تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸

طراحی و تولید قطعه براساس نیاز خودروساز

اختصاص سه تا ۵ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان به تحقیق و توسعه در حالی در سند چشم انداز پیش بینی شده که هم اکنون این صنعت از کمبود طراحی و توسعه محصول رنج می‌برد و تنها راهکار بهبود این وضعیت نیز توجه ویژه به تحقیق و توسعه خواهد بود.
طراحی و تولید قطعه
 
رویداد۲۴ نگاهی به آمار واردات قطعات نشان می دهد که هم اکنون عمده این واردات، مواد اولیه است و در چنین شرایطی نتیجه استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه به ویژه برای تولیدکنندگان مواد اولیه ، یافتن مواد اولیه جایگزین موثر خواهد بود. 
 
عدم توجه به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو به ویژه قطعه در حالی است که به گفته فعالان این صنعت، هم اکنون در دنیا سالانه ۱۱۴ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو می شود در حالی که نسبت تحقیق و توسعه به ارزش افزوده در صنعت خودرو در ایران به ۱.۲ درصد می رسد. در این میان این پرسش مطرح می شود که دلیل این بی توجهی چیست؟
 
محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز با تاکید بر این که خودروساز بودجه ای به قطعه ساز در زمینه تحقیق و توسعه اختصاص نمی دهد، می گوید: در حقیقت قطعه ساز بر اساس قطعه ای که باید تامین کند اقدام به تولید می کند و از سود حاصل از فروش خود مبلغی را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهد.
 
وی می افزاید: بخشی از بودجه ای که در زمینه تحقیق و توسعه هزینه می شود به نیروی انسانی و فضایی که به او اختصاص می یابد تعلق دارد و بخشی نیز به تجهیزات مرتبط با تحقیق و توسعه بازمی گردد که این تجهیزات گران قیمت بوده و اگر می خواهیم در این زمینه پیش برویم باید این تجهیزات را در اختیار داشته تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.
 
مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز با تاکید بر این که میزان اختصاص بودجه بستگی به میزان تیراژ تولید دارد، ادامه می دهد: اگر تیراژ تولید افزایش یابد درصد اختصاص بودجه نیز افزایش خواهد یافت و بر عکس این موضوع نیز خواهد بود زیرا تجهیزات و هزینه، مبلغ مشخصی دارد. 
 
دهقان با اشاره به اقدامات انجام شده ازسوی این مرکز درسال های گذشته تصریح می کند: از سال 90 مرکز تحقیقات در این شرکت تولید راه اندازی شد و یک سال و نیم بعد محصولات تولیدی آماده عرضه به بازار شد اما به هرحال به زمان نیاز بود تا همه محصولات را در اختیار داشته باشیم و نسل های مختلف محصولات را ارایه دهیم که در نهایت از 4 سال اخیر، قادر به تولید همه محصولات هستیم.
 
وی اظهار می کند: این که در بازار چه محصولاتی وجود داشته باشد، سیاست گذاری تعریف شده از سوی خودروساز است  و طراحی قطعات نیز بر اساس نیازمندی خودروساز انجام می شود.
این در حالیست که نگاهی به فعالیت شرکت های بزرگ نظیر بوش، زیمنس و کونتینانتال نیز نشان می دهد که این شرکت ها نسبت به تولید قطعات ریز اقدام نمی کنند بلکه شرکت هایی خاص موظف به تولید این قطعات بوده و شرکت های به نام تنها این قطعات را به گونه ای کنار هم قرار می دهند تا محصول نهایی و مورد نظر تولید شود.
 
مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز در پایان با تاکید بر این که با تکیه بر تحقیق و توسعه قادر به تولید همه قطعات به روز دنیا هستیم، می گوید: قطعه ساز همواره بر اساس نیاز خودروساز اقدام به طراحی و تولید قطعه می کند و عدم توجه به شرکت های تحقیق و توسعه در صنعت قطعه نیز دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها عدم اختصاص بودجه به این موضوع از سوی قطعه ساز و همچنین خودروساز است. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان