تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
قیمت گندم باید بین ٢٧٠٠ تا ٣٠٠٠ تومان باشد؛

شمارش معکوس برای اتمام مهلت قانونی اعلام نرخ گندم

۱۰روزتاپایان مهلت قانونی دولت برای اعلام نرخ خریدتضمینی مانده و باتوجه به اینکه برخی دستاوردهای خودکفایی به دلیل بی توجهی دچار آسیب شده باید دید امسال دولت نرخ معقولی تعیین خواهد کرد یا خیر.

رویداد۲۴  درحالی که تنها ۱۰ روز به پایان مهلت قانونی دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانده دولت در سالجاری به دلیل کوتاهی در اجرای این قانون، برخی از توفیقات مهم خود را در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک از دست داده و وضعیت تولید در سال زراعی جدید به شدت به این مساله وابسته است که دولت نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به موقع و مناسب اعلام کند.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سالجاری رخ داد این بود که کشاورزان به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، برخلاف سالهای گذشته حاضر نشدند تمام  محصول تولیدی خود را تحویل دولت بدهند و حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شد.

واکنش دیرهنگام وزارت جهاد/ دستاوردهایمان تحت الشعاع قرار گرفت

چندی پیش عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸) از سیاست‌های غلط دولت در این زمینه انتقاد کرد واظهار داشت: مداخلات دولت توفیقات ما را در زمینه تولید برخی محصولات از جمله شکر، گندم و دانه‌های روغنی تحت الشعاع قرار داده و نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است.

این اظهارات عباس کشاورز درحالی است که بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند وزارت جهاد کشاورزی باید بسیار زودتر به این مسائل واکنش نشان می داد و به عنوان متولی تولید از حقوق کشاورزان در برابر دولت دفاع می کرد.

همچنین، اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم در همین مراسم با بیان اینکه با بیان اینکه کشت گندم پاییزه از شهریورماه در غرب و شمال غرب کشور شروع می‌شود، افزود: برای سال زراعی جدید (۹۸-٩٩) هدف گذاری تولید ١٤.٥ میلیون تن گندم داریم که میزان مصرف داخلی بین ١٣ تا ١٣.٥ میلیون تن است.

دولت قیمت گندم را به موقع و مناسب اعلام کند  

مجری طرح گندم اظهارامیدواری کرد: دولت با اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ مناسب انگیزه کشاورزان را برای تولید افزایش دهد.

براساس این گزارش درحالی که برخی تشکل های تولیدی قیمت پیشنهادی برای گندم را در سال زراعی جدید ۲۵۵۰ تومان اعلام می کنند، معاون امور  زراعت وزیر جهاد کشاورزی در این باره  گفت: قیمت دو هزار و ۵۵۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان مورد تائید وزارت جهادکشاورزی نیست و قیمت پیشنهادی ما بیشتر از این میزان است.

تشکل های تولیدی: قیمت گندم باید بین ٢٧٠٠ تا ٣٠٠٠ تومان باشد 

در همین راستا مسعود اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی اظهارداشت: ما امسال نیز مانند سال‌های گذشته در زمینه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اعتقاد به رعایت قانون داریم و اگر قانون اجرا شود هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت واقعی گندم ۱,۹۲۰ تومان بود که دولت آن را اعمال نکرد، افزود: اگر این قیمت را کف نرخ در نظر بگیریم با احتساب تورم ۴۰ درصدی به عددی حدود ۲,۷۰۰ تومان می رسیم که این رقم کف قیمت گندم برای سال زراعی جدید خواهد بود.

در همین زمینه سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی نیزگفت: از نظر ما قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری باید بین ٢٨٠٠ تا ٣٠٠٠ تومان باشد.

احتمال تکرار سناریوی شکر برای گندم!

با توجه به شرایط حساس کشور و جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم،  همچنین با توجه به کاهش سطح زیر کشت چغندر قند و کاهش تولید شکر در سالجاری (به دلیل عدم تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب برای این محصول در سال گذشته) و احتمال اینکه این سناریو برای گندم تکرار شود، دولت امسال باید با اعلام به موقع قیمت ها و تعیین یک نرخ منطقی برای محصولات استراتژیک از جمله گندم حمایت خود را از کشاورزان اعلام کند و مانع از این شود که بعد از چندین سال خودکفایی در حوزه تولید گندم، این دستاورد مهم از بین برود چرا که بدون شک هزینه های آن بسیار سنگین تر از بار مالی است که دولت برای خرید تضمینی متحمل می شود.

بنابراین باید دید که دولت با تدبیر مناسب کشاورزان را در گندمزارها نگه می دارد یا اینکه آنها نیز ترجیح می دهند به کشت محصولات دیگر در سال جدید روی آورند؟

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت گندم ، قیمت شکر
نظرات شما
پیشخوان