تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
جهانگیری:

در آینده نه چندان دور درباره شفافیت در دولت و مبارزه با فساد صحبت خواهم کرد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در آینده نه چندان دور در رابطه با شفافیت در دولت و مبارزه با فساد صحبت خواهم کرد که البته آقای حاجی میرزایی در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند.
در آینده نه چندان دور درباره شفافیت در دولت و مبارزه با فساد صحبت خواهم کرد
رویداد۲۴ مراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور، سیدجواد حسینی؛ سرپرست سابق آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی وزیر؛ سابق آموزش و پرورش، علی ربیعی؛ سخنگوی دولت و جمعی از معاونان آموزش و پرورش صبح امروز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این برنامه اظهار داشت: زمانی که قرار شد آقای حسینی به عنوان سرپرست انتخاب شود، من ایشان را از پیش می‌شناختم و می‌دانستم که ایشان روحیه آمادگی برای خدمت را دارد. او گفت من آمادگی این را دارم که سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده بگیرم و در این زمینه خدمت کنم و هر لحظه گزینه دیگری برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد، تمام خدمات را به آن‌ها ارائه خواهم داد.

وی افزود: قطعا متضرر از دست دادن آقای حاجی میرزایی من خواهم بود، زیرا طی این ۶ سال به ما کمک زیادی در هیات دولت کردند. قطعا در آینده نه چندان دور در رابطه با شفافیت در دولت و مبارزه با فساد صحبت خواهم کرد که البته آقای حاجی میرزایی در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند. مشخص است که ایشان دارای برنامه است و استفاده از توانمندی‌های مختلف برای اهدافش را دارد. او مورد تایید رئیس جمهور و اکثریت نماینده‌های مجلس قرار گرفت و من از نمایندگان مجلس و حمایت آن‌ها تشکر خواهم کرد.

معاون اول رییس جمهور یادآور شد:، اما در این جلسه مهم نیازی نیست که من سخنی نو در زمینه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت داشته باشم. خوشبختانه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی و سند‌های بالادستی، مانند سند تحول بنیادین بسیار جایگاه مهمی دارد.

وی تاکید کرد: بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال این بودیم که اولویت‌های مهمی که پیش روی کشور است را شناسایی و بر اساس اولویت‌ها مسائل کشور را حل و فصل کنیم که یکی از آن‌ها مباحث بین المللی بود. همه مباحث انجام شد تا اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا آمد و در اردیبهشت ۹۷ یکسری برنامه‌های ما تغییر کرد. آن‌ها در فکر فروپاشی جمهوری اسلامی ایران بودند. آن‌ها هنوز اهداف حداقلی را دنبال می‌کنند که همان فروپاشی ایران است. همچنین یک جنگ اقتصادی ظالمانه نابرابر از اردیبهشت ۹۷ علیه ایران آغاز شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در جنگ‌های اقتصادی حتماً جنبه امنیتی مهم‌ترین مساله است. آمریکایی‌ها بعد از اهدافی مثل فروپاشی ایرانیان و تهدید نظام به این نتیجه رسیدند که فشار بیاورند تا کشور ایران به پای میز مذاکره بیاید. یک سوم درآمد کشور ما حاصل از فروش نفت است که اگر به فروش نرسد با کاهش بودجه روبرو خواهیم شد، اما راهبردی که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند مقاومت فعال برای شکسته شدن راهبرد‌های آمریکا بوده است، خوشبختانه شاخص‌های ایران رو به رشد است. مردم ایران در این راستا یک بار دیگر همراه بودن خود را به تصویر کشاندند. با توجه به شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا توسعه کشور متوقف می‌شود؟ اما با توجه به تجربه‌ای که دارم باید بگویم که توسعه ایران توسعه منابع انسانی و بین‌المللی خواهد بود.

جهانگیری افزود: در سال‌های ۱۳۰۰ که قحطی به ایران آمده بود پس از رهایی از قحطی اولین تصمیم این بود دارالمعلمین تاسیس شود. این نشان می‌دهد آموزش و پرورش محوری‌ترین رکن جامعه است. توسعه علمی کشور مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است بنابراین باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری مصرفی است، نه هزینه‌ای.

وی تاکید کرد: جامعه ایرانی باهوش و با استعداد است، اما ارزش افزوده زمانی از آن حاصل می‌شود که از هوش‌ها و استعداد‌ها بهره برده شود. در عصر دانایی قرار گرفته‌ایم که در این عصر سرعت تغییر و تحولات خیلی سریع است از این رو مقابله با جهان تغییر و تحول با مدرسه ثابت امکان‌پذیر نیست. باید دانش‌آموزان با توسعه گفتگو در کشورمان فعالیت کنند نه با سکوت و انفعال؛ لذا آموزش و پرورش ما باید کانون گفتگو، منطق، دسترسی به معیار‌های ارزشی، معنوی، اخلاقی و راستی باشد. آموزش و پرورش باید قادر باشد انسان‌های پرسشگر، با تفکر، نقاد و مشارکت جو تربیت کند. کسی که از مدرسه بیرون می‌آید باید صاحب نوآوری و خلاقیت باشد.

جهانگیری با بیان اینکه در این ۶ سال ریاست جمهوری آقای روحانی چهار سال را در تحریم بودیم گفت: با همه این محدودیت‌ها من احساس می‌کنم دولت در تخصیص بودجه آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد تا این سهم نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر باشد، ولی به هر حال یک سری موانع نیز وجود دارد. شرایط سخت زندگی معلمان به عنوان موتور اصلی این بخش برای ما محرز است. امیدوارم با همه محدودیت‌هایی که داریم و با پیگیری‌های آقای حاج میرزایی بازهم بتوانیم در دولت سهم بیشتری را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم. خوشبختانه در همه نظرسنجی‌ها معلم مهم‌ترین شغل در جامعه است. مردم ما به حرفه معلمی با حرمت نگاه می‌کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کاهش مدارس کپری گفت: ما شاید در سابق مدارس کپری زیادی داشتیم، اما اکنون کاهش داشته است، ولی فاصله مدارس هوشمند و مدارس کپری بسیار زیاد است و باید این فاصله را به سرعت کم کنیم. هم دولت باید همت کنند و منابع مورد نیاز را تأمین کند و هم باید نهاد‌های مدنی و جامعه نقش خود را به خوبی انجام دهند. این پرسش مطرح است که در کل رویکرد ما نسبت به پدیده‌های مختلف انجام چگونه است؟ آموزش و پرورش چه رویکردی دارد؟ به نظرم آنچه که باید هم در آموزش و پرورش و هم در جامعه با حساسیت دنبال شود این است که کودکی و نوجوانی را به رسمیت بشناسیم شاید این در برنامه جایی نداشته باشد، اما بسیار مهم است.

وی افزود: کودک حق بازی و نشاط دارد و باید این‌ها را به رسمیت بشناسیم. باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان این کشور حس تعلقشان به خانواده، کشور و مدرسه زیاد شود. باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان را از بین ببریم. امیدوارم با تلاش مدیران آموزش و پرورش شاهد شکوفایی بیشتری در این زمینه باشیم. علاوه بر این‌ها آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس یک ضرورت ملی است و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

 

 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان