تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد!

فدراسیون جهانی جودو به صورت رسمی اعلام کرد فدراسیون جودوی ایران از هرگونه فعالیت محروم شده است.
فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد!
رویداد۲۴ فدراسیون جهانی جودو نوشت: به دنبال اتفاقی که در آخرین مسابقات جهانی جودو در توکیو ۲۰۱۹ رخ داد، فدراسیون جودو ایران از همه مسابقات، فعالیت‌های اداری و اجتماعی را که توسط فدراسیون بین المللی جودو و اتحادیه‌های آن سازمان یافته یا مجاز شده است، را معلق اعلام می‌کند.
 
طبق بیانیه منتشر شده در سایت فدراسیون جهانی جودود، تعلیق محافظتی در نظر گرفته شده برای فدراسیون جودودی ایران، با وجود اینکه هنوز نهایی نشده، از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و فدراسیون جودوی ایران هم می‌تواند نسبت به این حکم به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) اعتراض کند. محدودیت زمانی برای اعتراض به این حکم، ۲۱ روز از زمان ابلاغ این حکم است.
 
سایت فدراسیون جهانی جودو در بیانیه خود نوشت:

حقایق و فرآیند

فدراسیون جهانی جودود (IJF) مطلع شده است که در تاریخ ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۹، در جریان رقابت‌های قهرمانی جهانی اخیر در توکیو، یک جودوکار از ایران، آقای سعید ملایی (دسته منهای ۸۱ کیلوگرم) از سوی مقامات ایرانی و فدراسیون جودوی ایران دستور گرفته است که از ادامه رقابت انصراف دهد تا از رویارویی احتمالی با ورزشکار اسرائیلی - در این مورد ساگی موکی - جلوگیری کند.
 
حقایق و اعمال صورت گرفته در تضاد فاحش با محتوای نامه‌ای است که در تاریخ هشتم می‌سال ۲۰۱۹ با امضای رئیس کمیته ملی المپیک ایران، آقای سید رضا صالحی امیری و رئیس فدراسیون جودوی ایران، آقای آرش میراسماعیلی به فدراسیون جهانی جودو ارسال شد که در آن قویاً تأیید شده بود «.. بدین وسیله ما مایلیم تأیید کنیم که کمیته ملی المپیک ایران باید کاملاً مطابق منشور المپیک و اصل مبارزه با تبعیض‌نژادی این منشور عمل می‌کند و فدراسیون جودوی ایران هم باید کاملاً مطابق منشور المپیک و اساسنامه فدراسیون جهانی جودو عمل کند»

علاوه بر این، آن‌ها مرتکب تخلفی جدی و نقض آشکار مفاد اسناسنامه فدراسیون جهانی جودو، منافع مشروع آن، اصول و اهدافش و به ویژه بند‌های مقررات اخلاقی فدراسیون جهانی و منشور المپیک شده‌اند که البته تنها به محدود به این‌ها نمی‌شود. بدون هیچ گونه پیش‌داوری در خصوص اتهامات بعدی، این حقایق و اعمال به طور خاص، نمایانگر نقض موارد زیر است:

- اساسنامه فدراسیون جهانی جودو و به ویژه، بند ۱.۲.۲ (در خصوص اصل جهان‌شمولی و بی‌طرفی سیاسی فدراسیون جهانی جودو) و بند ۱.۲.۴ (رد هر گونه تبعیض‌نژادی به هر دلیلی مخصوصاً دلایل مرتبط با نژاد، قومیت، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب و سیاست یا سایر باورها، ملیت، منطقه اجتماعی، ثروت، زادگاه یا هر عامل دیگری)

- مقررات ورزشی فدراسیون جهانی جودو به ویژه، بند ۱.۲.۲ (تبانی بازی‌ها و دست بردن در روند مسابقات)

- آیین‌نامه اخلاقی فدراسیون جهانی جودو
 
کمیته اجرایی فدراسیون جهانی جودو چنین اعمالی را غیر قابل تحمل دانسته و متعاقباً مطابق با بند ۲۸ اساسنامه این فدراسیون، تصمیم به آغاز یک فرآیند انضباطی علیه فدراسیون جودوی ایران و ارجاع این پرونده به کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو گرفت.
 
بررسی پرونده

کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو با بررسی پرونده به این نتیجه رسیده است که بند ۲۸.۲ اساسنامه فدراسیون جهانی جودو در این مورد قابل اجرا است. مطابق بند ۲۸.۲.۴ اسناسنامه فدراسیون جهانی جودو، اعمال صورت گرفته آنقدر جدی بوده‌اند که مشمول تعلیق محافظتی می‌شوند. کمیسیون انضباطی در گذشته نیز متوجه ارتکاب چنین تخلفاتی شده است. در جریان المپیک ۲۰۰۴، رئیس فعلی فدراسیون جودوی ایران، آرش میراسماعیلی از سوی مقامات ایران دستور گرفت که از مسابقه دادن خودداری کند تا از رویارویی احتمالی با یک ورزشکار اسرائیلی جلوگیری کند.
 
اتفاقی مشابه نیز در جریان مسابقات جایزه بزرگ ۲۰۱۹ پاریس در مورد سعید ملایی رخ داد. کمیسیون انضباطی همچنین اعلام می‌دارد که رویداد بعدی فدراسیون جهانی جودو در تاریخ بیستم سپتامبر سال ۲۰۱۹ به عنوان جایزه بزرگ در تاشکند برگزار خواهد شد. این کمیسیون دلیلی محکمی برای باور این موضوع دارد که فدراسیون جودوی ایران بار دیگر و مکرراً دست به تخلفات دیگر و اعمال ناقض منافع مشروع، اصول و اهداف فدراسیون جهانی جودو خواهد زد.

بر اساس موارد فوق‌الذکر، کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو اعلام می‌کند:

- اعلام می‌کند که فدراسیون جودو ایران می‌تواند نسبت به حکم صادر شده به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) اعتراض کند. مهلت قانونی برای اعتراض ۲۱ روز از زمان دریافت حکم است.

- اعلام می‌کند که تعلیق حفاظتی در نظر گرفته شده برای فدراسیون جودوی ایران از تمامی رقابت‌ها و فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی، از ۱۸ سپتامبر تا زمان اعلام حکم نهایی در خصوص این پرونده از سوی کمیسیون انضباطی اجرایی است.

- این تعلیق حفاظتی با وجود نهایی نبودن حکم، بلافاصله لازم‌الاجرا است.

- این حکم به افراد ذیل ابلاغ می‌شود:

آقای ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، آقای ژان لوک روگ، دبیر کل فدراسیون جهانی جودو، آقای عبید الانزی، رئیس اتحادیه جودوی آسیا، محمد مریدا، مدیر آموزش و مربیگری فدراسیون جهانی جودو و آقای ولادیمیر بارتا، رئیس دپارتمان ورزشی فدراسیون جهانی جودو و فدراسیون جودوی ایران.

 

 

 

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان