تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
هانی زاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

بحران ادامه‌دار در همسایگی/ آیا ایران در اعتراضات عراق دخالت دارد؟

هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است ایران دخالتی در اعتراضات عراق ندارد و برهم ریختگی و تنش‌‌ها در عراق ناشی از عدم تحقق مطالبات مردم عراق، فساد گسترده و شیطنت‌های عربستان در این کشور است.

اعتراضات عراق

رویداد۲۴ شهرهای عراق طی روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردم هستند، تا جایی که گزارش‌های مردمی و رسانه‌ای از درگیری‌های عراق نشان می‌دهد تعداد کشته‌های معترضین عراقی علیه دولت به بیش از ۷۰ تن و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد. گمانه‌زنی‌ها همچنین از بازداشت نزدیک به ۶۰۰ نفر نیز حکایت دارد. 

برخی از معترضین اطراف کنسولگری ایران تجمع کردند و سفارت ایران در کربلا را آتش زدند. سال گذشته نیز همین اتفاق در کربلا افتاد. برخی معترضان عراقی، مشکلات این کشور را ناشی از دخالت ایران می‌دانند. در روزهای گذشته فیلم‌هایی منتشر شد که معترضان عراقی آنها را دال بر دخالت ایران در اعتراضات عراق تلقی کردند. با این حال کارشناسان بسیاری هستند که معتقدند ایران ارتباطی به بحران عراق ندارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید دارد که ایران دخالتی آن‌هم از نوع نظامی در بحران و اعتراضات عراق ندارد و همه این تنش‌ها ناشی از سیستم فاسد عراق است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: درست است که ایران یک نفوذ معنوی فوق العاده در جامعه عراق دارد، اما اینکه ایران دخالت کرده باشد و شرایط عراق را به مرحله دشوار رسانده باشد را قبول ندارم و معتقدم که این جوی که به راه افتاده تبلیغات دشمنان علیه دو ملت ایران و عراق است.

تنش‌ها در عراق بر ایران تاثیر می‌گذارد 

او با بیان اینکه ایران به هرحال نگرانی عمیقی از سرنوشت و وضعیت فعلی عراق دارد، ادامه داد: بعد از سرنگونی رژیم عراق در سال ۲۰۰۳، کسانی که سال‌ها با رژیم بعث در جنگ بودند، وارد جریان‌های سیاسی شدند و سعی کردند تمام پست‌های کلیدی را در اختیار خود قرار دهند، همین مسئله باعث شد راه ورود نخبگان به دستگاه‌های اداری و دولتی بسته باشد. این وضعیت ۱۶ سال ادامه پیدا کرد تا اینکه مشکلات اقتصادی و رفاهی زیادی در عراق ایجاد شد. رانت خواری، فساد اداری در دستگاه‌های دولتی و حکومتی روز به روز بیشتر شد و همین مسئله باعث تشدید تنش و نارضایتی‌ها در این کشور شد. 

هانی زاده تصریح کرد: هرچه در عراق می‌گذرد، قطعا هم تاثیر منفی بر عراق دارد، هم ایران، زیرا ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و طبیعتا ایران با نگرانی مسائل عراق را دنبال می‌کند. اما این را هم بدانید که ایران در جایگاهی نیست که بخواهد اعتراضات مردم عراق را هدایت و به سمت و سوی دیگری بکشاند چراکه بحران کنونی عراق ناشی از عدم تحقق مطالبات مردم از سوی دولت‌های گذشته عراق است.


بیشتر بخوانید:
در نشست محرمانه قاسم سلیمانی با مقامات بغداد چه گذشت؟/ آیا آتش اعتراضات عراق دامن تهران را خواهد گرفت؟


نقش عربستان در شعله ور کردن آتش اعتراضات عراق

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برخی از رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های سعودی سعی دارند در اعتراضات مردم عراق بزرگ نمایی کنند. همین روز گذشته با امام جمعه بغداد دیداری داشتیم که ایشان اعلام کرد ما شاهد بودیم برخی از گروه‌های کوچک توسط عربستان در میدان‌های مختلف شهر عراق آورده می‌شوند و با پولی که از عربستان دریافت می‌کنند، وادار می‌شوند علیه ایران شعار دهند. عربستان سعی دارد با هماهنگ کردن گروه‌های مخالف و معترض، نشان دهد که ایران دیگر جایی در عراق ندارد. مردم عراق مشکل را نه از سوی ایران، بلکه در درون عراق و حکومت داخلی خود می‌دانند.

هانی زاده ادامه داد: ایران بار‌ها به عراق توصیه و تذکر داده که به مطالبات مردم و جامعه اهمیت دهند تا تنش‌ها کاهش پیدا کند. به هرحال محقق نشدن خواسته‌های مردم باعث شده تنش و اعتراضات عراقی‌ها گسترده شود؛ در این بین برخی از باقی مانده‌های حزب بعث آتش این بحران را شعله ور‌تر و حتی به مردم نیز تیراندازی کردند.

مقتدی صدر به دنبال تغییر در دولت عراق است 

هانی زاده با بیان این که مقتدی صدر سعی دارد تا یک تغییر اساسی در دولت عراق ایجاد کند، تصریح کرد: صدر اخیرا به ایران آمدند و دیداری با مقامات ایرانی داشتند و طبیعتا با توجه به شرایط کنونی تاثیر خوبی هم بر تظاهرکنندگان عراق دارد. موضع مقتدی صدر متاسفانه موضع ثابتی نیست، اما با توجه به چهره روحانی و مردمی‌ای که دارد می‌تواند بخشی از معترضان را به خانه‌هایشان برگرداند. عربستان تلاش زیادی دارد از ظرفیت مقتدی صدر برای مقابله با ایران استفاده کند، اما صدر ناچار است که به پایگاه اصلی خود یعنی جهان تشیع برگردد.

او با اشاره به اینکه ایران فعلا نیروی نظامی خاصی در عراق ندارد که بخواهد برای کاهش اعتراضات آن‌ها را از عراق بیرون بیاورد، گفت: اصلا به نفع ایران نیست که بخواهد موضعی خشونت آمیز همراه با کشتار در عراق داشته باشد، نفع ایران در آرام بودن عراق است، زیرا آرام بودن عراق به آرام بودن ایران، سوریه و لبنان کمک می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان