تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸

اعطای تسهیلات به بخش تولید در مسیر سنگلاخی/ دریافت وام غیرتولیدی بسیار راحت‌تر شده است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت وام‌های غیرتولیدی بسیار راحت‌تر است، بانک‌ها علاقه‌ای برای در اختیار قرار دادن منابع خود ندارند، برای آن‌ها این مقوله راحت‌تر است که به کارکنان خود وام دهند و آخر ماه مبلغ مورد نظر را از حقوق ماهیانه آن‌ها کسر کنند.
اعطای تسهیلات به بخش تولید در مسیر سنگلاخی/ دریافت وام غیرتولیدی بسیار راحت‌تر شده است
رویداد۲۴ اعطای تسهیلات به بخش تولید این روز‌ها به هفت خوانی برای تولیدکنندگان و صنعتگران تبدیل شده است، هفت خوانی که باید در سیستم بانکی کشور طی شود و معلوم هم نیست فرجام خوشی برای بخش تولید در پی داشته باشد. این در حالی است که جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از آنکه به بخش تولید و نیازمندان واقعی تسهیلات، وام دهند به کارکنان خود تسهیلات پرداخت کرده اند.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در خصوص اعطای وام از سوی بانک‌ها به تولیدکنندگان بیان کرد: بانک‌ها به دلیل سهل‌انگاری‌هایی که در وام‌های بزرگ اعمال کردند اکنون در رابطه با سرمایه خود که به مرور زمان همه تبدیل به مطالبات معوق شده است محتاط‌تر عمل می‌کنند و اگر کسی واقعا بخواهد به سمت تولید برود در درجه اول ملزم است وثایق معتبرتری داشته و سپس بهره بالایی را بپردازد که در نهایت این مقوله به نفع تولیدکننده نیست.

وی افزود: اگر کسی حاضر به وام گرفتن می‌شود و بانک‌ها سهل‌انگاری می‌کنند می‌توان در این مورد حدس زد تقاضا توسط بانک بررسی می‌شود و در صورتی که تشخیص داده شود متقاضی شرایط بازپرداخت پول را ندارد از پرداخت آن امتناع می‌شود. در حال حاضر پرداخت وام‌های غیرتولیدی بسیار راحت‌تر است در صورتی که طرح توجیهی متقاضی درست است؛ البته در این بین اگر بانک در صورت داشتن منابع هم از پرداخت وام امتناع کند باید به بانک مرکزی مراجعه کرد تا به عنوان بانک ناظر بررسی شود.

بغریان در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها نیز اظهار کرد: بحثی که بیشتر در این بین وجود دارد سود است؛ به این معنی که بانک‌ها علاقه‌ای برای در اختیار قرار دادن این منابع ندارند، برای آن‌ها این مقوله راحت‌تر است که به کارکنان خود وام دهند و آخر ماه مبلغ مورد نظر را از حقوق ماهیانه آن‌ها کسر کنند و یا اینکه خود در سرمایه‌گذاری‌ها شرکت کنند و سود آن را به دست می‌آورند، درحالی که می‌دانیم بانک‌ها بنگاه‌دار خوبی نیستند و تا الان نیز بنگاه‌داری آن‌ها که عمیق شده باید سبک‌تر شود تا بتوانند به سمت مجتمع‌سازی و برج‌سازی بروند.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد، انتظار بالایی از بهبود تولید نمی‌رود و از طرفی مادامی که بانک‌ها وام کلان می‌دهند، ممکن است منابع‌شان سوخت شود و به خطر بیفتد، در نهایت این وضعیت تا اصلاح نرخ سود با نکی وجود خواهد داشت.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان