تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

درمان کبودی بدن با روش‌های خانگی

در یک لحظه ممکن است ضربه‌ای به دست یا پا برخورد کند و همین ضربه در بدن کبودی به وجود آورد. کبودی به راحتی در پوست ایجاد می‌شود و تقریباً همه افراد آن را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. پس تصور نکنید این مشکل بسیار خطرناک است بلکه باید به فکر روش درمانی برای کبودی باشید.
درمان کبودی بدن با روش‌های خانگی
رویداد۲۴ کبودی نوعی آسیب و صدمه به شمار می‌رود که اغلب در اثر ضربه خوردن یا افتادن به وجود می‌آید و به دلیل ایجاد شکاف و از هم بازشدگی کوچک در رگ‌های خونی به این صورت دیده می‌شود.

به وجود آمدن کبودی همیشه به یک صورت نیست و می‌تواند رنگ و شدت مختلف داشته باشد. ولی کبودی به طور معمول به رنگ بنفش ظاهر می‌شود و این رنگ هم به دلیل مقدار خونی است که در بین بافت‌های بدن باقی می‌ماند. البته با گذشت زمان این کبودی محو می‌شود. مدت زمان بهبود کبودی و از بین رفتن آن بستگی به مقدار شدت ضربه دارد.

برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی به وجود آمدن کبودی را شایع‌تر و راحت‌تر می‌کنند. هر چند این بیماری‌ها معمولاً به بیماری‌های بسیار جدی و نادر مربوط می‌شوند.

کمبود ویتامین بدن هم می‌تواند شما را مستعد کبودی کند. در این صورت هر ضربه کوچکی بر روی بدن رد خودش را باقی می‌گذارد؛ بنابراین بسیار مهم است که رژیم غذایی سالم و متعادلی را در زندگی خود دنبال کنید. حال وقت آن رسیده است که با برخی روش‌های خانگی درمان کبودی آشنا شوید.

چنانچه در یک موقعیت اتفاقی کبودی بسیار تیره و شدیدی روی بدنتان ظاهر شد، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی فرآیند درمان و بهبودش را کوتاه‌تر کنید. این ترفند‌ها بسیار کارآمد و مؤثر هستند و می‌توانند لکه‌های کبودی را از بین ببرند.

۱. گوشت یخ زده

شاید این روش را در بسیاری از فیلم و سریال‌های تلویزیونی دیده باشید. ممکن است به نظرتان تصویر خنده‌داری بیاید، ولی این روش بسیاری قدیمی است و کاربرد زیادی دارد. گفته می‌شود گوشت خصوصاً استیک به جذب و از بین رفتن علامت کبودی ایجاد شده کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، پیشنهاد می‌شود منتظر ظاهر شدن کبودی بعد از ضربه خوردن نباشید تا بعد به فکر از بین بردن آن بیفتید. بلکه فوراً گوشت سرد و یخ زده را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید تا از ایجاد کبودی جلوگیری شود.

۲. تکه‌های یخ

زمانی که می‌خواهید از تکه‌های یخ برای درمان کبودی استفاده کنید، مراقب باشید. یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید چرا که می‌تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد سوختگی شود. اگر زخمتان باز است، نباید از یخ استفاده کنید. اگر فقط کبودی به وجود آمده است، می‌توانید چند تکه یخ را بین دستمال تمیز، درون کیسه یا درون پاکت قرار دهید و سپس آن را روی کبودی بگذارید تا تورم از بین برود.

۳. سرکه سیب

همان‌طور که گفته می‌شود، سرکه سیب برای استفاده در روش‌های درمان خانگی یک معجزه است. برای کاهش کبودی می‌توانید مقداری سرکه سیب را با آب سرد رقیق کنید و آن را با استفاده از پنبه روی محل آسیب‌دیده بمالید. خودتان به زودی متوجه می‌شوید که سرکه سیب به بهتر شدن گردش خون کمک می‌کند و به تدریج کبودی محو می‌شود.

۴. نمک و لیمو

زمانی که روی پوست بدن شما کبودی ظاهر شده باشد، لیمو هم می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. برای پیش بردن این روش خانگی لازم است مقداری آب لیموی تازه را با کمی نمک مخلوط کنید و پارچه تمیزی را با این محلول مرطوب کنید. سپس پارچه یا دستمال را روی کبودی قرار دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تأثیر خود را داشته باشد.

۵. نور آفتاب و ماساژ

اشعه‌های خورشید نیز برای درمان کبودی مفید هستند. اشعه فرابنفش، بیلی‌روبینی که باعث به وجود آمدن کبودی و ظاهر شدن رنگ زرد در آن می‌شود را از بین می‌برد. علاوه بر آن اگر محل کبودی را با دقت و به خوبی ماساژ دهید، به فرآیند بهبود و محو شدن کبودی کمک کرده‌اید و سلامتی را به پوست خود باز گردانده‌اید.

در ادامه قرار است با نکات ساده و مراقبتی آشنا شوید که لازم است در زمان ضربه خوردن دست و پا، آن‌ها را در نظر داشته باشید:

• هدف اول آن است که از ضربه خوردن جلوگیری شود تا کبودی از ابتدا به وجود نیاید؛ بنابراین باید از بدنتان محافظت کنید و همیشه لباس مناسب بپوشید. در رابطه با کودکان باید به آن‌ها آموزش دهید که در حین بازی مراقب خود باشند. نباید از قسمت‌های خطرناک بالا بروند یا در محل نظارت نشده و دور از چشم شما بازی کنند.

• اگر کبودی به وجود آمد، آن ناحیه را بالاتر از محل معمول خود نگه دارید تا درد و فشار تسکین یابد.

• یخ را هر چه سریع‌تر روی قسمت آسیب‌دیده قرار دهید. این ماده درد را از بین می‌برد و از تورم زیاد جلوگیری می‌کند.

• به قسمت آسیب‌دیده بدن استراحت بدهید. برای مثال اگر کبودی در پا دیده می‌شود، سعی کنید برای مدت طولانی نایستید.

• اگر ضربه شدید به شما اصابت کرد، می‌توانید از دارو‌های مسکن برای کاهش درد استفاده کنید. البته مصرف آسپیرین توصیه نمی‌شود. این دارو خونریزی و جریان خون را افزایش می‌دهد.

• ویتامین ث بیشتری مصرف کنید تا کبودی سریع‌تر بهبود یابد.

• اگر دچار کبودی شدید، به آن زمان بدهید و به روند درمان و بهبود توجه کنید. چنانچه بعد از مدتی کبودی بهبود پیدا نکرد یا وضعیت آن بدتر شد، باید به اورژانس و پزشک مراجعه کنید.

• همچنین اگر چشمتان کبود شد و احساس کردید نمی‌توانید مثل همیشه ببینید، باید برای سنجش بینایی به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که باید برای جلوگیری از عوارض، از کبودی مراقبت کرد. شاید کبودی کمی شما را دچار ترس کند، ولی بدانید که این مشکل بسیار رایج است و بعد از افتادن یا ضربه خوردن در بدن اغلب افراد دیده می‌شود. البته باید نوع برخورد با آن و روش‌های درمانی را بشناسید تا از مشکلات و عوارض احتمالی جلوگیری کنید. این توصیه‌ها را به خاطر داشته باشید و دفعه بعدی که دچار کبودی شدید، از یکی از روش‌های درمانی کبودی استفاده کنید.
 
منبع: برترین ها

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان