تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
سفیر پیشین ایران در بغداد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اولویت عراق در ۵ دهه گذشته، مسائل امنیتی و نظامی بوده است/ مردم عراق به دنبال زنده ماندن هستند نه زندگی کردن

سفیر پیشین ایران در بغداد تحولات اخیر عراق را مورد تحلیل قرار داده و گفته در ۵ دهه گذشته سیاستمداران عراقی همواره اولویتشان موضوعات امنیتی و نظامی بوده است.
مرجعیت عراق همیشه در کنار مردم بوده/ آتش زدن کنسولگری ایران، موج سواری بود
رویداد۲۴ اعتراضات مردم عراق به فساد دولت و آنچه دخالت دولت‌های خارجی از جمله ایران در امور عراق خوانده می‌شود، در نهایت به آتش زدن کنسولگری ایران در عراق و دستور آیت الله سیستانی به پارلمان برای اصلاح امور ختم شد؛ بیانیه‌ای که در نهایت به استعفای عادل عبدالمهدی منجر شد و آینده عراق را تغییر خواهد داد. رویداد۲۴ برای بررسی موضوع با سفیر ایران در عراق گفت‌وگو کرده و تحولات این کشور را تحلیل کرده است.
 
حسن دانایی فر فرمانده سپاه پاسداران  و سفیر پیشین ایران در عراق درباره تحولات اخیر عراق که به استعفای عادل عبدالمهدی ختم شد، به رویداد۲۴ گفت: این اتفاق در لبنان هم افتاد. قانون هم این را پیش بینی کرده است و مکانیزم‌هایی برای آن وجود دارد.

او درباره عوامل نارضایتی مردم از در عراق گفت: ابتدا باید عوامل نارضایتی را تحلیل کرد. عامل این تظاهرات‌ها دو پدیده واقعی است که در جامعه عراق وجود دارد؛ یکی کمبود خدمات به خصوص در مناطق مرکزی و جنوبی. این امری است که همه به آن واقف هستند. در ۵ دهه گذشته سیاستمداران عراقی همواره اولویتشان موضوعات امنیتی و نظامی بوده که حالا یا خود رهبران عراق را انتخاب کردند یا به آن‌ها تحمیل شده است.
بیشتر بخوانید: بحران رهبری در اعتراضات عراق/ موضع ایران و آمریکا در برابر تحولات بغداد چیست؟
سفیر پیشیشن ایران در عراق افزود: عراق چندین جنگ را پشت سر گذاشته است. حمله به ایران و کویت، حمله آمریکا در جنگ خلیج فارس، تحریم ده ساله، جنگ دوم خلیج فارس و بعد سقوط صدام. مدام انفجار و درگیری و تخریب داشتند. قطعا هر کشوری در این شرایط اولویت را بر زنده ماندن می‌گذارد نه زندگی کردن، بنابراین انباشتی از این مطالبات به حق در عراق وجود دارد.
 
دانایی فر افزود: مساله دوم هم فساد هم نا امنی و هم ساختاری که آمریکایی‌ها در عراق ایجاد کردند زیرا این ساختار هم فسادزا بود. آمریکایی‌ها یک جا ساختار‌های سیاسی عراق را از بین بردند. این دو پدیده به مردم فشار آورده و مردم هم تظاهرات کردند.
 
او درباره حمایت آیت الله سیستانی از معترضان و سکوت او در برابر حمله به کتسولگری ایران گفت: من این تحلیل را که آیت الله سیستانی در برابر حمله به کنسولگری ایران سکوت کرده را قبول ندارم. مرجعیت همیشه در کنار مردم بوده است. یک عده‌ای در این میان می‌خواهند موج سواری کنند و موفق شدند. حمله به ساختمان احزاب و مراکز دیپلماتیک از این جمله است. دولت عراق باید به سرعت بتواند این مشکلات را حل کند.
 
دانایی فر در مورد استعفای عادل عبدالمهدی گفت: عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر تلاش کرد کار‌هایی بکند، ولی نتوانست. استعفای او یعنی «نمی‌توانم» بنابراین پارلمان هم استعفای او را پذیرفتت. در چارچوب قانون اساسی فعلی مدت یک ماهه‌ای برای تعیین نخست وزیر در نظر گرفته است. احزابی که در مجلس هستند باید ائتلاف اکبر تشکیل دهند و این ائتلاف نخست وزیر را انتخاب می‌کند.
 
سفیر پیشین ایران در عراق گفت: یک دیدگاهی در عراق می‌خواهد مدل ساختار را از پارلمانی به ریاستی تغییر دهد. این مستلزم تغییر در قانون اساسی است. مشابه این اتفاق در ترکیه افتاد و صلاحیت‌های رئیس جمهور و اختیاراتش بیشتر شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان