تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

افت فشار تولید گاز در سمت قطری پارس جنوبی/ مذاکرات تهران ـ دوحه برای فشارافزایی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطری‌ها از افت فشار گاز در گنبد شمالی خبر دادند و به دنبال راه‌کار‌های فشارافزایی تولید گاز هستند.

افت فشار تولید گاز در سمت قطری پارس جنوبی/ مذاکرات تهران ـ دوحه برای فشارافزایی

رویداد۲۴  محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در مذاکراتی که با طرف قطری طی سال‌های اخیر داشتیم مشخص شد تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در طرف قطر که به عنوان گنبد شمالی شناخته می‌شود با افت مواجه شده که البته این افت هنوز محسوس نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مذاکراتی که با قطری‌ها داشتیم ظاهرا این کشور نیز به دنبال این است تا از طریق به کار بردن راهکار‌هایی جلوی افت فشار را گرفته و اجازه ندهند تا تولید گاز در میدان گنبد شمالی با افت مواجه شود.

راهکار‌های ایران برای فشارافزایی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افت فشار گاز در ایران نیز آغاز شده است، گفت: در حال حاضر هر سکوی تولیدکننده گاز پارس جنوبی به طور میانگین ۷ بار با افت فشار مواجه می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع در کوتاه‌مدت به دنبال توسعه بلوک‌های همجوار این مخزن مشترک مانند میدان گازی بلال در شرق و یلدا در شمال آن هستیم.

مشکین‌فام پیش‌تر اعلام کرده بود «برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای جلوگیری از افت فشار تولید گاز از مخزن پارس جنوبی شامل حفاری چاه‌های جدید و اسیدکاری چاه‌های موجود است و از طرف دیگر سعی شده تا خطوط لوله بین سکو‌های دریای پارس جنوبی به یکدیگر متصل شود. اما برنامه بلندمدت ایران برای جلوگیری از افت فشار احداث سکو‌های فشارافزاست که این امکان با طراحی متخصصان داخلی صورت خواهد گرفت.»

 رضا دهقان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز پیش‌تر گفته بود: «برای جلوگیری از افت فشار تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی و متخصصان داخلی کمک خواهیم گرفت و یکی از راه کار‌های جلوگیری از افت فشار گاز حفر چاه‌های جدید است.»

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان