تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی روپوش مدارس/ لباس‌هایی که تا ۴۰۰ هزار تومان پای والدین آب می‌خورد

با آغاز سال تحصیلی جدید باز هم موضوع روپوش‌های مدارس داغ شده است. لباس‌هایی که بر تن حدود ۱۰ میلیون دانش آموز ایرانی می‌رود گردش مالی خیره کننده‌ای دارد که البته چندان هم شفاف نیست.
گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی روپوش مدارس/ لباس‌هایی که تا ۴۰۰ هزار تومان پای والدین آب می‌خورد
رویداد۲۴ اگر بچه مدرسه‌ای در خانواده خود داشته باشید حتما به موضوع خرید روپوش مدرسه برای آقا پسر و یا دختر خانم روبرو شده‌اید، هزینه‌ای که سالانه بابت روپوش مدارس پرداخت می‌شود که البته امسال شامل تورم و افزایش قیمت چشم گیری هم شده است.
 
هزینه‌ای که در مدارس دولتی از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و البته طبق بررسی‌ها در برخی مدارس غیر انتفاعی تا ۴۰۰ هزار تومان هم از بچه‌ها برای تهیه روپوش مدرسه گرفته می‌شود. هرچند این مبلغ در اکثر مدارس با توجه به افزایش قیمت پارچه و دوخت معمولاً بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است. ضمن اینکه علیرغم گفته مسئولان در خصوص اجباری نبودن روپوش بسیاری از مدارس نه تنها روپوش سال قبل را قبول ندارند که با تغییرات جزیی در رنگ یقه یا جیب به والدین تاکید می‌کنند تا روپوش جدید تهیه کنند، موضوعی که به شایعه سودجویی مدارس در موضوع روپوش بیشتر دامن می‌زند.

گردش مالی روپوش‌های مدرسه چقدر است؟

حدود ۱۵ میلیون دانش آموز ایرانی در مدارس سراسر کشور تحصیل می‌کنند که اگر ۵ میلیون از این تعداد را دانش آموزان مدارس روستایی و یا شهرستان‌هایی در نظر بگیریم که از حلقه لباس فرم پوش‌ها خارج هستند، حدود ۱۰ میلیون دانش آموز با میانگین حدود ۱۵۰ هزار تومان بابت هر روپوش حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد. اما آیا این گردش مالی، شفاف و به دور از رانت است؟ سال گذشته نیز برخی خیاط‌های دارای مجوز و حتی رئیس اتحادیه نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. آن‌ها معتقد بودند این گردش مالی به سمت خیاط‌ها و دوزندگان رسمی اتحادیه سرازیر نمی‌شود بلکه با رانت و توافق مدارس با دوزنده‌های زیرزمینی روپوش‌ها تهیه می‌شوند.

آموزش و پرورش از درآمد میلیاردی روپوش‌ها سود می‌برد؟

سال گذشته وزیر وقت آموزش و پرورش، ماموریت ساماندهی لباس فرم دانش‌آموزی را در قالب بخشنامه‌ای به سازمان دانش‌آموزی واگذار کرد و همین باعث شد این سوال مطرح شود که آیا این سازمان منفعت مالی نیز در این میان می‌برد؟ و آیا همین تمرکزی که ایجاد می‌شود به رانت بیشتر نمی‌انجامد؟ سید هادی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش آموزی در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که این سازمان تاکنون ریالی از استان‌ها بابت درصد فروش لباس فرم دانش آموزی اخذ نکرده است.

دلبری در پاسخ به اینکه گفته شده درآمد سازمان دانش آموزی از محل لباس فرم مدارس در سال جاری به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد گفت: حداقل در تهران و بیش از ۲۰ استان دیگر، ریالی بابت فرایند ساماندهی، فعالیت سامانه و نیروی انسانی دریافت نکرده‌ایم و این امر کاملا رایگان بود. وی ادامه داد: لباس فرم دانش آموزی در سال‌های گذشته متولی خاصی نداشت و ما تلاش کردیم تا از دغدغه مدیران بکاهیم. اخذ این وجوهات صحت ندارد و مشخص نیست رقم ۲۰۰ میلیارد تومان از کجا آمده است. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مدارس ما روستایی و غیردولتی‌اند و شامل طرح لباس فرم نیستند و شهر تهران هم هیچ مبلغی اضافه‌تر از قیمت مصوب اتحادیه اخذ نکرده و اگر هم مناطقی این کار را انجام داده باشند مرتکب تخلف شده‌اند که اگر به ما اعلام شود، رسیدگی می‌کنیم.

روپوش‌های لاکچری مدارس غیر دولتی

هر چند متولی روپوش‌های مدارس غیر دولتی به عهده سازمان دانش آموزی نیست، اما نباید از پول‌هایی که این مدارس بابت روپوش‌ها می‌گیرند غافل شد. یکی از مدارس غیر دولتی تهران برای روپوش دخترانه مقطع دبستان ۳۸۰ هزار تومان پول دریافت می‌کند. هرچند معمولاً والدین این دانش آموزان از تمکن مالی برای پرداخت چنین هزینه‌هایی برخوردارند، اما اختلاف دو تا سه برابری قیمت بین مدارس دولتی و غیر دولتی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ آیا از پارچه‌های مرغوب و یا متفاوتی برای این روپوش‌ها استفاده می‌شود و یا تنها این اختلاف قیمت به طور غیر معمول در جیب صاحبان مدارس خواهد رفت؟ به نظر می‌رسد نیاز است وزارت آموزش و پرورش در خصوص این بازار صد‌ها میلیاردی که البته می‌تواند به صنعت پارچه کشور و همچنین شاغلین حوزه دوزندگی کمک کند نظارت بیشتری داشته باشد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان