تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
اولویت‌های دولت اسرائیل کسی را راضی نمی‌کند.

نتانیاهو زیر فشار منتقدان داخلی/ نخست وزیر امنیتی همه را به سمت جنگ می‌برد!

هاآرتص اسرائیل سیاست‌های نتانیاهو علیه ایران را شکست خورده توصیف کرده و مجموعه عواملی را بررسی کرده که بر پایه آن ایران این فرصت را پیدا کرده تا اسرائیل را در هم بکوبد. نویسندگان گزارش نوشته‌اند نتانیاهو باید به جای باز کردن یک جبهه نظامی علیه ایران خودش را برای حمله به حزب الله در زمان درست آماده می‌کرد.
اذعان رسانه معتبر اسرائیلی به شکست سیاست نتانیاهو در قبال ایران
 
رویداد۲۴ نشریه اینترنتی هاآرتص اسرائیل در گزارشی به شکست سیاست‌های نتانیاهو علیه ایران اذعان کرده و گفته ایران فرصتی پیدا کرده تا اسرائیل را در هم بکوبد. به گزارش رویداد۲۴ در این یادداشت به سرمقاله‌ای که دو سال پیش نویسنده این یادداشت یعنی امیرم لوین رییس سابق مقر فرماندهی بخش شمالی اسرائیل در نشریه احارانوث تحت عنوان «چیزی که همه یهودی‌ها باید بدانند: اینکه نخست وزیر، کابینه امنیتی و کابینه دولت ما را به سمت جنگ می‌برند» اشاره کرده و نوشته اعتقاد ما بر آن است که سیاست دولت اهداف محدودی داشته: اینکه ایرانی‌ها را از آزادراه درعا-دمشق دور کند، تنها در صورت لزوم حمله کند، سیاست سکوت در پیش بگیرد و ابهام را حفظ کند. اما ایرانی‌ها ثابت کردند که به اندازه کافی قدرتمند هستند که صبورانه اهدافشان را دنبال کنند.
 
نویسنده در ادامه گفته من بار‌ها گفته بودم که سیاست بیانیه‌های علنی و پر سر و صدایی که می‌گفت «ما به ایران اجازه سنگرسازی در سوریه را نمی‌دهیم» مسیر اشتباهی است و به اهدافش نمی‌رسد. از این بدتر اینکه این تاکتیک جبهه‌ای جدید برای انتقام جویی‌های ایران ایجاد می‌کرد. معتقدم که ایران از نظر نظامی ضعیف بود و اگر نتانیاهو کمپین ایجاد ارعاب را راه نمی‌انداخت، ایران هرگز به تهدیدی مستقیم علیه اسرائیل بدل نمی‌شد؛ این یعنی ایران قادر نبود در برابر نیروی هوایی اسرائیل ایستادگی کند.
 
در ادامه این یادداشت آمده در جنوب حتی با وجود اینکه حماس دچار مشکل شده بود، نتانیاهو انتخاب کرد که ضمن تضعیف مقامات فلسطین، جنگی را علیه ساکنان غزه به راه بیاندازد. این یعنی او از پیشبرد سیاست حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین اجتناب کرد و دیدگاه خودش که ایران را تهدید مستقیمی علیه اسرائیل می‌دانست بسط داد.
این رسانه اسرائیلی تاکید کرده نتانیاهو باید به جای باز کردن یک جبهه نظامی علیه ایران خودش را برای حمله به حزب الله در زمان درست آماده می‌کرد. این در حالی است که امروز همه مادران یهودی یا دست‌کم آن‌هایی که در نزدیکی نوار غزه زندگی می‌کنند می‌دانند که ما در جنوب وارد جنگی شدیم که ابتکار عملش دست حماس ست در حالی که اسرائیل اصرار دارد این جنگ در سکوت خبری پیش برود.
 
به گزارش رویداد۲۴ این رسانه همچنین معتقد است ایران با سیاست‌های غلط نتانیاهو نه تنها از سوریه خارج نشده بلکه حزب الله و دیگر گروه‌های نیابتی‌اش را به بلندی‌های جولان منتقل کرده است. با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، ایران برنامه هسته‌ای‌اش را تقویت کرده است. آن‌ها از ترامپ نمی‌ترسند و در عوض ترامپ که فرمانده نیرو‌های مسلح قوی‌ترین ارتش جهان است می‌ترسد که اقدامی نظامی علیه ایرانی‌ها داشته باشد و برای دیدار با مقامات ایرانی التماسشان می‌کند.
 
این رسانه مدعی شده ایران به عربستان سعودی حمله کرده، نه به این دلیل که این سیاست جدیدشان است یا به سلاح‌های جدیدی دست پیدا کرده‌اند بلکه به این دلیل که می‌دیدند ترامپ هیچ حمایت واقعی‌ای از متحدانش نمی‌کند. این چیزی است که نتانیاهو و دولتش از درک آن عاجزند یا اگر هم متوجه شده‌اند، پس بسیار غیر مسئولانه بر کوس مقابله نظامی با ایران می‌کوبند. آن‌ها تنها برای این اقدامشان مستحق اخراجند.
 
نویسنده این یادداشت پیشنهاد کرده دولت بعد اولویتش را بر حل بحران اسرائیل و فلسطین بگذارد و وزارت جنگ اسرائیل نیز استراتژی اهداف محدود را در پیش بگیرد و بر تهدید‌های واقعی متمرکز شود که حماس و حزب الله متوجه اسرائیل کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان