تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
صدقی:

هاکی روی یخ بزودی طلای آسیا را کسب می‌کند/ ۱۱۰ سال از بقیه کشور‌ها عقب‌تریم

رئیس انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت گفت: با پشتوانه بازیکنان اینلاین هاکی به زودی شاهد نتایج درخشانی در هاکی روی یخ خواهیم بود.

هاکی روی یخ بزودی طلای آسیا را کسب می‌کند/ ۱۱۰ سال از بقیه کشور‌ها عقب‌تریم

رویداد۲۴ کاوه صدقی رئیس انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت در خصوص اینکه چگونه هاکی روی یخ ایران پس از ۱۰۰ سال به عضویت فدراسیون جهانی هاکی (IIHF) درآمد، اظهار داشت: سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی یک زمین استاندارد هاکی روی یخ در ایران است. این زمین برای بازی‎های المپیک زمستانی ساخته شده بود که در حال حاضر فعال نیست و بهره‎برداری خاصی در خصوص رشته هاکی روی یخ در آن صورت نمی‎گیرید.

وی ادامه داد: طی یک دهه تلاشی که برای عضویت در فدراسیون جهانی داشتیم، همواره با معضل عدم وجود سخت افزار مناسب و در اختیار داشتن یک زمین هاکی روی یخ، مطابق با استاندارد‌های فدراسیون جهانی روبه‎رو بودیم. امروز به لطف بخش خصوصی و مجموعه بازار بزرگ ایران یک زمین استاندارد در ابعاد المپیکی داریم. به سبب ایجاد این مجموعه ورزشی، سد بزرگ روبه‎روی ما شکسته شد و به عضویت فدراسیون جهانی درآمدیم. جا دارد همینجا از حمید سجادی، معاون پیشین وزیر ورزش و جوانان که مدیریت بخش ورزشی بازار بزرگ ایران را بر عهده دارد تشکر کنم.

سرمربی تیم‎های ملی اسکیت هاکی ایران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه مسابقاتی را می‎توان در این زمین برگزار کرد، یادآور شد: با توجه به زمینی که داریم، مسابقات کشوری و لیگ‎های باشگاهی هاکی را زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار خواهیم کرد. همچنین می‎توانیم در این زمین، مسابقات رسمی و بین‎المللی را زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار کنیم. البته بر اساس قوانین فدراسیون جهانی حداقل به ۲۵۰۰ صندلی نیاز داریم که زمین «آیس باکس» مجموعه بازار ایران ۴۵۰ صندلی دارد. البته اگر به جایی برسیم که قرار بر میزبانی مسابقات بین‎المللی باشیم این امکان که بتوانیم صندلی‎هایی را به مجموعه اضافه کنیم، وجود دارد.

صدقی در خصوص نحوه برگزاری لیگ، خاطرنشان کرد: اسکیت هاکی شامل ۳ رشته است. اینلاین هاکی، ایس هاکی و رولر هاکی. هر سه رشته زیر مجموعه انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت هستند. در ۱۴ سال گذشته و پس از تاسیس فدراسیون اسکیت، تمرکز اصلی ما بر روی اینلاین هاکی بود. سال گذشته در اینلاین هاکی به عنوان قهرمانی آسیا دست یافتیم. اینلاین هاکی رشته تابستانی هاکی روی یخ است. از اواخر آبان ماه سال جاری زمین اسکیت یخ بازار بزرگ ایران رسما آغاز به کار خواهد کرد. تعداد ورزشکاران اینلاین هاکی که در این دو دهه فعالیت کردند، تعداد قابل قبولی است و به واسطه آنها، لیگ هاکی روی یخ خوبی خواهیم داشت.

عضو کمیسیون صلح کمیته ملی المپیک ادامه داد: در بازی‎های آسیایی زمستانی دوره قبل که در ساپروی ژاپن شرکت کردیم. ایرانی‎های مقیم خارج از کشور را به تیم ملی آوردیم. همچنین از بازیکنان تیم ملی اینلاین هاکی بهره بردیم. به طور مثال فرزاد هوشیدری که در حال حاضر کاپیتان تیم ملی اینلاین هاکی ایران است، سابقه حضور در لیگ هاکی روی یخ ترکیه را دارد. این دو رشته به هم نزدیک هستند و ورزشکاران اینلاین مشکلی در یخ نخواهند داشت. همچنین بزرگترین پتانسیل ما ورزشکاران اسکیت و خصوصا بازیکنان اینلاین هاکی هستند.

وی افزود: همینجا قول می‎دهم به زودی در مسابقات دسته ۳ آسیا، هاکی روی یخ ایران یک مدال طلای دلچسب به دست خواهد آورد. به دلیل اینکه به تازگی عضو فدراسیون جهانی شدیم؛ باید از پایین‌ترین دسته کار خودمان را آغاز کنیم.

صدقی در خصوص چگونگی سهمیه المپیک گفت: برای سهمیه المپیک مشکلات زیادی داریم. در قاره آسیا باید کسب سهمیه کنیم که کار بسیار دشواری است. کسب سهمیه المپیک جوانان را خیلی محتمل می‎دانیم که در یک بازه زمانی ۴ ساله به آن دست پیدا خواهیم کرد. در بازی‎های آسیایی برنامه کوتاه مدت خوبی داریم، اما برای المپیک زمستانی یک مسیر ۱۰ ساله را طراحی کردیم.

عضو کمیسیون ورزش کمیسیون ملی یونسکو در خصوص این مسیر ۱۰ ساله، یادآور شد: هاکی روی یخ ایران ۱۱۰ سال از سایر کشور‌ها عقب است. ۱۱۰ از یک جریانی عقب هستیم. یک شنبه نمی‎شود این ره ۱۱۰ ساله را طی کرد. کشور‌های بزرگی مانند روسیه، کانادا، چک و آمریکا در هاکی حضور دارند که این رشته برای آن‌ها ناموسی است. مثل کشتی برای ایران. مردم فقط در کشتی توقع طلا دارند و هاکی برای کشور‌های دیگر هم همین حکم را دارد.

رئیس انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت در خصوص دیدارش با رئیس فدراسیون جهانی هاکی روی یخ گفت: دو هفته پیش مجمع جهانی فدراسیون هاکی روی یخ در رم ایتالیا برگزار شد. در این مجمع برای حضور ایران رای‎گیری انجام شد که صد در صد اعضا به عضویت کشورمان در فدراسیون جهانی رای مثبت دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان فدراسیون جهانی ایرادی مبنی بر اینکه شما انجمن هستید و باید فدراسیون باشید، نگرفتند؟ اظهار داشت: اساسا کشور‌هایی که تازه وارد عرصه هاکی روی یخ و فدراسیون جهانی می‎شوند، به دلیل اینکه تعداد ورزشکاران سازمان یافته آن‌ها کم است، به صورت انجمن کار خودشان را شروع می‎کنند. در واقع معمولا به این صورت است که فدراسیون اسکیت هر کشور متولی انجمن هاکی روی یخ آن نیز باشد. این موضوع در کشور‌های دیگر مانند هند نیز دیده می‎شود. رئیس فدراسیون جهانی نگاه مثبتی به ورزش ایران داشت و چندین بار تکرار کرد که نگاه ویژه‌ای به ایران خواهم داشت.

صدقی تاکید کرد: فدراسیون جهانی هاکی روی یخ بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری دارد که بخش خوبی از آن را به توسعه این رشته در دنیا تخصیص داده‎اند. از اینجا به بعد میزان توجه فدراسیون جهانی به فعالیت ما بستگی دارد. هرچقدر طرح‎های بیشتری ارائه بدهیم، اقدامات مثبتی صورت بگیرد و در کل قدم‎هایی مفیدی را برداریم، توجه فدراسیون جهانی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: باید تشکر ویژه‎ای از شخص صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و کمیسیون روابط بین‎الملل کمیته ملی المپیک داشته باشم. امیدوارم توجه وزارت ورزش هم به فدراسیون اسکیت به عنوان یک فدراسیونی که در المپیک زمستانی حضور خواهد داشت، بیشتر باشد. حالا که ما در اینلاین هاکی خودمان را با قهرمانی در آسیا نشان دادیم، در هاکی هم می‎توانیم درخشش خوبی داشته باشیم.

سرمربی تیم‎های ملی اسکیت هاکی، گفت: ایرانی‎های مقیم خارج از کشور پتانسیل بالایی دارند و می‎توانند کمک زیادی به ما بکنند. به طور مثال قرار است به زودی در لیگ برتر حرفه‎ای هاکی روی یخ آمریکا یک ایرانی به نام میکا زیبانژاد، کاپیتان یکی از بهترین تیم‎ها شود. حتما از دانش نفراتی که در خارج از ایران هاکی بازی کرده و می‎کنند، بهره می‎گیریم. ما همیشه از کمک‎های افراد استفاده می‎کنیم. در تیم ملی اینلاین هاکی مردان از کریس مولر آلمانی بهره می‎بریم و در تیم ملی اینلاین هاکی زنان هم از ماریا فاگوا فرانسوی استفاده می‎کنیم. هر دوی این‌ها از بهترین‎های جهان هستند.

وی در خصوص نوع پوشش بانوان در این رشته گفت: یکی از خبر‌های خوب این است که هیچ دردسری برای نوع پوشش بانوان نداریم. اگر شما مسابقات هاکی را نگاه کنید، متوجه نمی‎شود این بازیکنان به لحاظ نوع پوشش، مرد هستند یا زن. این برای دختران ایرانی یک فرصت ویژه است.

رئیس انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت در پایان گفت: با نگاه خوب بازار بزرگ ایران جهت استفاده همه اقشار جامعه از امکانات اسکیت روی یخ، به زودی باهمکاری فدراسیون ورزش مدارس و اختصاص ساعت رایگان برای استعدادیابی از بین دانش آموزان، امیدواریم به استعداد‌های ورزشی خوبی دست پیدا کنیم. با حمایت بانک آینده و البته کمک‌های فدراسیون جهانی برای رشد و پیوستن آن‌ها به تیم‌های ملی گام برداریم.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هاکی روی یخ
نظرات شما
پیشخوان