تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
سفیر افغانستان در تهران:

روابط اقتصادی را به روابط سیاسی و ایدئولوژیک ترجیح می‌دهیم

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه روابط اقتصادی که منافع هر دو را تامین کند، به هر روابط سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی و... ترجیح می‌دهیم، عنوان کرد: ظرفیت‌های افغانستان بالا است و می‌تواند شریک خوبی برای دیگران باشد.

روابط اقتصادی را به روابط سیاسی و ایدئولوژیک ترجیح می‌دهیم

رویداد۲۴ «عبدالغفور لیوال» عصر امروز در نشست «تحولات افغانستان: نگاهی به ساختارها» که در شورای روابط خارجی برگزار شد، گفت: ما اخیرا پروسه انتخابات ریاست‌جمهوری را در افغانستان داشتیم که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود و برنده این انتخابات، دولت جدید را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولویت دولت جدید آغاز مذاکرات صلح مخصوصا مذاکرات بین‌الافغانی است، اظهار داشت: مذاکرات بین آمریکا و طالبان که متوقف شد یا به تعویق افتاد، سه محور اساسی داشت؛ جدول زمانبندی خروج نیرو‌های خارجی، تضمین برای عدم ایجاد خطر برای کشور‌های خارجی و همسایگان افغانستان و آینده طالبان در آینده سیاسی افغانستان.

لیوال اضافه کرد: این مذاکرات در بخش آخر، به مذاکرات بین‌الافغانی اشاره می‌کرد و مهمترین پیش‌شرط دولت و مردم افغانستان برای آغاز مذاکرات اجرای آتش بس بود.

این دیپلمات افغانستانی با بیان اینکه با توقف مذاکرات، اجرای انتخابات با درخواست مردم در اولویت قرار گرفت و انتخابات برگزار شد، تصریح کرد: هر دو تیم پیشرو در انتخابات به ویژه اشرف غنی، متعهد هستند که آغاز مذاکرات یک اولویت است و ما امیدواریم، این مذاکرات با آتش‌بس آغاز شود. با این وجود، مسئله افغانستان ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی هم دارد.

لیوال با اشاره به رویکرد ایران درباره تحولات افغانستان اظهارداشت: در بعد منطقه‌ای شاهد سیاست‌های مبتنی بر واقع‌بینی به ویژه از سوی ایران که به خاطر سیاست‌هایش تشکر می‌کنیم که اعلام کرد در مذاکراتی که دولت افغانستان مشارکت نداشته باشد، حضور نخواهد یافت. به باور ایران، این نشست‌ها در غیاب مردم و دولت افغانستان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

این دیپلمات افغانستانی ادامه داد: کشور‌های دیگر مانند روسیه و چین، آهسته آهسته در تماس‌های مبهم‌شان با طالبان تجدید نظر کردند.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی در مورد طالبان وجود دارد، گفت: شما از طرح اخیر دولت افغانستان در مورد صلح اطلاع دارید که درباره آتش بس و خروج مسئولانه نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان و... بحث شده است. یک بخش از این طرح در آن باره است که روابطشان را با طالبان روشن کنند و بگویند این روابط در چه حدی است.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه پاکستان باید به حاکمیت ملی در افغانستان احترام بگذارد، ابراز داشت: همانطور که کشور‌های همسایه در حلقه روابط ما هستند، داشتن روابط عالی را با همه مدنظر داریم مانند ایران، چین و سه همسایه شمالی.

روابط اقتصادی را به روابط سیاسی و ایدئولوژیک ترجیح می‌دهیم

لیوال با بیان اینکه روابط اقتصادی که منافع هر دو را تامین کند، به هر روابط سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی و... ترجیح می‌دهیم، عنوان کرد: ظرفیت‌های افغانستان بالا است و می‌تواند شریک خوبی برای دیگران باشد. ما حلقه وصل سه نقطه و حوزه و حلقه اتصال آسیای غربی و آسیای میانه هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم همه کشور‌های موثر و همسایگان به سیاست افغانستان توجه داشته باشند و از ادامه جنگ‌های نیابتی در افغانستان دست بکشند، یادآور شد: حوادث اخیر ثابت کرد تداوم ناامنی و جنگ به نفع هیچ کس نیست و تا در افغانستان ثبات نباشد، ثبات در کشور‌های همسایه و حتی جهان وجود نخواهد داشت.

این دیپلمات افغانستانی با تاکید بر اینکه حتما کشور‌های همسایه و جهان می‌فهمند که باید یک کشور و ملت متفاوت روبه‌رو هستند، بیان کرد: نسل جوان آگاه، تحصیلکرده و روشنفکر و وطن‌دوست افغان که مسائل منافع ملی خود را درک کرده، به مردم‌سالاری و اصل جمهوریت باور دارند و ارزش‌های میهنی خود باور دارند و به صلح و ثبات و ارزش‌های مدتی باور دارند.
لیوال تصریح کرد: مردم و کشور افغانستان مردم و کشور ۳۰ سال قبل نیستند و با ابزار‌های ایدئولوژیک نمی‌توان در افغانستان سرمایه‌گذاری کرد. بزرگترین سرمایه ما این نسل آگاه است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
عجب موضع فوق العاده ای ,ایشان میگوید: روابط اقتصادی رابر روابط سیاسی و ایدئولوژیک وفرهنگی ترجیح می دهیم , احسنت بر سفیر محترم افغانستان درایران که به فکرمنافع ملی مردم افغانستان است , کاش بعضی ها یاد بگیرند !!!!!!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان