوختگی ۹۰ درصدی جان باخت. درباره خودسوزی دختر آبی گفته شد او به خاطر حضور در ورزشگاه آزادی با لباس مبدل و تماشای بازی استقلال در دادگاه به ۶ ماه حبس محکوم شده و بعد از شنیدن این خبر اقدام به خودسوزی کرده است.

ماجرای تلخ سحر دختر آبی بهانه‌ای شد تا نگاهی به وضعیت خودسوزی زنان در کشور بیندازیم. چه آنکه سحر اولین دختری نیست که در اعتراض به سنت‌های مردسالارانه دست به اعتراض آنهم به شیوه خودسوزی می‌زند.
 
به گزارش رویداد۲۴ خودسوزی نوعی اعتراض خشونت‌بار است برای نشان دادن خشم و فریادی که دیده نمی‌شود. بر پایه آمارهایی که منتشر شده در برخی مناطق ایران آمار خودسوزی بیشتر از سایر مناطق بوده است. اسماعیل آذری نژاد روحانی فعال اجتماعی بار‌ها و بار‌ها در صفحه توییتر خود از خودسوزی دختران و زنان در منطقه دیشموک استان کهگیلویه و بویر احمد خبر داده است. او یکبار در توییتر خود از خودسوزی یک مادر روستایی خبر داد و بار دیگر نوشته بود خودکشی دارد روزانه می‌شود و دفعه بعد هم نوشت در دوماه اخیر چند خوکشی زن روستایی داشتیم.

درحالیکه آمار خودسوزی در میان زنان در استان‌ها ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان، ترکمن‌های گلستان و بوشهر تکرار بیشتری دارد، محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی گفته است حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بیماران سوختگی اغلب زنانی هستند که اقدام به خودسوزی کرده‌اند.
 
برای پی بردن به این مساله که چرا زنان در کشور ما دست به خودسوزی زده و این راه را برای از بین بردن خود انتخاب می‌کنند گفت‌وگویی داشتیم با دکتر فاضل الیاسی جامعه‌شناس و مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در کرمانشاه که در ادامه می‌خوانید.
 
خودسوزی در میان زنان ایرانی ۹ برابر مردان

فاضل الیاسی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان خودسوزی در کشور وجود ندارد به رویداد۲۴ می‌گوید: براساس آماری که بهزیستی استان ایلام ارائه کرده، سالانه حدود ۴۳۰ خودسوزی تنها در این استان ثبت می‌شود که غالب این خودسوزی‌ها نیز توسط زنان انجام می‌شود و مردان به ندرت اقدام به خودسوزی کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه آمار خودکشی در کشور ۵ تا ۶ نفر در هر هزار نفر است، ادامه می‌دهد: این در حالی است که این آمار در استان کرمانشاه به ۹ تا ۲۳ نفر در هر هزار نفر می‌رسد که نشان‌دهنده آمار ۴ برابری میزان خودکشی‌ها در این استان نسبت به سایر مناطق کشور است.

مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در کرمانشاه اظهار می‌کند: براساس مشاهدات ما اغلب افرادی که در استان کرمانشاه دست به خودکشی می‌زنند زنان بوده و معمولا هم شیوه خودسوزی را انتخاب می‌کنند.
 
وی می‌افزاید: بر اساس آمار‌های رسمی هر سال بیش از ۵ درصد به میزان خودکشی در کشور افزوده می‌شود که استان‌های غربی کشور بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند، در این استان‌ها میزان فوت ناشی از خودکشی و خودسوزی که بیشتر در میان زنان دیده می‌شود بیشتر است.

الیاسی بیان می‌کند: استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و استان مرکزی به ترتیب بیشترین آمار خودکشی را دارند که خودسوزی زنان در استان‌های ایلام و کرمانشاه بیش از سایر استان‌ها مشاهده شده است.

این جامعه‌شناس با تاکید براینکه کشور‌های سریلانکا، هند و ایران ۴۰ درصد موارد خودسوزی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح می‌کند: خودسوزی در میان زنان ایرانی ۸ تا ۹ برابر خودسوزی در میان مردان ایرانی است.
 
خودسوزی نماد اعتراض

او درباره علت انتخاب شیوه خودسوزی برای پایان دادن به زندگی خود در میان زنان عنوان می‌کند: اقدام به خودکشی با روش خودسوزی در واقع روشی بسیار خشن است برای از بین بردن خود در این روش انسان از بدن خود به عنوان نمادی در راستای مقاومت و اعتراض استفاده می‌کند، بدن به ویژه برای زن نماد هستی و وجود است و زن هستی خود را در راستای اعتراض به چالش یا وضعیت نامطلوبی که در آن قرار داشته و امیدی هم برای خلاصی و اصلاح شرایط ندارد به آتش می‌کشد.

این جامعه‌شناس می‌گوید: علل خودسوزی معمولا در زیرمجموعه علل خودکشی شامل عوامل اجتماعی، روانشناختی و بیولوژیکی است، خودسوزی که درمیان زنان ایرانی به ویژه در میان زنان غرب کشور بسیار شایع است، اما در کشور‌های غربی این روش بسیار عجیب و غیر معمول است در این کشور‌ها خودسوزی در آخرین رده روش‌های خودکشی قرار دارد در حالیکه در استان‌های پرخطر ایران به لحاظ خودکشی، خودسوزی به ویژه در میان زنان جزو رده‌های اول انتخابی است.

الیاسی با تاکید براینکه خودکشی مساله‌ای اجتماعی است و آن را به یک مساله روانشناختی و فردی تقلیل نمی‌دهم، تصریح می‌کند: وقتی فردی در یک جامعه بزرگ خود را بی‌پناه یافته و حس می‌کند هیچ قانونی از او حمایت نمی‌کند قابل انتظار است که دست به هر کاری بزند، مثلا یک مرد وقتی مورد تضییع حق قرار می‌گیرد ممکن است دست به دگرکشی بزند، اما زنان بیشتر ترجیح می‌دهند خود را از بین ببرند آنهم به خشمگینانه‌ترین شکل ممکن، زیرا در قوانین ایران برعکس کشور‌های پیشرفته از زنان حمایت چندانی نمی‌شود در نتیجه زنان بدن خود را مثابه نمادی از اعتراض مورد استفاده قرار می‌دهند.

دختر آبی خودسوزی کرد تا اعتراضش منعکس شود

این جامعه‌شناس درباره ماجرای خودسوزی دختر آبی در مقابل دادسرای تهران اظهار می‌کند: خودسوزی دختر آبی یک مساله طبیعی نیست، اما نشاندهنده آن است که فشار‌ها و رفتار‌ها یا احتمالا حکم صادر شده باعث یاس وی شده و او را به جایی رسانده که امید به هیچ تغییر و حمایتی نداشته و دست به خودسوزی زده است.

الیاسی می‌گوید: رفتار دختر آبی حرکتی اعتراضی نسبت به نهاد‌های بالاتر بوده و اینکه دقیقا در مقابل دادسرا خودسوزی می‌کند مشخص می‌کند موضوع برنامه‌ریزی برای فریاد زدن اعتراض خود برای رسیدن به گوش جامعه بوده است، زیرا اگر تنها موضوع یاس و ناامیدی بود در خانه دست به خودکشی می‌زد، اما او می‌خواسته سایر افراد جامعه و اصحاب رسانه او را دیده و بازتاب دهند، لذا عمل او کاملا اعتراضی و نوعی مقاومت در برابر شرایط بوده است.

او با تاکید بر اینکه خودسوزی توسط افراد و به ویژه زنانی صورت می‌گیرد که امید خود را به زندگی از دست داده و امیدی برای رسیدن به یک هدف یا نجات از یک وضعیت آزار دهنده ندارند، تصریح می‌کند: آمار بالای خودسوزی در میان زنان در ایران به دلیل وضعیت خاص جنسی، توقعات جامعه از جنس زن و نبود نظام‌های پشتیبان و حمایتی کارآمد است.

مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در کرمانشاه با بیان اینکه ایلام تنها استانی است که در جهان و ایران بیشترین آمار خود کشی را به خود اختصاص داده است وبیشترین آمار خودسوزی زنان را نیز دارد، تصریح می‌کند: مسائل فرهنگی، سنتی و قبیله‌ای حاکم بر این استان‌ها علت این عمل زنان هستند. چنانکه برادر یکی از زنانی که دست به خودسوزی زده بود گفت خواهرم با این عمل می‌خواست بگوید که من هم هستم و وجود دارم، اما کسی به من گوش نمی‌دهد.

به اعتقاد وی زنان خودسوزی را برای بیان اعتراض خود انتخاب می‌کنند، زیرا خشمگینانه‌ترین اعتراضی است که می‌توانند نسبت به موقعیت خود در جامعه داشته باشند و زنان به این صورت می‌خواهند اعتراض و مقاومت خود را به گوش جامعه و افرادی که نسبت به آن‌ها معترض هستند برسانند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
15
18
فشار روانی مذهبیون تندرو مخالف حضور زنان در ورزشگاه عاقبت با ابزار قضایی چهره بدی از ایران برجا گذاشت وجدان ها ناراحت از این رویداد هستند . رفته رفته برخورد ها خشن تر خواهد شد . دافعه بیش از جاذبه در سیستم اجتماعی و فرهنگی شده و ریرش ها زیاد تر و با سرعت جریان خواهد داشت .
پاسخ ها
خوببخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
والله بالله دغدغه مردم تماشای فوتبال برای زنان نیست. اصلا مردها چند درصد به استادیوم میرن که حالا زنها بخان برن. اینا بازی سیاسی است برای انحراف ذهن مردم از گند کاری برجام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
آقا برو ورزشگاه زنا یا فوتبال دخترا که دیشب اخبار نشون داد تماشاچی نداره غضیه این چیزا نیست که می گین مثال چندسال قبل زن بی حجابی رو تو یکی از خیابانهای بالا شهر گرفتن که ی خیابونا فقط بالا پایین میرفت بهش گفتن چرا اینجوری میای بیرون گفته بود بهم پول دادن و گفتن بی حجاب تو همین خیابان تردد کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
5
15
خدا رحمتش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
من فارغ التحصیل دکترای مدیریت ورزشی هستم،تاحالا یک بار هم استادیوم نرفتم و دلم هم نمی خواد برم،اخه که چی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
8
18
هر کس کارش به دادگاه و اگاهی بیفته بیچاره میشه
جامعه رو اینجوری نمیشه اداره کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
16
16
هرچقدر هم بخواهند قضیه را ماست مالی کنند که ایشان اعصاب ناآرامی داشته وخودسوزی اش ربطی به این قضیه نداشته بازم نام ویاد سحر در تاریخ ایران با تحجرفکری وسلب آزادیهای که همه مردم دنیا دارند وفقط ما نداریم جاودانه خواهدشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
4
8
یک نفر هم توی قم میگن جلو بنیاد شهید خودسوزی کرده بیمار بوده و به اوضاعش رسیدگی نکردن گویا
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
5
10
من موندم تو قرن 21 با این همه پیشرفت و دنیای مدرنیته بازهم بعضیا مغذشون پلاستیکیه
عزیزم باهمی چیا دروغ دغل سرگرمتون کردن تا ندونید چ ب چ هه
برید دس خدا
مشتی فاسد تو دولت دروغ گو هستند که از نفر اولشون معلومه...!
با #حجاب و #ورزشگاه و #حقوق زنان نمیتونید بصیرت رو از ملت اگاه بگیرید
کور خوندید که دیگه رای بگیرید از ما
مجلس انقلابی ان شاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
7
18
انسان اگر یه کم عقل داشته باشه برای فوتبال خودکشی نمیکنه آخه فوتبال اونم توی ایران خنده داره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
9
10
برای یک خبرگزاری که اینقدر ناشیانه یک خبر رو منتشر میکنه و مخاطبین آن متاسفم
دختر آبی که اصلا این بنده خدایی نبوده که خودسوزی کرده، سحر خدایاری هم اصلا وارد استادیوم نشده، همون جلوی استادیوم با مامورین درگیر شده و به مامورین توهین کرده، به قول پدرش ناراحتی اعصاب داشته و قبلا هم اقدام به خودکشی داشته، و حبسی هم در کار نبوده، هدف امثال شما با این دروغ پراکنی ها و خراب کردن روحیه اجتماعی چیه؟ آیا همین تحرکهای شما فردا آمار خودکشی رو تو دخترا بیشتر نمیکنه؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
10
11
خدا از گناهش بگذره ،همه به فکر نون شبشونند،اون به فکر استقلال و آزادی و ،،،،
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
11
9
باور نکنید سحرخدایاری برای ورود به ورزشگاه خودسوزی کرده ...اینها همش بازی سیاسی غربگراهاست!ایشون بیماری دوقطبی داشتن وشماکه پیگیرهستید بهتره صحبتهای پدرسحرخدایاری درمورد سیاسیون کشور که این به ایشون انگ ۶ماه حبس زدندروببینیدوهزارتا بازی سیاسی دیگه که پشت این ماجراست؟!
خوببخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
10
8
نظر پدر ان مرحومه فصل الخطاب وحجت است. اصلا قضیه دختر ابی اینطوری که شایع کردند نیسن. او اصلا ورزشگاه نرفته حکمی هم علیه اوصادر نشده یک مورد درگیری بامامور ناجا داشته. دشمن دانا ودوستان نادان موقعیت راغنیمت شمردند برای عقده گشایی
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
2
2
خدا لعنت کند کسانی را که با ترغیب دختران به بی حجابی و رفتن استادیوم دختر انقلاب ودختر آبی میسازند تا هدفهای کثیف خودشون رو دنبال کنند . اخه استادیوم رفتن وسط اونهمه مرد که اخرش بادرگیری وفحاشی تموم میشه شد ازادی چرا حرمت زنهای ایرانی را لگد کوب میکنید .؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
10
4
دولت تزویر قورباغه رو رنگ میکنه بجای قناری می فروشه/ اینا همش فیلمه اگه میتونن یه دختر قرمز بسازن/درضمن چرا زنان نمیخوان فوتبال زنانه رو ببینن/چرا ما آقایون درخواست دیدن فوتبال زنانه رو نداریم؟
پریا نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
3
حالا هی ماست مالی کنین اصلا صورت مسئله رو پاک کنیم .ما خودمون به داد خودمون نمیرسیم هوای همو نداریم چرا فیفا باید بداد برسه جامعه چرا بیحس شده چرا آزادی نیست من سوریه رفتم لبنان رفتم هیچ جا اینطوری نیست فقط جاهایی که تعصب بیخودی هست زن تو فشاره بعد از یه جایی دیگه میزنه بالا مثل تعثبات طالبانی وداعشی که نتیجش میشه ...خودتون میدونین دیگه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
5
4
آقایون تندرو و ارزشی نما، شما مسئول فشار های عصبی روی جوانان هستید...
پاسخ ها
شهید گمنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
دیروز اخبار نشون داد که تو فوتبال دخترا تماشاچی نداره چرا این فتنه گرا نمی گن آقایون بزن فوتبال دخترا رو تماشا کنن ی عده از مردم که ناراحت هستن سریع و بدون فکر که این حرکات اول به مردم عادی ضربه میزنه هیاهو راه میاندازن دولتی ها و مجلسی های و سلبریتی های معلوم حال و یخه سفید و ثروتمند بی درد هم ی پاشون اروپا و کانادا و آمریکا هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
4
2
بسه دیگه هی دختر آبی دختر آبی ...شماها هیچی از حس خانوادش و خودش نمیدونید فقط دارید حداکثر استفاده رو از مرگ دردناک اون طفلک می برید
رسانه ها و سلبریتیهای نون به نرخ روز خور الکی دارید موج سازی و موج سواری می کنید
این فوتبال کثیف پرحاشیه بی کیفیت آخه دیدن داره ارزش داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
4
1
این توطئه وفتنه داخلی وخارجی بیاری حق و بصیرت وروشنگری خانواده مرحومه بخیر گذشت. اونایی که دم از آزادی زنان وفوتبال ورزشگاه برای زنهاهستن چرا خودشون برای تماشای مسابقات فوتبال و... بانوان به ورزشگاه نمیرن. چرا فکرحقوق ازدست رفته زنان اون زمانیکه باکمترین درآمد دربعضی مشاغل سخت مشغول کارهستند.نمیباشند.پس مشخص میشه دستهایی پشت پرده هست که هر ازگاهی کشوررابه آشوب بکشانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
3
0
آقا من موندم دغدغه این خانومها چیه فقط دیدن فوتبال توی استادیوم؟!

اگه اینطوری
توی مشهد تو سالن تختی فوتسال آقایون بود
از قرار تماشاچی فقط بانوان رو دعوت کرده بودند
اما چند خانواده بیشتر شرکت نکردند
حالا اگر تماشاچی ها مختلط بودند که سر دست میشکستند و به سینه میزدند

دغدغه این خانومها که میخوان بروند استادیوم حضور نیست
میخوان اون عقده های حقارتشونو لابه لای جنس مخالفشون به نمایش بزارند
این خانومها و آقایون
مشکلشون جای دیگه است
که بماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
2
0
همه چی مون یه جور دیگره
آخه میخواستی بری وسط اون همه مرد با اون همه فشار هیجانی بالا که چی
نظرات شما
پیشخوان