تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛
افزایش قیمت بنزین بنزین و سهمیه‌بندی آن که به گفته برخی مسئولان علاوه بر منافع اقتصادی آن راهکاری برای کاهش ترافیک و بهبود شرایط کیفیت هواست اما از سوی دیگر در بعد حمل و نقل عمومی می‌تواند دردسرهای زیادی را برای شهروندان به ویژه در کلان‌‌شهرها ایجاد کند.
حمل و نقل شهردرای برف تهران
رویداد۲۴ در اولین ساعات روز جمعه دولت از افزایش قیمت بنزین خبر داد؛ خبری که اعتراضات مردم در شهر‌های مختلف کشور برانگیخت. در این بین علی ربیعی سخنگوی دولت ضمن دفاع از طرح دولت برای افزایش نرخ بنزین گفته بود: مصرف بیشتر کالای مضر برای محیط زیست همانند بنزین به معنای آلودگی بیشتر چه در هوا، چه در آب و چه در خاک کشور است. استفاده غیر ضروری از خودرو‌ها همچنین سبب افزایش حجم ترافیک‌ها شده که خود عوارض بسیار دیگری دارد؛ بنابراین برداشتن گام‌هایی برای کانالیزه کردن یارانه بنزین و دادن آن به شکل مستقیم به مردم حرکتی مفید و مؤثر در جهت بهبود محیط زیست و آلودگی هواست.
 
به بیان دیگر ربیعی در سخنان خود افزایش بهای بنزین را راهکاری برای کاهش ترافیک و عدم استفاده غیرضروری از خودرو‌ها اعلام کرده است؟ استفاده کمتر از خودرو‌های شخصی به معنای استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است، اما آیا این موضوع عملی است و حمل و نقل عمومی کشور ظرفیت استفاده عموم مردم را دارد؟ موضوع را تنها در پایتخت که می‌توان گفت یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های کشور است بررسی می‌کنیم.
 
به گزارش رویداد۲۴ در سال ۹۷ معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران علام کرده بود که در بودجه ۹۸ شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل و ترافیک توجه ویژه‌ای شده و بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در بخش حمل و نقل و ترافیک پیش‌بینی شده؛ این درحالی است که در تیر ماه امسال مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه خطوط مترو حداقل به هزار واگن نیاز دارد، گفت: هم‌اکنون ۱۴۰۰واگن در تهران داریم که تمام آن‌ها فعال نیست و بخشی به حالت استندبای جهت تعمیر و نوسازی درآمده است و اگر ۴خط دیگر به خطوط مترو اضافه شود هزار واگن دیگر هم کمبود خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:
 
در روز‌های آخر شهریور نیز پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد باید درتهران ۹۰۰۰ اتوبوس زیر ۸ سال داشته باشیم، اما در حال حاضر ۶۲۰۰ اتوبوس داریم که از این تعداد ۵۴۸۵ اتوبوس ۱۰ ساله است.
 
با وجود در نظر گرفتن ۳۰ درصد بودجه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک، اما همچنان تغییر مثبتی در حمل و نقل شهر تهران رخ نداده و این ناوگان همچنان در شرایط نامطلوبی قرار دارد آنچنانکه بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسی شهر فرسود ه و نیمه فرسوده است. همچنین به گفته مدیرعامل مترو تهران با توجه به وضعیت فعالیت مترو، واگن‌های مترو نیز در معرض فرسودگی قرار دارند. موضوعی که این سوال را مطرح می‌کند که شهرداری با بودجه ۴۵۰۰ میلیاردی حوزه حمل و نقل عمومی چه کرده و با وجود همسو بودن مدیریت شهری و دولت، آیا شهرداری تهران پیگیری‌های لازم برای دریافت کمک‌های دولتی در راستای این مهم را داشته و به نتیجه رسانده است؟
 
چرا وضعیت حمل ونقل عمومی برای شهر تهران که جمعیت آن در طول روز ۱۳ میلیون نفر و طی شب ۸ میلیون نفر است همچنان نامناسب بوده و در روز‌های آتی که به دلیل تصمیم دولت درباره سهمیه‌بندی بنزین شاهد کاهش استفاده شهروندان از خودرو‌های شخصی خواهیم بود چه جایگزینی به آن‌ها ارائه خواهیم داد تا در کمال آرامش و به موقع ایاب و ذهاب‌شان در سطح شهر عملی شود؟
 
اگر چه مدیرعامل متروی تهران و حومه در واکنش به موضوع سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرده است که دولت پیگیر ورود ۶۳۰ واگن مترو به کشور است، اما شاید بهتر بود مسئولان مربوطه ابتدا تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را عملیاتی کرده و بستر لازم را برای عبور و مرور شهروندان فراهم کنند و بعد درباره افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن سخن بگویند.
 
به گزارش رویداد۲۴ این اقدام ناگهانی که پیش از این به انحا مختلف تکذیب شد در روز‌های آتی و به‌ویژه با شروع بارش‌ها می‌تواند تبدیل به یک بحران شده و جدا از اعتراضات مردمی نسبت به گرانی بنزین به آوارگی مردم در خیابان‌ها بینجامد و از این پس شاهد صف‌هایی طویل‌تر از همیشه در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو ماندن شهروندان در خیابان به امید یافتن وسیله‌ای برای عبور و مرور باشیم در این بین همان اقشار ضعیفی که دولت در فکر معیشت آنان است نه توان پرداخت کرایه‌های گران تاکسی را دارند و نه می‌توانند به راحتی از سایر مد‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: