تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

تقلب آمازون در نتایج جستجو برای کسب سود بیشتر

براساس آخرین اخبار حوزه تکنولوژی الگوریتم جستجوی آمازون به شکلی غیرمنصفانه محصولات سودآورتر برای سایت را نسبت به اجناس دیگر در اولویت قرار می‌دهد.
تقلب آمازون در نتایج جستجو برای کسب سود بیشتر
رویداد۲۴ در پی بالا گرفتن بحث و جدل‌ها پیرامون انحصارگرایی آمازون «وال استریت ژورنال» سراغ کسانی رفته که ظاهرا سابقه بهینه سازی الگوریتم‌های محرمانه این کمپانی را داشته اند. به گفته این افراد کد‌های جستجو به گونه‌ای نوشته شده که گاهی اوقات به جای مرتبط‌ترین نتایج یا پرفروش‌ترین اجناس، محصولاتی را در اولویت قرار می‌دهد که بیشترین سود را به جیب جف بزوس و سهامداران واریز می‌کنند.

منابع این گزارش نسبت به تاثیر الگوریتم مذکور در میزان فروش آمازون ابراز بی اطلاعی کرده اند، اما این سیاست غیرمنصفانه با دست بردن در نتایج طبیعی جستجو شدیدا به برخی کسب و کار‌ها آسیب می‌زند. آمازون در واکنش به این گزارش دستکاری نتایج بر اساس سوددهی بیشتر را تکذیب کرده، اما حاضر نشده ساز و کار درونی موتور جستجوی خود را افشا کند. سخنگوی سایت در بیانیه‌ای گفته است:

ما فارغ از اینکه محصولات به برند خودمان یا فروشندگان دیگر تعلق دارد، کالا‌هایی را که مشتری می‌خواهد به وی نمایش می‌دهیم. آمازون هم مثل هر سایت دیگری حین جستجو سوددهی محصولات را در نظر می‌گیرد، اما این تنها یک معیار است و به هیچ وجه تاثیر کلیدی ندارد.

دیوان عدالت آمریکا از ماه گذشته قبل تحقیقاتی را در رابطه با سیاست‌های ضد رقابتی غول‌های تکنولوژی مانند فیسبوک، آمازون و گوگل به راه انداخته است. پیش از آن هم کمیسیون اروپا با تشکیل یک پرونده آنتی تراست علیه آمازون احتمال سوءاستفاده این کمپانی از داده‌های کاربران برای کنار زدن رقبای کوچک را موشکافی می‌کند.

این مساله تنها شامل آمازون نمی‌شود و اپل هم پذیرفته که در جستجو‌های اپ استور محصولات خود را نسبت به توسعه دهندگان دیگر در اولویت قرار می‌دهد.
 
منبع: دیجیاتو

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان