تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نکاتی درباره بیانیه خانواده زم/ روح الله زم برای دیدار مادرش به کربلا رفت یا دیدار آیت الله سیستانی؟

صبح امروز خانواده حجت الاسلام ممد علی زم بیانیه‌ای صادر کردند که در آن تاکید شد آنها هیچ نقشی در دستگیری روح الله زم نداشتند. پیش از این گفته شده روح الله زم برای دیدار مادرش به عراق سفر کرده است.

نحوه دستگیری روح الله زم

رویداد۲۴  سرانجام محمدعلی زم هم درباره بازداشت فرزند بیانیه داده و نوشت نقشی در دستگیری روح الله زم فرزندش نداشته است.

در بخشی از بیانیه حجت الاسلام زم آمده است: «برخلاف ادعای قصه پردازان دروغگو، هیچ‌یک از اعضای خانواده در تمهید شرایط و مقدمات سفر و دستگیری روح‌الله مشارکت نداشته است.»

خانواده زم در حالی این بیانیه را صادر کرده که هنوز ابهام‌ها و البته سوال‌های زیادی درباره نحوه دستگیری روح الله زم مطرح شده است. برخی گفته‌اند او فریب خورده و برای دیدار آیت الله سیستانی به عراق رفته است و همانجا او را دستگیر کرده‌اند. در روزهای گذشته خبرهایی شنیده می‌شود که گویا  روح الله زم برای دیدار با مادر در حاشیه سفر کربلا، به عراق رفته بوده  و همانجا دستگیر شده است.

به نظر می‌رسد بیانیه محمد علی زم، پاسخی به این ادعا باشد و لااقل این مسئله را تایید می‌کند که یکی از اهداف سفر زم به عراق، حضور در کربلا بوده است.

به جز دیدار با مردم، شایعه‌هایی از این نیز شنیده شد که اطلاعات سپاه ایران توانسته یکی از ادمین‌های کانال آمد نیوز به نام شیرین نجفی یا سودابه خرسند را کنترل کند و از طریق او روح الله زم را دستگیر کنند. برخی گفتند او عامل نفوذی سپاه برای کشاندن زم به عراق بوده و برخی معتقدند او ربطی به این ماجرا نداشته است. شیرین نجفی با نام مستعار سودابه خرسند نیز فعالیت می‌کرده است.


بیشتر بخوانید:شیرین نجفی ادمین آمد نیوز کیست؟/ نیروی نفوذی اطلاعات سپاه یا همکار روح الله زم


در بخش دیگری از بیانیه، خانواده زم از رها شدن فرزندانشان از سیاهچاله‌های دروغ، خیانت، انحراف و فریب دریوزگان ضدّ انقلاب و دشمنان اسلام و ایران ابراز خوشحالی کردند و در بخش مهمتر به این نکته اشاره شده که روح الله زم بخاطر دیدار با  آیت الله سیستانی مرجعیت شیعه عراق به این کشور سفر کرده است: «بازگرداندن روح‌الله به بهانه و انگیزه زیارت موالیان (ع) و ملاقات با مرجعیت شیعه سرزمین عراق و سپس انتقال او به ایران عزیز را، برگ دیگری از برکت خداوندی در حق او و خویش پنداشته و آن را نشانی از صفای باقیمانده، طینت پاک، فطرت نیالوده و رسوب‌نیافتگی زنگار‌های دنیازدگی و برخی اتهام‌های منتسب در وجود او، دانسته و بابت نعمت سلامت و بازگشت او، سر و سجده به آستان بیکران حضرت کریم ارباب می‌ساییم.»

این بخش از بیانیه در حالی نوشته شده که دفتر مرجع شیعیان عراق هرگونه قرار ملاقات آیت الله سیستانی با روح الله زم و مدیران سایت آمد نیوز را رد کرده است. در بیانیه دفتر سیستانی آمده است: «نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم یا غیر مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او نموده و از آمدن یا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.»

نشریه فیگارو نیز ادعای خانواده زم را اینگونه تایید کرده است: «فردی، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند. وی پس از ورود به نجف در دام نیرو‌های امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.» در مطلب نشریه فیگارو نامی از فردی که روح الله زم را فریب داده، ذکر نشده است.

آخرین نکته‌ای که درباره نحوه دستگیری روح الله زم مطرح شده، این است که خانواده او در دستگیری‌اش نقش داشته‌اند. این موضوع آنقدر مطرح شد که خانواده زم را وادار به صدور بیانیه کرده است. هرچند در این بیانیه سفر مادر روح الله زم به کربلا برای دیدار پسرش کاملا رد شده، اما با توجه به احتمال‌های موجود نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

به گزارش رویداد۲۴ روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و موسس سایت و کانال تلگرامی آمد نیوز است. او پس از اعتراضات سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد.

روح‌الله زم فرزند محمد علی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسئولان فراهم شد. پدر روح الله زم مدتی در کسوت تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت داشت و سبب ورود فرزندش به آثار سینمایی شد. محمد علی زم همچنین نامزد پنجمین دوره مجلس شورای شهر تهران بود، اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشین یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد و مدتی بعد هم کنار گذاشته شد.

نام روح الله زم در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ مطرح شد و در کانال تلگرامی خود روایت‌هایی از این اعتراضات منعکس می‌کرد که برخی از آنها واقعیت نداشت. آموزش ساخت کوکتل مولوتف باعث شد، تلگرام کانال آمد نیوز را متوقف کند و از آن زمان به بعد نام او به عنوان یکی از افرادی مطرح شد که نهادهای امنیتی با قدرت به دنبال دستگیری‌اش هستند.

نحوه دستگیری روح الله هنوز یکی از سوالات مهمی است که روشن نشده است. احتمالا تا مشخص شدن تمام رابط‌های خبری او در داخل و خارج کشور، جزییاتی از نحوه فریب او و کشاندنش به عراق منتشر نخواهد شد. در بیانیه سپاه فقط به گفتن این مورد اکتفا شد که «سازمان اطلاعات سپاه در عملیاتی حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی با به کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح الله زم سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند آمدنیوز را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرد.»

این جمله تنها اطلاعاتی است که از نحوه دستگیری روح الله زم در دست است و در کنار آن گمانه‌زنی‌های بسیاری همچون دیدار با آیت الله سیستانی، فریب ادمین کانال، نقش خانواده زم در دستگیری او و ... مطرح شده است.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان