تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸

افزایش ۴۸ درصدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند/ در صادرات کالاهای تولیدی ۲۵ درصد رشد داریم

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند رشد خوبی را شاهد بوده و در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد و ۴۸ درصد رشد داشته است.
رشد ۴۸ درصدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند/ در صادرات کالاهای تولیدی ۲۵ درصد رشد داریم
رویداد۲۴ سید علی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص پیشبرد اهداف این منطقه در نیمه اول سال ۹۸ گفت: خوشبختانه تاکنون پیش‌بینی ما برای درآمد‌های عملیاتی محقق شده است. در بخش تولید با توجه به نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید برنامه‌های دوازده‌گانه‌ای برای بخش تولید در نظر گرفته بودیم و به دنبال آن بودیم که واحد‌های نیمه فعال را فعال و واحد‌های فعال را توسعه دهیم.

موسوی در ادامه توضیح داد: بر اساس آمار‌هایی که در اختیار داریم، توانستیم برای آن واحد‌هایی که به تملک بانک‌ها درآمده بودند، سرمایه‌گذار معرفی کنیم و مجدداً این واحد‌ها را در چرخه بیاوریم و سه واحد تولیدی‌مان که از ابتدای سال از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بانک‌هایی که واحد‌ها را به تملک درآورده بودند، به زودی به چرخه تولید برمی‌گردند.

رشد منطقه آزاد اروند در سرمایه‌گذاری داخلی، اشتغال و واردات مواد اولیه

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در بخش سرمایه‌گذاری داخلی نیز رشد خوبی را شاهد بودیم و در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم که تقریباً ۵۵۹۹ میلیارد ریال بوده و در مقایسه با همین زمان در سال ۹۷ که ۳۷۶۹ میلیارد بوده، خوشبختانه ۴۸ درصد رشد داشتیم. خوشبختانه میزان اشتغال نیز رشد داشته و بخش واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی ۷۱ درصد رشد داشته است به این معنی که واحد‌های تولیدی ما هم در بخش تولید و هم در بخش توسعه فعال هستند.

رشد ۲۵ درصدی منطقه آزاد اروند در صادرات کالا‌های تولیدی

موسوی در خصوص میزان صادرات کالا‌های تولید شده در منطقه آزاد اروند گفت: در بخش صادرات کالا‌های تولیدی منطقه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشتیم که این نشان‌دهنده دیدگاه صادرات محوری ماست. نگاه ما این است که تولیداتی که در منطقه اروند انجام می‌شود، چه در بخش خدمات فنی و مهندسی و چه در بخش تولید، کالایی صادرات‌گرا باشد که بتوانیم برای کشور ارزآوری نیز داشته باشیم. مجموعاً در بخش ترانزیت نسبت به ۶ ماهه سال گذشته خوشبختانه ۱۷ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: در رابطه با بحث برنامه‌های کیفی هم، در نظر داریم در آبان ماه و بعد از ایام محرم و صفر مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند را با حضور مسئولان کشوری، استانی و منطقه‌ای برگزار کنیم. در تیرماه امسال نیز از صنعتگران نمونه که در منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند، قدردانی کردیم.

بهبود کسب‌وکار‌ها در منطقه آزاد اروند پیگیری می‌شود

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در تصریح برنامه‌های این سازمان برای بهبود فضای کسب و کار گفت: در جهت بهبود کسب‌وکار‌های کوچک، با توجه به اینکه از روز گذشته ثبت سفارش کالا‌های همراه مسافر و کالا‌های مصرفی در منطقه هم آزاد شد، پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال بتوانیم ۶۰ میلیون دلار واردات کالا‌های همراه مسافر را داشته باشیم که موجب رونق کسب‌وکار‌های کوچک و واحد‌های صنفی‌مان خواهد شد.

وی افزود: از طرف دیگر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده به‌جز ایام اربعین حسینی میانگین بین ۸ تا ۱۸ هزار نفر ورودی گردشگر از کشور عراق داریم که یک‌سوم از این تعداد در منطقه ما رسوب می‌کنند و باعث رونق کسب‌وکار‌های کوچک ما شده اند. در واحد‌های صنفی نیز با توجه به ابلاغیه‌های جدید پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال هم اشتغال و هم توسعه کسب‌وکار‌های کوچک با رونق بیشتری پیش رود.

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده زیرساخت‌های خوبی را برای خدمات‌رسانی به گردشگران ایجاد کرده‌ایم؛ از جمله توسعه هتل‌ها، متل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌ها و.. در دستور کار بوده است تا انشاالله بتوانیم هم پذیرای گردشگران باشیم و هم ورود گردشگران موجب بهبود کسب‌وکار‌ها شود، به خصوص در واحد‌های صنفی که اشتغال خوبی هم برای ما ایجاد کند.

تعاملات با استان بصره ادامه دارد

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در منطقه آزاد اروند دو اتاق بازرگانی فعال داریم که بیش از ۲۵۰۰ فعال اقتصادی را شامل می‌شوند. با برنامه‌ریزی‌هایی که این دو اتاق بازرگانی انجام داده‌اند تعاملات خوبی با اتاق بازرگانی، اتاق صنایع و اتاق سرمایه‌گذاری استان بصره برقرار شده است.

وی در پایان اظهار کرد: استان بصره شامل سه اتاق است و تشکل‌های آن‌ها با هم متفاوت است. اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر تفاهمات خوبی را با اتاق بازرگانی و سایر اتاق‌های استان بصره دارند تا هم بتوانند در نمایشگاه‌هایشان و هم در پذیرش هیئت‌های تجاری‌شان و هم در شرکت در همایش‌ها و اعزام نیرو‌های تجاری‌شان حضور فعالی داشته باشند. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال اتاق‌های بازرگانی‌مان بتوانند در دو نمایشگاه فعال بین‌المللی استان بصره و استان بغداد حضور فعالی داشته باشند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان