تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸

واقعیت‌هایی که نشانه افول اقتصاد آلمان است

با وجود اینکه رکود اقتصادی در آلمان هرچه بیشتر خود را نمایان می‌کند، اما اقتصاددانان آلمانی معتقدند این روند نزولی چندان جدی و عمیق نخواهد بود.
واقعیت‌هایی که نشانه افول اقتصاد آلمان است
رویداد۲۴ با وجود اینکه نمایشگاه ۱۰ روزه فرانکفورت همچنان ده‌ها هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرده است، اما تعداد غرفه‌ها در سال جاری از حدود ۹۹۴ به ۸۳۰ رسیده است و نام‌های بزرگی مانند تویوتا و فراری در این رویداد شرکت نکردند. برخی دیگر نیز اظهار داشتند که سعی داشتند تا راه‌های نوآورانه جدیدی را برای ارتباط با مشتریان پیدا کنند.

موریس در گزارش خود نوشت: “تنزل در بزرگ‌ترین نمایشگاه دوسالانه اتومبیل آلمان شاید بیش از هر چیزی نگرش عمومی نسبت به چنین رویداد‌هایی را به خوبی نشان داده باشد. علاوه بر این، نمادی از مبارزاتی است که بخش خودروسازی با آن روبرو است. ”

خودروسازان با چالش کاهش میزان گاز‌های گلخانه‌ای روبرو هستند و باید تا می‌توانند از سوخت گازی و دیزلی دوری کنند و رانندگی خودکار را به یک واقعیت ایمن بدل سازند. این صنعت هنوز فراموش نکرده است که چندی پیش شرکت تولیدکننده خودروی آلمانی «فولکس واگن» در تست میزان انتشار آلاینده‌ها تقلب داشت و موتور‌های خود را در قالب محصولی پاکیزه‌تر به بازار عرضه کرد. در روز‌های آغازین نمایشگاه فرانکفورت، معترضان ورودی‌ها را مسدود کردند و بحران تغییرات اقلیمی را از نو یادآور شدند.

علاوه بر این مشکلات، صنعت خودروسازی تحت تاثیر چالش برگزیت و عدم قطعیت ناشی از جنگ تجاری است که دونالد ترامپ به راه انداخته است. هنگامی که صنعت خودرو در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا آسیب ببیند، نه تنها خبر بدی برای کل کشور، بلکه برای کل قاره اروپا محسوب می‌شود.

اما اقتصاددانان پیش‌تر نسبت به سیر رکود در اقتصاد آلمان هشدار داده بودند که کاهش میزان تولید خودرو در این کشور خود نشانی از این واقعیت است. سیاستگذاران فرانسوی نیز نگرانند تا تحت تاثیر این روند قرار بگیرند و به همین خاطر از همتایان آلمانی خود درخواست کرده‌اند تا پیش از اینکه دیر شود محرک مالی لازم را تزریق کنند.

وابستگی شدید آلمان به صادرات، این کشور را در معرض نوسانات تجارت جهانی قرار داده است و تجارت آلمان نیز با توجه به عدم قطعیت موجود در حال کوچک‌تر شدن است.

مارسل فرازچر، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان، به خبرنگار «واشنگتن پست» گفت: “این موضوع برای آلمان هزینه زیادی دارد. ” وی همچنین خاطرنشان کرد که صادرات تقریباً ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل می‌دهد و این رقم در کشور آمریکا تنها ۱۵ درصد است. وی ادامه داد: “همین موضوع دلیل اصلی اقتصاد در حال رکود آلمان است. ”

اکثر اقتصاددانان وجود کاهش رشد اقتصادی در دو ربع متوالی سال را به عنوان رکود فنی تعریف می‌کنند. اقتصاد آلمان نیز در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماه گذشته ۰.۱ درصد کاهش رشد داشت. در حالی که داده‌های قطعی برای سه ماه اخیر هنوز در دسترس نیست، اما نشانه‌های مثبتی نیز وجود ندارد. فرازچر همچنین تولیدات و صنعت خودرو در آلمان و جنگ تجاری را از جمله عوامل تاثیرگذار خواند.

هنینگ ووپل، مدیر انستیتوی اقتصاد بین المللی هامبورگ، نیز به واشنگتن پست گفت: “روند تجارت طولانی مدت برای آلمان سودی ندارد، چرا که سیستم چند جانبه بر اساس “قوانین مشترک” و تعهد به بحث و گفتگو در مورد اختلافات در سازمان تجارت جهانی را ترجیح می‌دهد. ”

وی افزود: “فکر می‌کنم ما از الگوی آینده اقتصاد جهانی بهره‌ای نخواهیم برد، زیرا این امر مطمئناً بر پایه قدرت استوار خواهد بود، نه بر اساس قوانین. ”

این در حالی است که برگزیت نیز سایه سنگینی بر صنعت خودروسازی آلمان تحمیل کرده است. انگلیس به طور سنتی بازار شماره یک خودرو‌های آلمان بوده است. پس از برگزاری همه پرسی برگزیت با وجود تضعیف پوند و عدم اطمینان از آینده، صادرات آلمان به انگلستان در سال ۲۰۱۵ تا ۴۰ درصد و تولید خودرو‌ها نیز تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان