تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

رکورد‌های ملی ایران یک به یک از دست می‌روند/ از دایی تا شمسایی و رضازاده

بعد از وحید شمسایی، حسین رضازاده هم رکورد جهانی خود را از دست داد و علی دایی هم فاصله‌ای با این اتفاق ندارد.
رکورد‌های ملی ایران یک به یک از دست می‌روند/ از دایی تا شمسایی و رضازاده
رویداد۲۴ ورزش ایران تا چندی پیش ۳ رکورد جهانی در رشته‌های مختلف در اختیار داشت که از همان ابتدا مشخص بود مثل هر رکورد دیگری روزی به دست افراد دیگر شکسته خواهند شد و حالا دو رکورد از این ۳ رکورد از دست ایران خارج شده و دیگری هم فاصله چندانی تا شکسته شدن ندارد. به همین دلیل و به بهانه شکست رکورد وزنه‌برداری ایران به سراغ این سه مورد رفتیم.

شمسایی، فالکائو و بازگشتی که هیچ وقت اتفاق نیفتاد

رکورد‌های ملی اگرچه نام افراد را یدک می‌کشند، ولی یک افتخار برای آن کشور محسوب شده و برای همین مسئولان ورزش هر کشوری نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با حمایت از ورزشکار خود شرایط رکوردشکنی را برای او فراهم آورند. ماجرای فالکائو و فوتسال برزیل هم از این دست است.

فالکائو سه بار از فوتسال برزیل خداحافظی کرد و هر دوباری که پس از خداحافظی به میادین برگشت تنها یک هدف داشت و آن هم رسیدن به رکورد وحید شمسایی بود. شمسایی که با ۳۹۲ گل زده در صدر گلزنان فوتسال جهان در رده ملی قرار داشت در نهایت رکوردش توسط ماشین گلزنی برزیلی شکسته شد.

اولین باری که فالکائو تصمیم گرفته بود از بازی‌های ملی خداحافظی کند، ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۶ بود. همراه تیم ملی فوتسال برزیل مقابل ایران قرار گرفت و بعد از باخت به ایران از فوتسال خداحافظی کرد. هنوز تصاویر به یادماندنی ملی‌پوشان فوتسال ایران در رسانه‌های بین‌المللی به یادگار مانده که چطور این ستاره فوتسال جهان را روی دست به هوا پرتاب می‌کردند و سعی داشتند خداحافظی‌اش را به یادماندنی کنند.

فالکائو، اما بعد از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ چند مسابقه برای تیم ملی برزیل انجام داد، بلکه بتواند عنوان آقای گلی فوتسال جهان را از وحید شمسایی بگیرد، اما در حالی که هفت گل تا رسیدن به رکورد گل‌های ملی وحید شمسایی فاصله داشت در روز ۲۶ مارس سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت آخرین بازی ملی خود را برابر تیم کلمبیا انجام دهد.

بعد از خداحافظی وحید شمسایی از فوتسال، فالکائو عرصه را برای تحقق رویای همیشگی‌اش فراهم دید، برای دومین بار به تیم ملی فوتبال برزیل بازگشت و رکورد آقای گلی فوتسال جهان را در مسابقات گرندپری از آن خود کرد. برخلاف او که همیشه بستر لازم برای بهبود رکوردهایش و بازگشت به تیم ملی فراهم بود، اما وحید شمسایی نتوانست مسئولان فوتسال ایران را راضی کند تا چند بازی تدارکاتی برای تیم ملی در نظر بگیرند و او با بازی در این دیدار‌ها از آقای گلی‌اش در جهان مقابل فالکائو دفاع کند. به همین دلیل شمسایی به ناچار مقابل از دست رفتن عنوانش و رسیدن این آقای گلی به فالکائو تسلیم شد.

شکست رکورد حسین رضا‌زاده به دست تالاخادزه

حسین رضازاده در وزنه برداری انواع و اقسام مدال‌های رنگارنگ و رکورد‌ها را به نام خود ثبت کرده بود، ولی روز گذشته وزنه‌بردار گرجستانی به نام تالاخادزه توانست این رکورد را به نام خود در آورده و عنوان قهرمانی را به خودش اختصاص دهد.

در روز آخر رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان در کشور تایلند، لاشا تالاخازده گرجستانی ضمن رسیدن به مدال طلا موفق به ثبت رکورد جدید و تاریخی در رشته خودش شد. تالاخادزه با انتخاب وزنه ۲۶۴ کیلوگرم در حرکت دوضرب موفق به شکستن رکورد جهانی در یکضرب، دوضرب و البته مجموع شد. رکورد حرکت دوضرب پیش از این با ۲۶۳.۵ کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده از ایران بود که امروز در روز آخر مسابقات جهانی توسط غول گرجستانی بالاخره شکسته شد.

رضازاده در طول سال‌های پس از خداحافظی از وزنه‌برداری در عناوین مختلفی در وزنه برداری حضور داشت و همواره به این متهم بود که دوست ندارد رکوردش توسط سایر وزنه برداران ایرانی دسته سنگین‌وزن شکسته شود. سعید علی‌حسینی و بهداد سلیمی وزنه بردارانی بودند که شانس ارتقای رکورد رضازاده را داشتند.

در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵، در مسابقات جهانی آمریکا الکسی لوچف، وزنه‌بردار فوق سنگین روس، رکورد دو ضرب و مجموع فوق سنگین را که سال‌ها در اختیار رضازاده بود شکست، اما چند روز بعد از انتشار خبر مثبت بودن تست دوپینگ لوچف، این جایگاه دوباره برای حسین رضازاده باقی ماند.

در نهایت تالاخازده توانست رکورد رضازاده را ۰.۵ کیلوگرم افزایش داده و به نام خودش در بیاورد.

نفس‌های رونالدو بیخ گوش دایی

رکورد دیگری که البته همچنان در اختیار ایران باقی مانده، گلزنی در دیدار‌های ملی فوتبال دنیاست که علی دایی آن را در اختیار دارد. این رکورد شاید برای علاقه‌مندان به ورزش ایران مهم‌تر و ارزشمندتر از دو رکورد قبلی باشد و به دلیل اینکه فوتبال رشته محبوب‌تری از فوتسال و وزنه‌برداری است، بیشتر در مورد آن صحبت می‌شود.

علی دایی که حدود ۱۳ سال قبل از فوتبال خداحافظی کرد هنوز رکورد ۱۰۹ گل ملی زده خودش را دست نخورده می‌بیند، ولی در شرایطی که اختلاف فاحشی با رقبا داشت و نزدیک‌ترین بازیکنان به او یعنی مرحوم پوشکاش و پله سال‌هاست فوتبال را کنار گذاشته بودند بعید به نظر می‌رسید به این زودی‌ها رکوردش به خطر بیافتد، ولی اعجوبه پرتغالی آهسته و پیوسته به او نزدیک شد و حالا فاصله چندانی با رکورد ملی ما ندارد.

رونالدو که این روز‌ها در مسابقات مقدماتی یورو در ترکیب پرتغال خوش می‌درخشد، پیش از این هم در رقابت‌هایی مثل لیگ ملت‌های اروپا، جام جهانی ۲۰۱۸ و مقدماتی آن و یورو ۲۰۱۶ عملکرد خوبی از لحاظ گلزنی برای پرتغال ایفا کرد و قدم به قدم خودش را به علی دایی نزدیک کرد و حالا تنها ۱۶ گل تا رسیدن به این افتخار ملی ما دارد.

پرتغال بازی‌هایی در پیش دارد که به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای رسیدن به رکورد دایی برای رونالدو است. آن‌ها ۱۱ اکتبر باید برابر لوکزامبورک بازی دارد که سابقه شکست‌های سنگین برابر پرتغال را داشته است. آن‌ها در همان ماه دیداری با اوکراین دارند و در نوامبر بازی مجددی با لیتوانی خواهند داشت و بازی برگشت با لوکزامبورگ هم در همان نوامبر برگزار خواهد شد.

این ۵ دیدار فرصتی حیاتی برای رونالدو خواهد بود که خودش را تا حد ممکن به دایی نزدیک کند. البته بعید است او بتواند این ۱۳ گل را در ۵ دیدار پیش رو به ثمر برساند، ولی احتمالا تا حد خیلی زیادی نزدیک خواهد شد. پس از این رقابت‌ها مرحله نهایی مقدماتی یورو شروع خواهد شد و سال آینده هم بازی‌های یورو ۲۰۲۰ در پیش است.

اگر بدشانسی‌هایی مثل مصدومیت گیر رونالدو نیافتد به نظر می‌رسد تبدیل شدنش به بزرگترین گلزن بازی‌های ملی تاریخ فوتبال برایش دور از دسترس نیست.

 

 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وحید شمسایی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان