تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

توافق جدید با آمریکا درحال حاضر محال است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در سیاست خارجی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران یک سردرگمی را شاهد هستیم. توافق جدید با آن‌ها در حال حاضر جزو محالات به نظر می‌رسد.

توافق جدید با آمریکا درحال حاضر محال است

رویداد۲۴ به گزارش کانال تلگرامی سید عباس موسوی، وی روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه جهانی العالم با اشاره به اعتقادی که نظام جمهوری اسلامی به دیپلماسی و توانمندی های دیپلماتیک خود دارد، گفت: دو سال با آمریکایی ها مذاکره کردیم و این آمریکایی ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

وی با اشاره به تعهداتی که طرفین در مذاکرات برجام برعهده گرفته اند، افزود: کشورهای متعاهد در برجام موظف هستند تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران را تسهیل کنند و مایه تاسف است اروپا وقتی می خواهد به تعهدات خود عمل کند از عضو سابقی از برجام که دیگر در این توافق حضور ندارد، اجازه می گیرند.

موسوی اظهار داشت: در سیاست خارجی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران یک سردرگمی را شاهد هستیم. توافق جدید با آنها در حال حاضر جزو محالات به نظر می رسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اتهاماتی که رهبران کشورهای عربستان و آمریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرمکو طرح کرده اند، گفت: نفوذ ما در منطقه، نفوذی طبیعی است. علیه همسایگان خود دست به اقدام نمی زنیم. شواهد و مستندات واقعی و نه جعلی خود را که ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان دخالت داشته، ارائه کنند. یمنی ها خودشان با اسناد اعلام کرده اند که مسئول این حمله بوده اند اما آنها ایران را متهم می کنند چون باور نمی کنند، ملت مظلوم یمن با دست خالی به چنین توانمندی هایی رسیده‌اند. مردم مظلوم یمن زیر شدیدترین حملات و بمباران ها هستند.

وی با تاکید بر آنکه ایران توانمندی موشکی را با توجه به تجربیاتی که کسب کرده است جزو خطوط قرمز خود می داند، تصریح کرد: ایران به اندازه کافی قدرتمند است که اگر کاری انجام دهد، مسئولیت آن را هم بر عهده بگیرد؛ نمونه آن زدن پهپاد متجاوز و مدرن آمریکایی بود.

موسوی افزود: وقتی ضربه می خورند هم برای آمریکایی ها و هم برای برخی کشورهای دیگر ظاهرا نخستین و راحت ترین کار اتهام زدن به ایران است که از اساس بی پایه است.

وی همچنین به تلاش های ایران برای پایان یافتن بحران یمن اشاره کرد و گفت: از انصارالله یمن در خواست کردیم در مذاکرات مختلف سیاسی حاضر شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به مسائل منطقه افزود: همه نیروهای خارجی که بدون دعوت دولت رسمی و مستقر سوریه در منطقه حاضر شدند، باید از منطقه خارج شوند.

وی با تاکید بر ادامه حمایت ایران از گروه های فلسطینی و حزب الله لبنان به عنوان یک گروه مستقل و بالنده، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی می داند درصورت حمله به ایران یا نیروهای ایرانی، بلادرنگ با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم چنین در خصوص اختلافات رخ داده در افغانستان تاکید کرد: باید همه گروه های افغانستانی در یک فرآیند سیاسی و دمکراتیک در قدرت سهیم باشند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان