تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸
دیپلمات پیشین عراق در سازمان ملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم عراق همیشه به دنبال کمک خارجی هستند/ بغداد بین ایران و آمریکا گیر کرده است

دیپلمات پیشین عراق در سازمان ملل با اشاره به اعتراضات مردم عراق گفت: ضمن تحلیل وضع کنونی عراق در خلال اعتراضات ضد دولتی مردم پیشنهاد تشکیل یک اتحادیه منطقه‌ای را مطرح کرد و گفت این اتحادیه باید حول محور اسلام غیر سیاسی و بیگانه ستیزی شکل بگیرد.
راه حل مشکلات ملت‌های منطقه چیست؟/ تشکیل یک اتحادیه حول محور اسلام غیر سیاسی و بیگانه ستیزی
 
رویداد۲۴ با استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیر عراق به درخواست آیت الله سیستانی، بسیاری از تحلیلگران نقش ایران در آینده عراق را مورد تردید قرار دادند. بسیاری از رسانه‌ها مدعی شدند المهدی مهره نزدیک به ایران بوده و مقامات تهران با این استعفا موافق نبودند. 
 
در حال حاضر سه کشور ایران، عربستان و آمریکا بیشترین نفوذ را در عراق دارند. ایران پس از برکناری صدام و حضور دولت ائتلافی به عراق نزدیک شد و روابط دو کشور به حالت دوستانه‌ای تبدیل شد. آمریکا نیز از همان سال نیروهای نظامی‌اش را در عراق نگاه داشته و تلاش می‌کند علاوه بر اثرگذاری بر عراق، پایگاه‌های نظامی خود را مراقبت از ایران در آن کشور حفظ کند. عربستان نیز همسایه جنوبی عراق است که تلاش بسیاری دارد که نفوذ خود را بر این کشور افزایش دهد. در اعتراضات اخیر عراق، عربستان تلاش زیادی کرد تا عادل عبدالمهدی برکنار شود.

غسان العطیه استاد دانشگاه استنفورد، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد و دیپلمات پیشین عراق در سازمان ملل درباره آینده عراق و تاثیر کشورهای دیگر بر بغداد با رویداد۲۴ گفتگو کرده و سناریوی احتمالی برای روز‌های پیش روی عراق را مورد تحلیل قرار داده است.

غسان العطیه به رویداد۲۴ می‌گوید: ابتدا باید پیشینه مردم عراق برای تغییر وضعیت فعلی‌شان بررسی کنیم؛ آنها از سال ۱۹۵۸ هر وقت خواستند رژیم را عوض کنند سراغ ارتش رفتند. ما هرگز از دولت نخواستیم که به سمت دموکراسی برود و فقط دنبال سرنگونی و کودتا بودیم. این هم به خاطر عدم بلوغ ماست. ما برای دموکراسی نمی‌جنگیم بلکه برای قدرت می‌جنگیم.

این دیپلمات پیشین عراق افزود: همین روش باعث شده از آن زمان تاکنون خبری از دموکراسی در عراق نباشد. در زمان رژیم شاه ایران در سال ۱۹۵۸ عبدالکریم قاسم نخست وزیر وقت، مصطفی بارزانی رهبر شورشیان را به عراق دعوت کرد. او در مسکو در تبعید بود. او را دعوت کرد و به عنوان یک قهرمان ملی از او استقبال کرد. آیا می‌دانید بارزانی چه کرد؟ بارزانی به ایران رفت و دست شاه ایران را بوسید و شاه از او علیه قاسم استفاده کرد، چون فکر می‌کرد قاسم نزدیک به کمونیسم شوروی است.
بیشتر بخوانید: بحران رهبری در اعتراضات عراق/ موضع ایران و آمریکا در برابر تحولات بغداد چیست؟

العطیه درباره احتمال دخالت نیرو‌های خارجی در اعتراضات مردم عراق گفت: ما همیشه به دنبال یک کمک خارجی بودیم. امروز عراق خوشحال نیست. سوال اینجاست که چه کسی سود می‌برد؟ شکی نیست که امریکا می‌داند چه خبر است، اما باهوش‌تر شده و دستانش را رو نمی‌کند. به طور کلی معتقدم جریان سازی برخی رسانه‌ها در ترویج اعتراضات نقش مهمی داشته است.

او با اشاره به شعار های ضد ایران در اعتراضات مردم عراق افزود: امروز عراق بین آمریکا و ایران گیر کرده است. این وضعیت یادآور درگیری عثمانی و امپراتوری ایران است. عراق آن زمان سه بار توسط ایران اشغال شد. الان هم جنگ بین ایران و آمریکا بر سر عراق است.

العطیه با بیان اینکه ایران بیشترین مرز‌های زمینی را با عراق دارد، این سوال را مطرح کرد که آیا زمان آن نرسیده که این دو کشور روابط خوبی بر اساس منافع مشترک داشته باشند؟

این استاد علوم سیاسی راه حل برون رفت منطقه خاورمیانه از جنگ‌های ناتمام را شکل گیری یک اتحادیه مشابه اتحادیه اروپا بر اساس احترام و ارزش‌های متقابل کشور‌های عضو خواند و گفت: امروز در منطقه ما منافع و ارزش مشترک تعریف نشده است. درون عراق هم حتی ارزش مشترک وجود ندارد.

او به ارزش «بیگانه ستیزی» به عنوان احساس و ارزش مشترک در بین ملت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: امروز حسی که در منطقه ما بین همه سوری‌ها، ایرانی‌ها، یمنی‌ها، عراقی و ... مشترک است این است که نمی‌خواهیم مورد سوءاستفاده خارجی‌ها قرار بگیریم. ما باید در منطقه به این فهم برسیم.

العطیه گفت: من زمانی که جوان بودم فکر می‌کردم ناسیونالیسم عرب اهمیت زیادی دارد، اما الان می‌دانم که اشتباه میکردم. من باید به عراق توجه می‌کردم.

او به اسلام نیز به عنوان یک ارزش مشترک مردم منطقه اشاره کرد و گفت: اگر ما می‌خواهیم اسلام را معرفی کنیم باید اول اسلام اهمیت داشته باشد نه شیعه و سنی. درگیری شیعه و سنی هیچ وقت تمام نمی‌شود. نکته بعدی این است که نباید اسلام را سیاسی کنیم. این اتفاق در اروپای قرون وسطی هم افتاد.

او سیاست‌های ایران علیه اسرائیل را زمینه‌ساز نزدیکی اعراب به اسرائیل خواند و گفت: اگر واقعا قرار است با اسرائیل بجنگیم همه منطقه باید متحد شوند. همان کاری که اروپا علیه نازیسم کرد. اما ما نه تنها علیه اسرائیل متحد که نشدیم بلکه سیاست ایران برخی اعراب را به دامن اسراییل هدایت کرد. امروز سعودی‌ها با اسرائیل همکاری می‌کنند. سعودی‌ها هم با سرکوب قطری‌ها، قطر را به دامن ایران انداختند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان