تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

پنج گزینه مطرح برای سرلیستی اصلاح طلبان

اصلاح طلبان گزینه‌های زیادی برای سرلیستی نخواهند داشت. در همین حال ممکن است ابتکار پیشروانه‌ای را در پیش گیرند. گفته می‌شود ممکن است یک زن سرلیست اصلاح طلبان باشد. این زن کسی نیست جز شهیندخت مولاوردی معاون پیشین امور زنان ریاست جمهوری.
سرلیست اصلاح طلبان
رویداد۲۴ اخبار و شایعات فراوانی در روز‌های اخیر از موضع انتخاباتی اصلاح طلبان و مباحث مطرح شده در این طیف سیاسی شنیده می‌شود. یکی از مهمترین مسائل لیست انتخاباتی این گروه است که دستخوش شایعات و گمانه زنی‌ها فراوانی است.

چهار ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما هنوز استراتژی انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان روشن نیست. شواهد نشان می‌دهد اوضاع اصلاح طلبان خیلی خوب نیست و جدای از اختلافات داخلی این گروه سیاسی با نا امیدی و ریزش کم سابقه هواداران خود روبرو است.

مواردی که می‌تواند بازی را به سود اصولگرایان تغییر دهد، هر چند که این گروه نیز مانند دوره‌های گذشته برنامه منسجم و حساب شده‌ای ندارد و اختلافات درونی هم پابرجاست.

در این وضعیت روز‌های اخیر گزارش‌های متفاوتی از رایزنی‌های انتخاباتی اصلاح طلبان منتشر شده است. پیشتر اختلاف اصلی این بود که آیا اساس اصلاح طلبان لیست انتخاباتی ارائه کنند، یا نه؟ اما ظاهرا این گروه از این سوال عبور کرده و به این نتیجه رسیده اند که باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشند و لیست انتخاباتی ارائه کنند.

با عبور از این مرحله پرسش مهم دیگری که برای اصلاح طلبان مطرح شده این است که آیا مانند دوره قبل لیست ائتلافی ارائه کنند یا اینکه لیستی کاملا اصلاح طلب معرفی نمایند. ظاهرا هنوز جمع بندی نهایی در این باره صورت نگرفته است و اصلاح طلبان به نتیجه قطعی نرسیده اند که آیا با میانه رو‌ها ائتلاف کنند یانه.

اما خبر مهم این است که گفته می‌شود محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید و سر لیست اصلاح طلبان در انتخابات چهار سال پیش امسال در انتخابات شرکت نخواهد کرد و ظاهرا عارف اسب خود را برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ زین کرده است.

عبدالله ناصری و علی شکوری راد این موضوع را تائید کرده اند، اما شهیندخت مولاوردی این خبر را رد کرده و گفته است: "این اخبار شایعه است و رسانه‌ها باید اخبار شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان را از ارگان مطبوعاتی آن جویا شوند. "

اگر محمد رضا عارف در انتخابات مجلس نامزد شود، قطعا سرلیست اصلاح طلبان خواهد بود واز طرف دیگر در تنظیم لیست نهایی نیز اعمال نفوذ فراوانی خواهد کرد. اما اگر او از فرآیند انتخابات مجلس کنار رود، ممکن است لیست اصلاح طلبان نیز دگرگون شود. در همین راستا بر پایه فرضیه کنار رفتن عارف، گمانه زنی‌های زیادی درباره سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

انتخاب یک میانه‌رو

در روز‌های اخیر اخباری درباره احتمال سر لیست شدن علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در لیست اصلاح طلبان به گوش رسیده است. هر چند این اخبار تائید نشده اند، اما به نظر می‌رسد اصلاح طلبان به این گزینه فکر کرده اند. از دید بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، علی مطهری با وجود اینکه نماینده‌ای اصولگرا و یا حداقل میانه رو است، اما از بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب عملکرد بهتری در مجلس داشته است.

اما از سوی دیگر برخی اصلاح طلبان معتقدند مطهری گزینه مناسبی نیست چرا که سر لیست اصلاح طلبان باید یک اصلاح طلب سرشناس و قدیمی باشد. آن‌ها مطهری را در حد یک عضو لیست قبول دارند.

تاکنون شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان این گمانه زنی را تائید نکرده، اما علی صوفی آن را رد نکرده است.

در کنار نام مطهری نام قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان پیشین دولت روحانی نیز مطرح شده است. قاضی زاده هاشمی عضو هیچ گروه سیاسی نیست و می‌توان او را فردی میانه رو به لحاظ سیاسی به حساب آورد.

با این حال به نظر نمی‌رسد استقبال خوبی از این انتخاب صورت بگیرد چرا که قاضی زاده هاشمی عملکرد بحث برانگیزی در وزارت بهداشت داشته است. ظاهرا برخی احزاب اصلاح طلب تمایل به معرفی قاضی زاده هاشمی دارند.

با این حال تاکنون چند فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله علی صوفی و مرتضی مبلغ این موضوع را رد کرده اند.
 
انتخاب یک اصلاح طلب

انتخاب یک اصلاح طلب به عنوان سرلیست هدف اصلی شورای عالی هماهنگی اصلاح طلبان است. با این حال این گروه در این راه با چالش مهمی روبه رو است. اصلاح طلبی که هم محبوب و سرشناس باشد و هم بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند اندک است.

با این حال ابتکاراتی در این راه مطرح شده است. گفته می‌شود ممکن است مسعود پزشکیان حوزه انتخابیه خود را از تبریز به تهران تغییر دهد. پزشکیان هم اکنون نایب رییس مجلس است. او اصلاح طلبی با تجربه است. علی صوفی در این باره گفته است: «آقای پزشکیان در سه دوره هشتم، نهم و دهم نماینده مردم تبریز در مجلس بود. امکان دارد در این دوره از تهران کاندیدا شود.»

این در حالی است که رای آوری پزشکیان از تبریز ساده‌تر از تهران است، با این حال ممکن است بحران انتخاب سرلیست اصلاح طلبان را به این سمت سوق دهد که پزشکیان از تهران نامزد شود.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که پزشکیان در مجلس کنونی نایب رییس است و عملکرد او نتوانسته بدنه اصلاح طلبان را راضی کند.

بیشتر بخوانید:

انتخاب یک زن

با توجه به اینکه هنوز شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزد‌ها را اعلام نکرده است، گمانه زنی‌های دقیقی نمی‌توان درباره سرلیست احتمالی اصلاح طلبان صورت داد.

اما روشن است که اصلاح طلبان گزینه‌های زیادی نخواهند داشت. در همین حال ممکن است ابتکار پیشروانه‌ای را در پیش گیرند. گفته می‌شود شاید یک زن سرلیست اصلاح طلبان باشد. این زن کسی نیست جز شهیندخت مولاوردی معاون پیشین امور زنان ریاست جمهوری.

شاید انتخاب مولاوردی به عنوان سر لیست اصلاح طلبان بتواند برای هواداران این گروه سیاسی کمی راضی کننده باشد. از طرف دیگر این انتخاب می‌تواند توجه زنان را برای حضور در پای صندوق‌های رای به خود جالب کند.

این گمانه تاکنون از سوی اصلاح طلبان تائید یا تکذیب نشده است.

شهیندخت مولاوردی در چهار سال اول حضور در دولت روحانی حضوری پرکار و جسورانه در دولت داشت و سعی کرد طرح‌های مهمی را پیگیری نماید. او همیشه زیر بار انتقاد اصولگرایان قرار داشت. با این مقدمه به نظر می‌رسد تائید صلاحیت او به سادگی صورت نخواهد گرفت.

شهیندخت مولاوردی حقوقدان و از فعالان اصلاح طلب اعضای جبهه مشارکت بود. او همچنین دبیرکل حزب جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و پژوهشگر و فعال این حوزه است. او در ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۲ طی حکمی به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور منصوب شد. همچنین در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ با روی کارآمدن دولت دوم حسن روحانی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی انتخاب شد. در نهایت با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان و پایان زمان ۳۰ ساله وی، سوم آذر ماه ۱۳۹۸ از این سمت کناره گیری کرد و بازنشسته شد.

مولاوردی در دوران مسئولیتش مسائل مهمی همچون "کودک همسری" و "حضور زنان در ورزشگاه ها" را پیگیری کرده بود.

مولاوردی اخیرا به عنوان رابط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با استان البرز انتخاب شده است. با این انتخاب خبرگزاری فارس این گمانه زنی را مطرح کرد که او از شهر کرج نامزد انتخابات مجلس شود.

خبرگزاری فارس مولاورد را فردی پر حاشیه معرفی کرده و گزارشی علیه او منتشر کرده است.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان