تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸

یک ماه قبل از حمله‌ی قلبی، بدن این علائم را نشان می‌دهد

با ما همراه باشید تا براساس آخرین اخبار سلامت شما را با علائمی که یک ماه پیش از حمله قلبی، بدن‌تان سعی می‌کند به شما هشدار بدهد آشنا کنیم.
یک ماه قبل از حمله‌ی قلبی، بدن این علائم را نشان می‌دهد
رویداد۲۴ آیا مطمئنید که سبک زندگی‌تان به اندازه‌ای سالم است که دچار حمله قلبی نشوید؟ حتما ریسک فاکتور‌های حمله قلبی را می‌دانید: سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، چاقی و اضافه وزن، ورزش نکردن و تحرک بدنی نداشتن، مصرف الکل، فشار خون بالا و دیابت. اگر یک آدم معمولی هستید، پس احتمالا یکی دو تا از این ریسک فاکتور‌ها را دارید.

به راستی چرا خیلی از ما اصرار داریم سلامتی‌مان را نادیده بگیریم و با چیز‌های بی‌ارزش زندگی‌مان را به خطر بیندازیم. امروزه به راحتی از هر منبعی می‌توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید که زمانی به این سادگی در دسترس انسان نبود. با ما همراه باشید تا شما را با علائمی که یک ماه پیش از حمله قلبی، بدن‌تان سعی می‌کند به شما هشدار بدهد آشنا کنیم.

درد در قفسه سینه

این علامت واضح‌ترین علامت وقوع زودهنگام یک حمله قلبی است. اگر دچار انسداد عروق باشید یا در معرض یک حمله قلبی قرار داشته باشید، ممکن است احساس درد، گرفتگی و یا فشار در قفسه سینه‌تان کنید. زن‌ها و مردها، درد در قفسه سینه را به طور متفاوتی تجربه می‌کنند، یعنی با شدت و شکل‌های متفاوت. در مردان، این علامت مهمترین علامت اولیه‌ی یک حمله قلبی است که باید آن را جدی گرفت. اما همین علامت تنها در ۳۰ درصد از موارد حمله قلبی در زنان دیده وجود دارد.

درد در قفسه سینه می‌تواند به صورت احساس ناراحتی در یک یا هر دو بازو (اغلب در دست چپ)، فک پایین، گردن، شانه‌ها و یا معده نیز بروز کند. این درد و ناراحتی می‌تواند مداوم یا موقتی باشد. افراد با کلمات گوناگونی، احساس ناراحتی خود را توصیف می‌کنند مثلا می‌گویند: انگار یک فیل روی آن‌ها نشسته است یا گویی کسی سینه‌شان را چنگ می‌زند یا احساس سوزش می‌کنند.

تعریق بیش از حد

بیش از اندازه یا غیرمعمول عرق ریختن از اولین علامت‌های هشداردهنده‌ی یک حمله قلبی است. ممکن است در هر زمانی از روز عرق کنید. بی‌دلیل عرق سرد کردن می‌تواند نشانه‌ی یک حمله قلبی باشد. معمولا زنان بیشتر از مرد‌ها تعریق زیاد را تجربه می‌کنند و به همین دلیل این علامت اغلب با گُرگرفتگی‌های مرتبط با یائسگی اشتباه گرفته می‌شود.

علائمی مشابه آنفلوآنزا، سرد شدن پوست و یا عرق کردن با وجود خنک بودن محیط یا عدم تحرک بدنی را جدی بگیرید. تعریق ناشی از حمله قلبی، شب‌ها بیشتر می‌شود.

یک ماه قبل از حمله قلبی، بدن این علائم را نشان می‌دهد

ضربان قلب نامنظم

طبیعی است وقتی که اضطراب دارید یا هیجان زده‌اید ضربان قلب‌تان بالا برود، اما اگر احساس می‌کنید قلب‌تان به مدت چند ثانیه بی‌جهت تند می‌زند، یا اگر اغلب چنین اتفاقی می‌افتد، می‌تواند نشاندهنده‌ی این باشد که در معرض حمله قلبی قرار دارید. بی‌نظمی ضربان قلب یا آریتمی معمولا با حمله پانیک یا اضطراب همراه است، مخصوصا در میان خانم‌ها.

آریتمی قلب به صورت غیرمنتظره روی می‌دهد. ورزش و تحرک بدنی ممکن است این مشکل را تشدید کند، مخصوصا در مورد بیماری تصلب شرایین. اگر بی‌نظمی ضربان قلب‌تان یک تا دو دقیقه طول کشید و احساس سرگیجه و خستگی زیاد داشتید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

ریزش مو

ریزش مو نیز یکی دیگر از علائم قابل مشاهده‌ی خطر حمله قلبی است. این علامت بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود، اما برخی از زنان نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرند. طاسی نیز با افزایش سطح هورمون کورتیزول مرتبط است. نسبت به ریزش مو در قسمت فرق سر خود هوشیار باشید.

تنگی نفس

تنگی نفس، علامت شایع خیلی از بیماری‌هاست که مشکل قلبی یکی از آنهاست. اگر عضله قلب به طور موثر خون را پمپاژ نکند، فشار وارد بر ریه‌ها و دهلیز‌های قلب زیاد شده و احساس تنگی نفس ایجاد می‌کند. این اتفاق اغلب در مردان و زنان، تقریبا شش ماه قبل از وقوع حمله قلبی روی می‌دهد. تنگی نفس این احساس را ایجاد می‌کند که انگار نمی‌توانید هوای کافی به ریه‌ها بکشید و دچار سرگیجه می‌شوید.

بی‌خوابی

بیخوابی اغلب با افزایش ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی همراه است. کاهش سطح اکسیژن که ناشی از تغییرات در قلب است می‌تواند سبب حالاتی شود که اضطراب و بیخوابی و آشفتگی ایجاد کرده و فرد احساس بیقراری کند. خیلی از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند اغلب به یاد می‌آورند که از یک ماه قبل، احساس اضطراب و بیخوابی داشتند. علائم شامل مشکل در به خواب رفتن، مشکل در خواب عمیق و صبح خیلی زود از خواب بیدار شدن می‌شود.

شکم درد

شکم درد، حالت تهوع با معده پُر یا خالی، احساس نفخ و یا ناراحتی معده چند علامت رایج حمله قلبی هستند. این علائم معمولا به راحتی به بدهضمی ربط داده می‌شوند تا به مشکلات قلبی و میزان وقوع‌شان در میان زنان و مردان به یک اندازه است. ضعف در گردش خون و کمبود اکسیژن در خون در حال گردش می‌تواند منجر به حالت تهوع، بدهضمی یا استفراغ شود، مخصوصا در افراد بالای ۶۰ سال. شکم درد پیش از وقوع حمله قلبی، اپیزودیک است یعنی تسکین می‌یابد و بعد از مدت کوتاهی دوباره برمی‌گردد.

خستگی

خستگی غیرعادی یکی از اصلی‌ترین علامت‌هایی است که نشان می‌دهد خطر حمله قلبی وجود دارد. خستگی زیاد یا ضعف بی‌دلیل که گاهی چند روز طول می‌کشد می‌تواند علامت بیماری قلبی، مخصوصا در خانم‌ها باشد. اگر فعالیت فیزیکی یا ذهنی، دلیل خستگی‌تان نیست و در پایان روز بیشتر احساس خستگی می‌کنید باید این علامت را جدی بگیرید. حتی گاهی انجام کار‌های ساده نیز سخت می‌شود، مثلا مرتب کردن تختخواب یا دوش گرفتن.

علائم و نشانه‌های حمله قلبی

بیماری قلبی یکی از کُشنده‌ترین بیماری‌ها در تمام دنیاست. با توجه به افزایش آمار چاقی، فشار وارد بر بدن نیز هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. انسان‌ها امروزه بیش از هر زمان دیگری تحت استرس و تنش هستند و سخت‌تر از هر زمان دیگری کار و فعالیت می‌کنند. ساعات کاری طولانی‌تر شده و زمان کمتری در خانه و برای استراحت سپری می‌شود؛ بنابراین عجیب نیست که افراد زیادی دچار حمله قلبی می‌شوند.

امروزه سن حمله قلبی به دهه بیست زندگی رسیده است، چون افزایش فشار زندگی و تشدید بحران‌هایی که انسان با آن‌ها روبروست باعث می‌شود آدم‌ها زودتر از آنچه که باید پیر شوند. اما اگر مراقب و متوجه باشید می‌توانید از وقوع حمله قلبی پیشگیری کنید. البته همه‌ی افراد از حمله قلبی جان سالم به در نمی‌برند، اما همه‌ی حمله‌های قلبی نیز کُشنده نیستند.

علائم اولیه حمله قلبی

حمله قلبی همیشه هم ناگهانی نیست. در واقع خیلی از افراد دچار حمله قلبی می‌شوند بدون اینکه متوجه شوند. حمله قلبی در این افراد بعد از یک درد ناگهانی در پشت یا گردن و یا در قفسه سینه و شانه روی می‌دهد. ممکن است شما علائمی داشته باشید که نتوانید آن‌ها را به حمله قلبی ربط بدهید، مثلا خستگی بی‌دلیل یا اضطراب. شاید هم حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید که به نظر نرسد به قلب‌تان ربط دارند یا دچار تنگی نفس شوید، اما دلیلش را ندانید.

مثلا نشسته‌اید که ناگهان احساس می‌کنید نفس کم آورده‌اید؛ این می‌تواند نشاندهنده‌ی حمله قلبی در شرف وقوع باشد. البته علائمی که دارید می‌توانند به هر عارضه یا بیماری دیگری مرتبط باشند یا اصلا مشکل خاصی نباشند، اما اگر هر یک از این علائم را داشتید بهتر است دست کم دقت کنید چند ساعت یا چند روز بعد در چه وضعیتی هستید.

حمله قلبی در مردان

آیا می‌دانستید که مردان گاهی علائم متفاوتی از حمله قلبی با زنان دارند؟ مردان معمولا علائم کلاسیک حمله قلبی را تجربه می‌کنند که احتمالا با آن‌ها آشنا هستید مثلا درد در قفسه سینه، تنگی نفس، قرمزی صورت، درد در گردن و شانه، دست درد و دردی که پخش می‌شود. مرد‌ها اغلب وقتی که درد دارند آن را دست کم می‌گیرند و سعی می‌کنند این طور بگویند که دردشان دلیل دیگری دارد، مثلا بدهضمی یا غذای تندی که برای ناهار خورده‌اند.

غذای تند سبب درد در قفسه سینه نمی‌شود، بنابراین اگر کسی این علامت را داشت باید به اورژانس مراجعه کند، به هر حال بهتر است خیال‌تان راحت شود تا اینکه بعدا تاسف بخورید.

حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان با مردان فرق می‌کند. مثلا خیلی از زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند اینطور می‌گویند که کمر درد داشتند یا قسمتی از بدن‌شان درد می‌کرد که معمولا به قلب ربطی ندارد، مثلا معده درد.

بیشتر افراد تصور می‌کنند حمله قلبی سبب درد در قفسه سینه می‌شود، اما هر کسی درد را متفاوت تجربه می‌کند و مهم است که نسبت به این تفاوت‌ها آگاه باشید. زنان اگر در معرض حمله قلبی باشند معمولا احساس خستگی می‌کنند و معده‌شان را می‌گیرند و احساس آشفتگی یا بهم خوردن تعادل دارند. البته شاید این علائم در مردان هم دیده شود، اما اغلب در میان زنان متداول‌تر است. زنان نسبت به مردان استرس بیشتری دارند و علائم فیزیکی استرس را خستگی تلقی می‌کنند، اما مهم است که نسبت به علائم جدیدی که دلیلی برای‌شان پیدا نمی‌کنید دقیق باشید.

حتی احساس خستگی نیز چیزی است که باید به آن توجه کنید، زیرا با خیلی از بیماری‌ها ربط دارد. جالب است بدانید طی یک نظرسنجی خانم‌ها این گونه اعلام کردند که بابت علائم گفته شده هیچ اقدام پزشکی نخواهند کرد، زیرا سرشان شلوغ‌تر از آن است که به درد اجازه بدهند جلوی فعالیت‌شان را بگیرد!

در صورت وقوع حمله قلبی چه می‌توان کرد؟

برای کمک به کسی که در شرف یک حمله قلبی است در خانه کار زیادی نمی‌توان انجام داد و فقط باید هر چه زودتر او را به اورژانس رساند تا اقدامات پزشکی برای نجات فرد هر چه سریع‌تر انجام شود. اگر متوجه شدید در معرض حمله قلبی هستید به هر وسیله‌ای شده زدوتر اورژانس خبر کنید. اگر در کنار کسی هستید که دچار حمله قلبی شده بعد از تماس با اورژانس کنارش بمانید و سعی نکنید چیزی به او بخورانید.

ریسک فاکتور‌های حمله قلبی را بشناسید تا از وقوع آن پیشگیری کنید

دانایی به شما قدرت می‌دهد و در مورد حمله قلبی، جان‌تان را نجات می‌دهد. تحقیقات علمی، فاکتور‌هایی را شناسایی کرده است که خطر بیماری عروق کرونری و حمله قلبی را افزایش می‌دهند. هر چه ریسک فاکتور‌های بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه دچار بیماری قلبی شوید بیشتر است. ریسک فاکتور‌های حمله قلبی در سه دسته متفاوت قرار می‌گیرند:

ریسک فاکتور‌های اصلی: این فاکتور‌ها احتمال بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

ریسک فاکتور‌های قابل کنترل: این ریسک فاکتور‌ها قابل کنترل بوده و با دارودرمانی یا تغییراتی در سبک زندگی قابل تغییراند.

ریسک فاکتور‌های مرتبط: این فاکتور‌ها با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط اند، اما اهمیت‌شان همچنان در حال مطالعه است.

ریسک فاکتور‌های اصلی بیماری قلبی که نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید

افزایش سن: هر چه سن‌تان بالاتر برود بیشتر در معرض حمله قلبی خواهید بود. بیشتر افرادی که در اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهند بالای ۶۵ سال دارند.

مرد بودن: مرد‌ها بیشتر از زن‌ها دچار حمله قلبی می‌شوند.

وراثت: اگر پدر و مادر فرد دچار بیماری قلبی باشند احتمال اینکه او نیز دچار بیماری قلبی شود زیاد است.

سیگار کشیدن: پژوهش‌ها نشان می‌دهند سیگار کشیدن سبب افزایش خطر حمله قلبی می‌شود. در واقع حتی افرادی که دود دست دوم سیگار را استنشاق می‌کنند نیز در معرض حمله قلبی هستند.

بالا بودن کلسترول خون: بالا بودن کلسترول خون با افزایش ریسک حمله قلبی ارتباط دارد.

فراموش نکنید که رژیم غذایی پُر از چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع می‌توانند کلسترول بد خون یا همان LDL را افزایش بدهند.

کلسترول خوب خود یا همان HDL برای سلامت قلب لازم است و پایین بودن آن، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن و داشتن اضافه وزن، کلسترول HDL را پایین می‌آورند.

تریگلیسرید: تریگلیسرید‌ها معمول‌ترین نوع چربی در بدن هستند و بالا بودن سطح تریگلیسرید همراه با پایین بودن کلسترول HDL یا بالا بودن کلسترول LDL منجر به تصلب شرایین خواهد شد.

فشار خون بالا: بالا بودن فشار خون، فشار بیشتری به قلب وارد کرده و باعث می‌شود سخت‌تر کار کند. این اتفاق می‌تواند ریسک سکته مغزی، نارسایی کلیوی و نارسایی احتقانی قلب را افزایش بدهد.

فعالیت بدنی: سبک زندگی غیرفعال می‌تواند ریسک فاکتور قابل توجهی برای بیماری عروق کرونری باشد. ورزش منظم و با شدت متوسط می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش بدهد.

چاقی و اضافه وزن: داشتن اضافه وزن در بدن به این معنی است که قلب مجبور است سخت‌تر کار کند تا خون را به سراسر بدن برساند. این اتفاق اغلب با فشار خون بالا و کلسترول بالا همراه است.

دیابت: اگر قند خون‌تان کنترل نشود احتمال بیماری قلبی وجود دارد. دست کم ۶۸ درصد از افرادی که دیابت دارند و بالای ۶۵ سال سن دارند، در اثر نوعی بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

سایر ریسک فاکتور‌ها

استرس: استرس خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، چرا؟ زیرا افرادی که بیشتر استرس دارند ممکن است سیگار بکشند یا پُرخوری کنند که هر دو، ریسک فاکتور بیماری قلبی‌اند.

الکل: نوشیدن الکل فشار خون را بالا می‌برد که ریسک فاکتور بیماری قلبی است. الکل، چربی‌های تریگلیسرید را نیز بالا برده و از این طریق نیز بر قلب اثر می‌گذارد.

رژیم غذایی: رژیم غذایی سالم برای کاهش خطر بیماری قلبی مهم است. چیزی که شما می‌خورید بدون تردید بر سلامت قلب‌تان اثر می‌گذارد. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها و غلات کامل به سلامت قلب‌تان کمک زیادی می‌کنند.

پیشگیری از حمله قلبی

سبک زندگی سالم برای پیشگیری از بیماری قلبی اهمیت دارد و هرگز برای شروع زندگی سالم دیر نیست. هر چه زودتر اصلاح سبک زندگی‌تان را شروع کنید، فواید بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

منبع: برترین‌ها

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حمله قلبی
نظرات شما
پیشخوان