تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸
د هیل:

اکنون ایران آمریکا را برای بازگشت به برجام تحت فشار قرار داده است

یک سال پس از فشار حداکثری، ما شاهد تنش بیشتر در منطقه، کاهش تعهدات برجامی ایران و پرتاب موشک‌ها و جنگ‌های بیشتر منطقه‌ای هستیم. اکنون این ایران است که آمریکا را برای بازگشت به برجام تحت فشار قرار داده است.
اکنون ایران آمریکا را برای بازگشت به برجام تحت فشار قرار داده است
رویداد۲۴ از ماه‌های قبل روند تدریجی کاهش تعهدات برجامی ایران آغاز شده است. این در حالی است که رهبر ایران اعلام کرده است که روند کاهش تعهدات برجامی ایران ادامه خواهد یافت تا نتیجه مطلوب حاصل شود. وقتی ترامپ از برجام خارج شد، ایران به تعهدات برجامی خود متعهد بود و بر اساس این توافق عمل می‌کرد. اما ترامپ به اعمال سخت‌ترین فشار‌ها بر ایران پرداخت. ایران نیز در واکنش تعهدات خود را ذیل برجام کاهش داده است. اکنون ایران از سانتریفیوژ‌های پیشرفته برخوردار است که همگی در حال فعالیت هستند؛ بنابراین می‌توان اقدامات هسته‌ای ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود را پاسخی دانست که این کشور به کمپین «فشار حداکثری» آمریکا می‌دهد.

سیاست تشدید فشار اقتصادی واشنگتن به گونه‌ای طراحی شده است که ایران را مجبور کند برای دستیابی به توافق بهتر به میز مذاکره بازگرداند. در سال اول دولت ترامپ به اعمال تحریم‌ها علیه ایران پرداخت، اما ایران تصمیم گرفت تا با وجود تحریم‌ها به برجام متعهد باشد.

این تحریم بر اقتصاد ایران آسیب زده است. اما ایران از صبر و شکیبایی استفاده کرده است. اکنون افزایش تحریم‌ها باعث شده است ایران هم به اعمال فشار بر آمریکا بپردازد و از موضع قدرت با آمریکا برخورد کند. یک سال پس از فشار حداکثری، ما شاهد تنش بیشتر در منطقه، کاهش تعهدات برجامی ایران و پرتاب موشک‌ها و جنگ‌های بیشتر منطقه‌ای هستیم. اکنون این ایران است که آمریکا را برای بازگشت به برجام تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر ایران اقدامات خود را بازگشت‌پذیر می‌داند و خواهان اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌هاست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان