تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸

اخبار سلامتی/ تکرر ادرار در زنان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اخبار سلامتی حاکی از آن است که تکرر ادرار در زنان بیماری آزار دهنده و شایعی است که می‌تواند جنبه‌های دیگر زندگی را هم تحت تأثیر قرار دهد، شما می‌توانید با مطالعه این بخش به درمان قطعی این بیماری پی ببرید و از آن رهایی یابید.
“تکرر ادرار در زنان” چیست و چگونه درمان می‌شود؟
رویداد۲۴ طبق گفته کارشناسان اورولوژی تعداد دفعات ادرار بازتاب سلامت کلیه است و اگر مربوط به علل مرتبط با رژیم غذایی نباشد، تکرر ادرار در زنان نشان عملکرد ضعیف کلیه است این شرایط اعتماد به نفس را پایین و شما را خجالت زده میکند.

معمولا افراد برای درمان مشکلات خود به دکتر مراجعه می‌کنند و این بهترین راه حل است، اما علاوه بر این روش راه حل ساده تری را در اختیار شما قرار دهیم تا بدون دارو و هزینه‌ی بالا و با روش‌های درمانی خانگی تکرر ادرار خود را سریع رفع کنید.

تکرر ادرار چیست

تکرر ادرار در زنان شاید مربوط به رژیم غذایشان باشد، یا مربوط به زمان بارداری، ولی عموما مربوط به بیماری کلیه است. تعداد دفعات ادرار بر روی سلامت کلیه تاثیر گذار است؛ بنابراین زنانی که دچار این مشکل هستند باید به دنبال دلیل و درمان ان باشند، چون که نشان از بیماری کلیه و بسیار خطرناک است. تکرر ادرار در شب رنج آور است، به خصوص برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، چون این مشکل خواب را قطع میکند و موجب خستگی و کمبود انرژی میشود تکرر ادرار زنان را نگران دوره‌ی پیری خود میکند.

علائم تکرر ادرار

ادرار بیش از ۷ مرتبه در روز و ۲-۳ بار در شب
بی اختیاری در ادرار
احساس ادرار از بین نرود
احساس سوزش در هنگام ادرار
شفافی ادرار

علائم تکرر ادرار چیست

رژیم نامناسب: استفاده بیش از حد از آب در شب باعث کابوس میشود، نوشیدن آب و نوشیدنی‌های کربو هیدراتی.
استفاده از دیوتیک ها: دارو‌های فشار خون بالا
براساس مشکلات فیزیولوژی:زنانی که مشغله فکری زیادی در مورد کار، خانه، و کودکان خود دارند استرس زیادی را تحمل میکنند، این استرس موجب فشار بر روی مثانه و در نتیجه تکرر ادرار میشود.
مسائل سنی: تکرر ادار در زنان باردار:در زمان بارداری، به دلیل فشاری که روی مثانه وجود دارد فرد نمیتواند کنترل ان را حفظ کند و در نتیجه به تکرر ادرار موجب میشود.
دلایل طبیعی: بعضی بیماری‌ها تکرر ادرار را شدت میبخشند، مثل مشکلات رحم، زایمان‌های زیاد و نزدیک به هم موجب میشو د تا بیشتر زنان از سارکوما رنج ببرند، که باعث فشار به مثانه و تکرر ادرار میشود.
عفونت دستگاه ادراری: عفونت باکتریایی، موجب درد زیر شکم و تکرار ادرار میشود.
سنگ کلیه:سنگ کلیه تکرر ادرار را به شدت درد آور میکند، چون مجاری ادراری را مسدود میکند.
اختلال کلیوی:اختلال در عملکرد کلیه، موجب تکرر ادرار و مشکلاتی مانند:خستگی، کم اشتهایی، و کاهش سلامت بدن میشود؛ و همچنین بیماری‌های دیگر مثل:دیابت، و فشار خون بالا.

نسخه‌های طب سنتی و روش طبیعی درمان خانگی تکرر ادرار

اگر علائم تکرر ادرار مربوط به دلایل فیزیولوژی نباشد، نشان ضعف در عملکرد کلیه است، اگر سریع شناخته و درمان نشود، موجب از کار افتادن کلیه میشود زنان باید در مورد سلامت کلیه‌های خود نگران باشند، از کلیه‌ای خود با بروز اولین نشانه محافظت کنید. اگر خیلی ادرار میکنید رژیم غذایی و ورزش خود را تغییر دهید از غذا‌های سالم و فانتزی برای کمک به عملکرد کلیه خود استفاده کنید، تا کلیه خود را از دست ندهید. کارشناسان توصیه میکنند تا از محصولاتی که دارای گیاهان طبیعی هستند استفاده کنید تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد و با انجام ورزش‌های مداوم کنترل مثانه خود را در دست بگیرید.

دانه شنبلیله یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی تکرر ادرار

۱. درمان تکرر ادرار با دانه شنبلیله:

دانه شنبلیله تاثیرات دیورتیک زیادی بر روی مشکلات ادراری دارد؛ برای جلوگیری و از بین بردن این اختلال بسیار مفید است. روش‌های استفاده ا این دانه یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی تکرر ادرار است.

چگونه استفاده کنیم؟ پودر دانه را همراه با عصاره دانه اسقف و زنجبیل میکس کنید یک محلول با اب یا عسل رقیق شده درست کنید از این محلول روزانه دو بار استفاده کنید تا نتیجه دهد.

آب جعفری یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی تکرر ادرار

۲. درمان تکرر ادرار با آب جعفری:

نوشیدن آب جعفری که یک نوشیدنی تازه است، عفونت ادراری را از بین میبرد و تکرر ادرار را کاهش میدهد. آب جعفری دارای دیوتیک است که به حل خیلی از مشکلات کمک میکند، مقدار سدیم دفع شده در کلیه‌ها را نیز افزایش میدهد و به آب وابسته هستند، و مقدار آب موجود در خون شما کاهش خواهد داشت اگر میزان مایع کم باشد، فشار کمتری نیز روی شاهرگ‌های خونی خواهد بود و به این وسیله مشکل، فشار خون نیز حل خواهد شد؛ برای افرادی که از دفع ادرار مکرر رنج می‌برند، باید مقدار آب بیشتری مصرف کنند، تا میزان بیشتری ادرار را خارج کنند سپس باکتری‌ها خارج می‌شوند و ناراحتی کاهش می‌یابد و فرآیند التیام، سریع‌تر می‌شود. با این اوصاف، واضح است که آب جعفری خیلی کمک می‌کند.

طرز تهیه:

مخلوطی از جعفری خشک و تازه (۱ فنجان جعفری تازه و دو قاشق سوپ خوری جعفری خشک) به همراه ۲ فنجان آب جوش، تهیه کنید آن‌ها را با هم بجوشانید و دما را کنترل کنید. برگ‌های جعفری را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول نگه دارید و سپس قبل از نوشیدن آب را صاف کنید. اگر یک روز گرم تابستانی است، بهتر است که به صورت چای سرد جعفری بنوشید.

آب کران بری یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی تکرر ادرار

۳. آب کران بری:

آب کران بری برای درمان ادرار مکرر در بانوان، خیلی مورد توجه است، زیرا به بیمار کمک می‌کند که مشکلات ادرار مکرر را ظرف زمان کوتاهی از بین ببرد. کران بری می‌تواند در جلوگیری و درمان هر میزان از عفونت ادراری کمک کند کران بری حاوی اسید طبیعی است که باکتری‌ها خیلی سخت می‌توانند از دست آن نجات پیدا کنند، خطر ابتلا به عفونت را پایین می‌آورد و شانس رویش باکتری را کاهش می‌دهد. تحقیقات زیادی انجام شده است، تا ثابت کند که آب کران بری بهترین درمان برای مشکل ادرار بانوان است. اگر شما از مشکل تکرر ادرار رنج می‌برید، بهتر است که آب کران بری را در نظر داشته باشید، زیرا اثرات مثبت فراوانی از خود نشان داده است. کاری که باید انجام دهید، این است که میزان کافی از آب آن بنوشید تا بهترین تاثیر را ببینید با این وجود گزارشاتی رسیده است، که مردم بر اثر نوشیدن این آب میوه، معده درد گرفته اند، ولی هنوز هم ارزش امتحان کردن را دارد.

طرز تهیه:

شما خودتان آب کران بری را تهیه کنید که از مدل بسته بندی آن بهتر است برای انجام این کار، ابتدا ۶۰۰ گرم از میوه‌ی تازه‌ی کران بری را تهیه کنید و ۶ فنجان آب اضافه کنید و با هم بجوشانیدشان؛ زمانی که دیدید کران بری‌ها در حال ترکیدن هستند، آن هارا فشار دهید، آبشان را بگیرید و با دقت آب را صاف کنید. ممکن است دوست داشته باشید که شکر به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد، سپس می‌توانید آن را بنوشید. این محلول را به طور منظم بنوشید تا زمانی که اثر کند.
نکات طلایی برای کاهش و رفع شدت تکرر ادرار

تغییر در رژیم غذایی:

علاوه بر آزمایش برای فهمیدن دلایل و راه‌های درمان، یک رژیم و دانش معین، علائم بیماری را کاهش خواهد داد. به برخی تذکرات تغذیه‌ای برای افرادی که از تکرر ادرار رنج می‌برند، توجه کنیدکه به میزان کافی و به طور منظم آب بنوشید. نوشیدن آب کافی کمک می‌کند تا شما بدن سالمی داشته باشید. ولی نوشیدن بیش از اندازه آب باعث میزان ادرار کنترل نشدنی میشود. کم نوشیدن آب، مانع از کار مثانه و باعث عفونت می‌شود. در طول روز بیشتر از ۲ لیتر آب بنوشید و برای جلوگیری از ادرار شبانه، نوشیدن آب درعصر را محدود کنید.

رفع شدت تکرر ادرار با نخوردن کافئین

کافئین را کاهش دهید:

زمانی کافئین به عنوان یک ماده‌ی ادرار آور شناخته می‌شود که کاهش مصرف آن به شما کمک می‌کند تا وضعیت غیر قابل کنترل ادرار کردن را بهبود ببخشید. ولی این به معنی نیست که شما از قهوه، چایی و کوکائین دست بردارید، ولی ترجیحا مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

از پزشکتان در مورد دارو‌های مختلف سوال کنید:

زمانی که شما دارو مصرف می‌کنید، از دکترتان مشورت بگیرید، زیرا بعضی از دارو‌های فشار خون ممکن است حاوی مواد ادرار آور یا کلسیم باشند که مثانه را تحریک می‌کنند تا بیشتر کار کند.

رفع شدت تکرر ادرار با نخوردن ادویه جات

ادویه‌های تند و شیرین استفاده نکنید:

چیلی، خردل و نمونه‌های دیگر ادویه‌های تندی هستند که اگر زیاد مصرف شوند اثر منفی روی مثانه دارند. همچنین غذا‌های شیرین مانند شکر و عسل که مثانه را تحریک می‌کنند باید محدود شوند.

یک رژیم غذایی و علمی متعادل:

برخی از افراد عادت دارند که برای صبحانه قهوه و آب پرتقال و برای عصر سودا و شب، مشروب بنوشند. این غذا‌ها و نوشیدنی‌ها تاثیر منفی بر روی مثانه دارند. بنابر این شما باید تمرین کنید تا کم کم آن‌ها را کاهش دهید و یک عادت غذایی سالم و متعادل را پایه ریزی کنید. اگر مشکل ادرار کنترل نشدنی دارید، مشورت با پزشک تان ایده خوبی است.

چه کار کنیم تا از عود کردن دوباره تکرر ادرار جلوگیری کنیم

میزان مصرف سبزیجات مانند هندوانه، کدو حلوایی، لوبیا سبز، باقالا، دانه درخت کنار و سیب زمینی را افزایش دهید، زیرا این سبزیجات اثرات خوبی دارند. بیشتر غذا‌هایی بخورید که بخشی از پروتئین حیوانی یا گیاهی و محصولات حیوانی هستند مانند ذرت، انواع لوبیاها، تخم مرغ، گوشت کم چرب، مرغ، ماهی و یک سری از سبزیجات برای ادرار خیلی مفید هستند و در طول روز چندین بار مصرف کنید؛ در طول روز، به میزان متوسط و نه خیلی زیاد آب بنوشید، زیرا میزان بالای آب اثرات بدی روی سلامت دارند. حتی نوشیدن آب زیاد در زمان عصر، باعث ادرار زیاد شبانه می‌شود که خیلی سخت و عذاب آور است.
چه زمانی باید برای تکرر ادرار به پزشک مراجعه کنید

اگر شما تکرر ادرار همراه با علائم نگران کننده دارید، با پزشک خود تماس بگیرید و اگر هر کدام از این علائم را دارید، سریعا دکترتان را ملاقات کنید تا هر چه سریعتر درمان شوید.

علائم نگران کننده تکرر ادرار

زمانی که ادرار می‌کنید خون در ادرار است.
رنگ تیره‌ی ادرار
ادرار با درد خیلی زیاد
عدم کنترل ادرار
عدم کنترل مثانه
تب

اگر علائم بالا را دارید، باید سریعا درمان را شروع کنید، یک درمان پزشکی حرفه‌ای شامل یک تست خون منظم خواهد بود تا دلیل این وضعیت شما مشخص شود و بهترین راه حل را به شما بدهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
انتشار فایل صوتی جدید چه تاثیری در آینده سیاسی محمدجواد ظریف خواهد داشت؟
پیشخوان