تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خروج نیرو‌های آمریکا از شمال سوریه به جنگ ایران و اسرائیل می‌انجامد؟

خروج نیرو‌های آمریکا از شمال سوریه از دید بسیاری تحلیلگران امریکایی کریدور ایران به سمت اسرائیل را مهیا کرده و برخی تحولات اخیر در منطقه نشان می‌دهد با این کار جاده جنگ ایران و اسرائیل صاف خواهد شد.
خروج نیرو‌های آمریکا از شمال سوریه
 
رویداد۲۴ جریان‌های سیاسی مخالف در آمریکا بر سر دستور اخیر رییس جمهورشان برای خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه و چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کرد‌ها به اتحادی علیه ترامپ دست پیدا کردند. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان یک صدا از تصمیم ترامپ انتقاد کردند و لایحه‌ای دو حزبی برای جلوگیری از خالی کردن پشت کرد‌هایی که در مبارزه علیه داعش با آمریکا همراهی کرده بودند تقدیم مجلس نمایندگان آمریکا شد.

توماس فریدمن ستون نویس آمریکایی و تحلیلگر امور خاورمیانه این تصمیم ترامپ را در راستای منافع بلند مدت ایران تفسیر کرده و گفته: اگر فکر می‌کنید خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه خاورمیانه را متشنج‌تر خواهد کرد درست فکر می‌کنید. موضوع از آنچه شما فکر می‌کنید هم مهم‌تر است. نیرو‌های آمریکایی مسیر کریدور تهران به بیروت را سد کرده و با خروج این نیروها، ایران به راحتی به اسرائیل دسترسی پیدا کردند و سایه جنگ احتمالی ایران و اسرائیل سنگین‌تر خواهد شد. این داستان در خاورمیانه امروز بسیار حائز اهمیت است.
 
فریدمن در یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر شده به برخی اتفاقات اخیر در خاورمیانه اشاره کرده و مدعی شده حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان کار ایران بوده است. او مدعی شده برخی استراتژیست‌های اسرائیلی معتقدند این حمله «پرل هاربر» خاورمیانه بوده است. پرل هاربر بندری در مجمع‌الجزایر هاوایی است. معروفیت این بندر به خاطر حمله ارتش ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در این بندر در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ است. در پی این حمله آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد.
 
او گفته هرکسی که برنامه این حمله را چیده هزینه زیادی را ایجاد کرده است چرا که صدایی که از همه کشور‌های عربی و اسرائیل شنیده می‌شود، یکی است و این همان صدایی است که زمانی که ماشین شما از نقشه خارج می‌شود از اپلیکیشن راهیابی‌تان می‌شنوید: «در مسیر تجدید نظر کن؛ در مسیر تجدید نظر کن»
 
به عقیده فریدمن همه کشور‌های منطقه درحال تجدید نظر در استراتژی‌های امنیتی‌شان هستند. اوزی ایون یکی از دانشمندان راکتور هسته‌ای اسرائیل، حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان را در یادداشتی که در هاآرتص منتشر شده، اینگونه تحلیل کرده است که «۲۰ موشک کروز و پهپاد در این حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تکه‌های موشک‌ها در عربستان پیدا شده و نشان می‌دهد این‌ها به توانمندی ضد رادار مجهز بوده‌اند همچنین عکس‌ها نشان می‌دهد همه تانکر‌ها درست در مرکز سوراخ شده‌اند. دقت حمله از یک سو نشان می‌دهد اهداف خاصی با دقت بسیار بالایی از فاصله صد‌ها کیلومتری هدف قرار داده شده است. این یعنی اسراییل باید بپذیرید که در برابر چنین حملاتی بسیار آسیب پذیر است.»
 
او در پایان به این نتیجه رسیده که اسرائیل باید همه عملیات‌هایش را در راکتور هسته‌ای دیمونا متوقف کند چرا که این راکتور در برابر حمله ایران آسیب پذیر است.
 
 
به گزارش رویداد۲۴ عربستان سعودی و امارات نیز حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان را با دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. به اعتقاد فریدمن این حمله، «دوش آب سردی» برای عربستانی‌ها بود به طوری که آن‌ها از امریکا خواستند پاسخ استراتژیک به این حمله را ترتیب بدهد و همزمان متوجه شدند ترامپ سخت مشغول تماس تلفنی با روحانی بوده است. این کار ترامپ اگر به زبان عربی ترجمه شود به این معنا خواهد بود که «من یادم رفت به شما بگویم؛ من فقط به فروش سلاح علاقه دارم و علاقه‌ای به استفاده از این سلاح‌ها در دفاع از شما ندارم. اما فراموش نکنید که وقتی به واشنگتن دی سی سفر می‌کنید در هتل من اقامت کنید!»
 
به نظر می‌رسد سعودی‌ها و اماراتی‌ها پیام را دریافت کرده و خودشان هم پشت تلفن مشغول تماس گرفتن با ایرانی‌ها و امیر حامی ایران در قطر هستند.
 
به عقیده فریدمن این وضعیت اسرائیل را تنها‌تر از گذشته کرده است چرا که نتانیاهو در اسرائیل دو برابر با واقعیت ترامپ مواجه شده است. بعد از نتیجه ضعیف نتانیاهو در انتخابات اسرائیل، او به این نتیجه رسید که ترامپ علاقه‌ای به بازنده‌ها ندارد. وقتی از ترامپ بعد از انتخابات درباره رابطه اش با نتانیاهو سوال کردند او گفت هنوز با همتای اسرائیلی‌اش حرف نزده و «رابطه‌اش با اسرائیل است.» این عبارت به زبان عبری یعنی «نتانیاهو؟ نتانیاهو کیست؟ من قبلا کسی را با این نام می‌شناختم!»
 
بعد از حمله حوثی‌ها به عربستان ترامپ اعلام کرد ما قطعا از هر نوع جنگی با ایران خودداری می‌کنیم. این جمله ترامپ هم به زبان عبری یعنی «آمریکا از اینکه تحریم‌های نفتی علیه ایران را نگه دارد خوشحال است، اما قرار نیست با اسرائیل و اعراب همدست شود تا رژیم را در ایران عوض کند یا توانمندی‌های نظامی ایران را نابود کند.»
 
به گزارش رویداد۲۴ نیویورک تایمز در یادداشت خود نوشت: شاید کشور‌های عربی خلیج فارس به توافقاتی با ایرانی‌ها برسند، اما اسرائیل نمی‌تواند. اسرائیل مشکل واقعی ایران است. ایران در تلاش است تا راهی به سمت اسرائیل پیدا کند و در این مسیر نیرو‌های نیابتی‌اش را از لبنان تا سوریه و غرب عراق به موشک‌های هدایت شونده دقیق مسلح کرده است. کلمه «دقیق» بسیار مهم است.
 

بیشتر بخوانید:

 
در سال ۲۰۰۶ و جنگ بین اسرائیل و حزب الله؛ نیرو‌های مورد حمایت ایران راکت‌های غیر دقیق داشتند که برد‌های بسیار محدودی داشت، اما در سال ۲۰۱۶ راکت‌های حزب الله به موشک‌های با دقت بالا ارتقا داده شد. معلوم نیست حزب الله چه تعداد از این موشک‌ها دارد، اما حتی اگر ۱۵۰ عدد داشته باشد می‌تواند همه اهداف اقتصادی و نظامی اسرائیل را نابود کند. این شامل فرودگاه‌ها، تاسیسات هسته‌ای، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های ساخت قطعات کامپیوتری اسرائیل است. این کار اسرائیل را فلج خواهد کرد.
 
نویسنده یادداشت در نیویورک تایمز در نهایت به این نتیجه رسیده که پاسخ نظامی اسرائیل به حملات ایران بسیار محتمل است. در این شرایط شاید خاورمیانه امروز آرام به نظر برسد، اما این یک توهم است.
 
همه باید «در مسیرشان تجدید نظر کنند» ایران قدرت گرفته، عرب‌ها ترسیده‌اند و اسرائیل و ایران فاصله کمی تا یک جنگ واقعی دارند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان