تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

چربی خوک در تولید بستنی های ایران!

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بستنی در کشورمان، در ترکیبات ساخت بستنی از "اسید‌های چرب وارداتی" استفاده می‌کنند؛ این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه "پلنت" درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود می‌تواند به معنای منشأ "خوکی" باشد!
چربی خوک در تولید بستنی های ایران!
رویداد۲۴ "بستنی" نوعی دسر منجمد و مزه‌دار است که باید شامل حداقل ۱۰ درصد چربی شیر باشد و مقدار این چربی می‌تواند از ۱۰ تا ۱۶ درصد تغییر یابد که معمولاً بستنی‌ها، حاوی ۱۴ درصد چربی شیر هستند.

همچنین بستنی می‌تواند شامل دیگر انواع لبنیات مثل خامه باشد که به همراه مواد شیرین‌کننده و طعم‌دهنده تهیه می‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بستنی در کشورمان، این شرکت‌ها در ترکیبات ساخت بستنی از "اسید‌های چرب وارداتی" استفاده می‌کنند که این اسید‌ها در اروپا با شناسه E۴۷۱ و E۴۷۲ شناخته می‌شوند و منشاء حیوانی و گیاهی دارند.

این چربی‌ها اگر منشأ گیاهی داشته باشد بر روی محصول کلمه "پلنت" درج می‌شود و اگر عنوانی درج نشود به معنای منشآ حیوانی و انحصاراً منشأ "خوکی" است.

متاسفانه شرکت‌های ایرانی تولید‌کننده بستنی در این زمینه اطلاعات درستی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار نمی‌دهند مضافاً بر اینکه بر اساس "قانون نظارت شرعی بر صید و ذبح" مصوب ۱۳۸۷ مسئولیت نظارت شرعی در کشور با حوزه‌های نمایندگی، ولی فقیه در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها است و محدوده نظارت این حوزه‌ها نیز منحصر به کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ فراورده گوشتی است و به دلیل اختلافی که میان این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن در مورد محل پرداخت هزینه ناظرین شرعی وجود دارد، در برخی از استان‌ها، عملاً نظارتی بر روی محصولات شرکت‌های فراوری گوشت اعمال نمی‌شود!

با این حال اینجانب به عنوان مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در استان البرز با شگرد‌های مختلف تلاش کرده‌ام که این نظارت را به هر طریق ممکن حفظ کنم.

ذکر این نکته لازم است که بر اساس اقدامات صورت گرفته ذیل سازمان کنفرانس اسلامی، مسئولیت نظارت بر "محصولات حلال" به سازمان استاندارد کشور‌های اسلامی سپرده شده، اما این اقدامات در ایران در حد یکسری توافقنامه‌های کلی راکد مانده است؛ بنابراین در حال حاضر، نظارت بر حلال بودن محصولات شرکت‌های تولید‌کننده بستنی هیچ متولی مشخصی ندارد! امیدوارم روزی در مجلس شورای اسلامی، قانون جامعی تصویب شود که محدوده نظارت شرعی در ام‌القرای اسلامی شامل هر نوع محصول غذایی و دارویی تولید داخل و وارداتی بشود.

"حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین"

 

 

 

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
2
1
همه جا درست شد و حالا بستنی . خوبه جلو چشم این مادینین بانک ها ربا می دهند و اموال مردم را غارت می کنند خبری از علما نیست چون سیستم خودی است!
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
0
بسیارعالی
نظرات شما
پیشخوان