تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
معاون سفیر آلمان در تهران:

اینستکس تنها بخشی از تلاش‌های آلمان برای حفظ برجام است

معاون سفیر آلمان در تهران با تاکید بر اینکه اینستکس تنها بخشی از تلاش‌های آلمان برای حفظ برجام است، خاطرنشان کرد: ما با ایران در برخی از مسائل موافق نیستیم و نسبت به برخی سیاست‌ها نقد داریم، اما درباره حفظ برجام هم‌عقیده بوده و برای حفظ آن دغدغه مشترک داریم.

اینستکس تنها بخشی از تلاش‌های آلمان برای حفظ برجام است

رویداد۲۴  «الیور اشناکنبرگ» معاون سفیر آلمان در تهران روز سه شنبه در نشست روابط تجاری ایران و آلمان - که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد - اظهار داشت: برجام بیش از یک معاهده اقتصادی است که بخواهد تنها تحریم‌ها را از بین ببرد.

وی ادامه داد: این توافق سندی است که امنیت را تنظیم کرده و برای رسیدن به صلح و امنیت به ما کمک می‌کند.

معاون سفیر آلمان در تهران، گفت: آلمان نسبت به خروج آمریکا از برجام منتقد است؛ قطعا سیاست آمریکا در قبل ایران صحیح نیست و این را به آمریکا هم گفته‌ایم. با همکار‌های اروپایی خود تلاش می‌کنیم که که اثر تحریم‌ها را کمرنگ کرده و چالش‌های ایران و آمریکا را به حداقل برسانیم.

به گفته این مقام مسئول، آلمان از از فعالیت‌های مکرون که می‌خواهد مذاکرات را شروع کند حمایت می‌کند و مهم است که این موضوعات به نتیجه برسد.

معاون سفیر آلمان در تهران، افزود: روابط اقتصادی بین ایران و آلمان از زمان دیرینه تنگاتنگ بوده و با وجود تاریخ مشترک اقتصادی چند صد ساله، همکاری سازنده‌ای بین تجار و مهندسان دو کشور وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در این دوران شاهد طوفان‌های سخت اقتصادی برای ایران هستیم، خاطرنشان کرد: تجارت ایران و آلمان در نیمه ابتدایی سال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به نصف رسیده است. شرکت‌های زیادی نمایندگی‌های خود را تعطیل کرده یا کارکنانشان را کاهش داده‌اند. تهدید تحریم و جرایم تحریمی برای آلمان و حتی برای بنگاه‌های اقتصادی بسیار کوچک هم بسیار جدی است.

اشناکنبرگ با بیان اینکه شرکت‌ها مجبور به اتخاذ تصمیماتی درباره ایران شده و از آن خرسند نیستند، افزود: دولت آلمان تلاش کرده از شرکت‌های آلمانی حمایت کند، اما از آنجا که بازار آمریکا برای شرکت‌های آلمانی بسیار مهم است، نمی‌توانیم کاملا از آن‌ها در برابر تحریم محافظت کنیم و به جایشان تصمیم بگیریم.

به گفته معاون سفیر آلمان در تهران، آلمان‌ها می‌دانند که هزینه خروج کامل آن‌ها از ایران سنگین است و به همین دلیل سعی می‌کنند ساختار اولیه را در ایران حفظ کنند تا زمان مناسب به این کشور بازگردند.

وی با تاکید بر اینکه آلمان در روز‌های سخت کنار ایران باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که هیچ کار مشترکی نتوان انجام داد و موقعیت فعالیت مشترک برای شرکت‌های کوچک و متوسط وجود دارد. ایران بازار بزرگ و ظرفیت بالایی داشته و نیاز داریم که روزی ماشین آلات به اینجا صادر کنیم.

این مقام مسئول، اینستکس را مهم‌ترین تلاش برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران دانست و افزود: هشت کشور دیگر اتحادیه اروپا و نروژ نیز برای پیوستن به این ساز و کار اعلام آمادگی کرده‌اند، اگرچه ساختار آن اصلا آسان نیست و آمریکا با قدرت نفوذ بالای خود، کار را برای تیم اینستکس مشکل کرده است.

معاون سفیر آلمان در تهران با بیان اینکه برلین، لندن، پاریس و تهران کار سختی در پیش دارند، اظهار کرد: کسی که نسبت به پیشرفت کند اینستکس انتقاد دارد، موانع را درست نمی‌شناسد و از فعالیت‌هایی مانند آماده‌سازی بودجه و قانونگذاری بی خبر است که ما آن‌ها را انجام داده‌ایم. همه منتظرند اولین تبادل مالی صورت گیرد در حالیکه سرعت مهم نبوده و باید تجارت درست را برای اولین حرکت انتخاب کنیم، تجارتی که از طرف آمریکا قابل تهاجم نباشد.

تنها راه برگشتن به میز مذاکره است

وی با بیان اینکه در بالاترین سطوح سیاسی دنبال بهبود روابط با ایران هستیم، اظهار کرد: صدر اعظم آلمان در آمریکا اولین ملاقات را با رئیس‌جمهوری ایران داشت.

این مقام آلمانی اضافه کرد: تنها راه از دید ما برگشت به میز مذاکرات است. معتقدیم باید هر دو طرف تعهداتشان را در برجام حفظ کنند و این نشانه نادرست از طرف ایران است که خروج از تعهدات برجام را ادامه دهد. عقیده داریم ایران باید به عمل کردن صد در صدی به برجام بازگردد.

معاون سفیر آلمان در تهران با اعتقاد به اینکه ایران باید به تعهدات برجام بازگردد، خاطرنشان کرد: می‌توانیم راه حلی برای بحران‌های کنونی داشته باشیم، اما اروپا به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به همکاری دیگر شرکای خود داریم.

تسهیل در اخذ ویزای آلمان؛ به زودی

اشناکنبرگ درباره وضعیت صدور ویزا اعلام کرد: در ماه‌های اخیر موفق شدیم تسهیلاتی در حوزه ویزا قائل شده و اخذ آن را تسهیل کنیم. چنانچه ویزامتریک، زمان انتظار ویزای شنگن را به دو هفته کاهش داده است.

وی همچنین خبر داد که امور ویزای سفارت آلمان از ماه نوامبر به ساختمان جدیدی منتقل می‌شود و افزود: با این کار می‌توانیم سالانه بیش از ۶۵ هزار ویزا صادر کنیم.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان