تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸

پمپئو: آمریکا در کنار عربستان ایستاده است/ رفتار تهدیدآمیز ایران تحمل نخواهد شد

درحالی‌که مقامات کشورمان به‌طور جدی ادعای بی‌اساس دست داشتن ایران در حمله اخیر به عربستان را رد کرده‌اند، وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر ادعا‌های خود علیه کشورمان را تکرار کرد.

رویداد۲۴  مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پس از دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض گفت که آمریکا در کنار عربستان ایستاده است و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

پمپئو همچنین پیش از ورود به عربستان در جمع خبرنگاران و در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان یک اقدام جنگی از سوی ایران است.

وی پس از دیدار خود با ولیعهد عربستان در پیامی توئیتری نوشت: با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و درباره حملات بی‌سابقه علیه تاسیسات نفتی عربستان رایزنی کردم. آمریکا در کنار عربستان سعودی ایستاده است و از حق این کشور برای دفاع از خود پشتیبانی می‌کند. رفتار تهدیدآمیز ایران تحمل نخواهد شد.

وزیر امورخارجه آمریکا حین دیدار با محمد بن سلمان نیز ادعا‌های واهی خود را تکرار کرده است.

در پی وقوع یک حمله پهپادی گسترده انصارلله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو واقع در شرقی‌ترین نقطه عربستان مقامات آمریکایی و سعودی با ادعای این‌که حوثی‌ها نمی‌توانسته‌اند بدون کمک جمهوری اسلامی چنین عملیاتی را انجام دهند، تلاش دارند ایران را عامل این حمله معرفی کنند.

سازمان ملل اعلام کرده است که تحقیقاتی بین‌المللی درباره عامل حمله اخیر به عربستان انجام خواهد داد.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران با رد این ادعا‌ها علیه کشورمان اظهار کرد: از نظر من موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور (عربستان و یمن) در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است، یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کردند که این کار را انجام داده‌اند. به نظرم موضوع اتهام زنی به ایران کاملا روشن است و این ادعا‌ها و اتهامات به طور جدی و قطعی رد می‌شود. از طرف دیگر فکر می‌کنم طرح چنین ادعا‌هایی نیز به جایی نخواهد رسید. چرا که هیچ سندی برای اثبات آن‌ها وجود ندارد و می‌توان هر کسی را بدون ارائه دلیل متهم کرد؛ اقدام عربستان نیز در این چارچوب است.

همچنین وزیر امورخارجه کشورمان ادعای وزیر امورخارجه آمریکا در این زمینه را ناشی از شکست این کشور برای اعال فشار حداکثری بر ایران دانست و تاکید کرد که مقصر جلوه دادن ایران به فاجعه کنونی در یمن خاتمه نخواهد داد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان