تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

آیا روحانی برای دیدار با ترامپ تحت فشار است؟

شاید بتوان گفت روحانی در یک موقعیت سخت گرفتار شده است. از یک طرف اروپایی‌ها به او فشار می‌آورند که با ترامپ دیدار کند و از طرف دیگر، برخی محافل پرقدرت داخلی، با هرگونه دیدار یا مذاکره با دولت دونالد ترامپ مخالفت می‌کنند.

  رویداد۲۴ روز شنبه ۱۶ شهریور، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در یک نشست خبری، جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را به طور رسمی اعلام کرد. اروپایی‌ها با یک هفته تاخیر، بیانیه مشترکی صادر و از اقدامات جدید هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق کردند. امری که ممکن است با تلاش‌های پشت پرده فرانسه برای ترتیب دیداری میان سران ایران و آمریکا مرتبط باشد.

 گام سوم کاهش تعهدات، بر خلاف دو گام قبلی، با واکنش سرد اروپا مواجه شد. اروپایی‌ها در ابتدا به طور جداگانه و با لحنی ملایم درباره اقدامات جدید ایران ابراز نگرانی کردند و گفتند پایبندی اروپا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پایبندی کامل ایران به این توافق بستگی دارد.

در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام در اواسط اردیبهشت، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای، فرآیند کاهش تعهدات هسته‌ای را آغاز کرد. تاکنون سه گام در چارچوب این فرآیند برداشته شد. در نخستین گام، ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد و در پایان این گام نیز اعلام شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌کند. گام سوم نیز شامل نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته بود. کمالوندی ضمن اعلام آغاز فرآیند گازدهی به سانتریفیوژ‌های پیشرفته، در ۱۶ شهریور گفته بود: «(سانتریفیوژ) آی‌آر ۶ قرار بوده در سال ۱۱ برجام گازدهی شود که گازدهی آن را شروع کردیم. راه اندازی زنجیره ماشین آی آر ۴ بیست تایی هم الان انجام شده است. ماشین‌های آی آر ۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز گازدهی کرده‌ایم و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهیم.»
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
اصلا روحانی کاری به اروپایی ها نداشته باشه که اونا میگن روحانی باید با ترامپ دیدار کند روحانی به حرف مردم خودش و مسئولین خودش گوش بده وقتی اونا مخالفت میکنند یعنی روحانی نباید با ترامپ گفت و گو کنه تمام به اروپایی ها چه ربطی داره
محمد
|
Netherlands
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
هیچ موقعیت سختی وجود ندارد. مگر روحانی از اروپا دستور می گیرد؟ و یا تحت فشار افرادی در داخل باید تصمیم بگیرد؟ روحانی مطابق قانون اساسی باید در این گونه مسائل با نظر رهبری عمل نماید و بس.!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان